Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Sistemul garantie-returnare a aparut din necesitatea identificarii unor solutii de optimizare a gestionarii ambalajelor primare nereutilizabile | DoingBusiness.ro
loader
Sistemul garantie-returnare a aparut din necesitatea identificarii unor solutii de optimizare a gestionarii ambalajelor primare nereutilizabile

Sistemul garantie-returnare a aparut din necesitatea identificarii unor solutii de optimizare a gestionarii ambalajelor primare nereutilizabile

Incepand cu data de 30 noiembrie 2023, sistemul de garantie-returnare (SGR) devine si in Romania functional, conform prevederilor legale nationale

• Obligatii ale producatorilor si ale comerciantilor

• Tratamentul fiscal al garantiei si evidentierea acesteia pe factura

• Informatii obligatorii privind etichetarea produselor in ambalaje SGR

• Contributia la Fondul pentru mediu

Incepand cu data de 30 noiembrie 2023, sistemul de garantie-returnare (SGR) devine si in Romania functional, conform prevederilor legale nationale. Este, de fapt, data de la care consumatorii vor plati o garantie de 0,50 RON la cumpararea unei bauturi imbuteliate urmand ca, dupa golirea ambalajului, sa il predea intr-un punct de returnare organizat de comercianti, pentru a primi valoarea garantiei platite initial.

SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile a fost creat in ideea de a incuraja reciclarea si gestionarea eficienta a deseurilor ambalajelor, deopotriva de catre populatie si companii. Sistemul este aplicabil pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l inclusiv, utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase, care vor trebui sa fie etichetate cu un marcaj specific.

Din punct de vedere legislativ, a fost impusa companiilor producatoare, importatorilor si comerciantilor de produse ambalate participarea la un sistem de colectare si reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile si au fost  stabilite obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR. In Romania, acest sistem este reglementat prin Hotararea de Guvern nr. 1074/2021 privind stabilirea  sistemului de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicata in MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar.

In contextul in care in Romania, dintre deseurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deseuri de plastic, sticla si metal si tinand cont ca Directiva UE 62/94/ privind ambalajele si deseurile de ambalaje prevede posibilitatea organizarii unor sisteme de returnare de catre statele membre, a aparut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garantie-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piata si de a introduce ambalajele intr-o economie circulara, pe langa imbunatatirea calitatii mediului ajutand Romania sa atinga tintele nationale de colectare si reciclare stabilite la nivel european”, a precizat Daniela Neagoe, Senior Manager, Global Trade, EY Romania.

Mecanismul SGR si tratamentul fiscal al garantiei

Garantia trebuie sa fie evidentiata distinct in documentele fiscale, respectiv factura sau bonul fiscal. Legislatia romaneasca nu prevede un tratament fiscal specific aplicabil garantiei SGR. Exista prevederi care dispun ca nu fac subiect de TVA ambalajele care circula intre furnizor si client prin schimb, fara facturare. Pe de alta parte, ambalajele care circula prin facturare fac obiectul taxei pe valoare adaugata.

Avand in vedere faptul ca la acest moment nu avem o prevedere specifica in Codul fiscal care sa defineasca daca garantia aferenta ambalajelor SGR este sau nu cuprinsa in sfera de aplicare a TVA, consideram ca ar fi oportuna clarificarea de catre autoritatile fiscale a acestui aspect, precum si a tratamentului aplicat pentru garantiile nerestituite, si anume, daca se impune sau nu colectarea TVA in cazul garantiilor nerestituite. Separat, atragem atentia si asupra altor implicatii generate de sistemul garantie returnare, in special in ceea ce priveste inregistrarea in contabilitate, evidentierea in declaratia SAF-T, precum si interactiunea cu standardul de facturare electronica”, explica Sinziana Radu, Manager, Taxe Indirecte, EY Romania.

Obligatii ale producatorilor

Producatorii vor trebui sa respecte o serie de obligatii de raportare, tinere de evidente, marcare, conform prevederilor legislative de mai sus, precum:

• incheierea unui contract cu administratorul SGR, RetuRO;

• raportarea ambalajelor in programul informatic pus la dispozitie de catre RetuRO ;

• tinerea de evidente ale produselor pe tip de material, greutate si volum, precum si evidenta garantiilor si transmiterea acestora, pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare, catre RetuRO ;

• plata valorii garantiei pana in data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor catre RetuRO;

• marcarea produselor cu simbolul reprezentativ SGR si cu codul EAN care sa contina informatii specifice.

Obligatiile comerciantilor

Potrivit legislatiei, comerciantilor le revin de asemenea o serie de obligatii dintre care cele mai importante ar fi:

• incheierea unui contract cu administratorul SGR;

• raportarea ambalajelor in programul informatic pus la dispozitie de catre administratorul SGR;

• tinerea de evidente a numarului total de produse in ambalaje SGR comercializate, defalcat pe tip de produse;

• indicarea valorii garantiei la raft si pe documentele fiscale;

• plata valorii garantiei operatorilor economici de la care achizitioneaza produse ambalate si restituirea valorii garantiei la momentul returnarii ambalajelor SGR.

Comerciantii vor putea sa comercializeze produse numai de la producatori inregistrati in SGR sau de la distribuitori ai acestor producatori.

Produsele introduse pe piata nationala in ambalaje SGR, asa cum sunt definite in Hotararea de Guvern nr. 1.074/2021, se vor identifica prin noi structuri numerice unice, destinate plasarii, vanzarii, colectarii si reciclarii prin intermediul SGR. Pe langa acest cod de bare EAN, realizat in conformitate cu specificatiile oferite de administratorul SGR, pe eticheta produselor ambalate in ambalaje SGR se va aplica si simbolul reprezentativ, stabilit prin Ordinul nr. 1802/2023 pentru aprobarea simbolului care indica apartenenta la sistemul de garantie-returnare”, a precizat Adriana Nedelescu, Senior Consultant, Comert International, EY Romania.

Contributia la Fondul pentru mediu aferenta ambalajelor SGR

Incepand cu data de 01.01.2024, potrivit unui proiect de modificare a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, o contributie la Fondul pentru mediu va fi datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala ambalaje primare nereutilizabile care fac obiectul SGR.

Pentru diferenta dintre cantitatile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzatoare obiectivelor minime anuale de returnare (65% pentru anul 2024) si cantitatile de ambalaje nereutilizabile efectiv returnate se va plati o contributie de 0,5 lei pentru ambalaje din metal si 1 leu (dublul garantiei) pentru ambalaje din sticla si plastic.

Tinand cont de termenul foarte scurt pana la intrarea in functiune a acestui sistem se recomanda companiilor sa demareze cat mai urgent stabilirea procedurilor interne necesare implementarii SGR la nivelul companiei, avand in vedere si aspecte precum:

• fluxurile privind circuitul garantiei si al ambalajelor produselor care fac obiectul SGR;

• gestionarea pierderilor/distrugerilor de ambalaje SGR;

• etichetarea produselor care fac obiectul SGR din prisma noilor cerinte (de ex., pictograma si cod EAN);

• inregistrarile contabile aferente garantiei, tarifului de administrare, tarifului de gestionare;

• tratamentul fiscal al garantiei, evidentierea acesteia pe factura in diverse situatii (de ex., produse acordate gratuit);

• identificarea produselor supuse SGR, aceasta poate fi uneori dificila mai ales in cazul ambalajelor compozite;

• pregatirea punctelor de colectare a deseurilor de ambalaje SGR;

• respectarea regimului deseurilor.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences