loader
Noi coordonate de aplicare a sistemului national RO e-Transport. Aplicarea sanctiunilor se amana pana la 30 septembrie 2022

Noi coordonate de aplicare a sistemului national RO e-Transport. Aplicarea sanctiunilor se amana pana la 30 septembrie 2022

Ioana Bara, Senior Tax Manager si Corina Mortici, Senior Tax Consultant

Procedura privind sistemul RO e-Transport, publicata la finalul saptamanii trecute dupa ce proiectul de ordin a fost lansat in luna mai, confirma restrangerea semnificativa a sferei de aplicare, acoperind doar vehiculele cu masa maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si doar daca acestea transporta bunuri cu risc fiscal mai mari de 500 kg sau avand valoarea totala a bunurilor mai mare de 10.000 lei aferenta cel putin unei relatii comerciale.

In acelasi timp, aplicarea sanctiunilor aferente neutilizarii sistemului RO e-Transport (detaliate in cuprinsul OUG nr. 41/2022) a fost amanata pana la 30 septembrie 2022, printr-o Ordonanta fulger publicata la sfarsitul saptamanii trecute.

Tinand cont de aceasta noua perspectiva, companiile trebuie sa analizeze in ce masura transporturile pe care le desfasoara indeplinesc conditiile mentionate mai sus, caz in care vor trebui sa raporteze detalii privind transportul bunurilor in sistemul national RO e-Transport si sa obtina numarul unic de identificare (UIT), utilizat ca referinta in cadrul sistemului si care trebuie detinut pe toata durata transportului.

In ceea ce priveste implementarea efectiva, apreciem ca modalitatea de acces RO e-Transport este similara cu modul de acces si transmitere a informatiilor in sistemul national RO e-Factura, respectiv:

● RO e-Transport se va accesa prin intermediul SPV;

● Declararea informatiilor se va putea efectua prin utilizarea aplicatiei puse la dispozitie in mod gratuit de catre Ministerul Finantelor sau prin utilizarea unei serii de microservicii expuse sub forma unui API prin interconectarea aplicatiei emitentului/declarantului cu Sistemul RO e-Transport (documentatia tehnica fiind publicata pe site-ul oficial al Ministerului de Finante);

● Raportarea datelor va presupune transmiterea unui fisier XML avand structura conforma cu cea publicata de Ministerul de Finante - fisier care va fi supus la doua tipuri de validari:

○ Verificare si validare privind structura si sintaxa;

○ Verificare semantica.

● Fisierelor .xml ce indeplinesc regulile de validare i se vor aplica semnatura electronica a Ministerului de Finante;

● Exemplarul original al declaratiei se considera a fi fisierul de tip XML insotit de semnatura electronica a Ministerului Finantelor, care este pus la dispozitia declarantului sub forma unui fisier arhiva de tip zip;

● In situatia in care sunt identificate erori, declaratia nu se considera transmisa in sistem, declarantul primind un fisier de tip XML ce contine erorile identificate.

De asemenea, merita mentionat ca se vor declara in RO e-Transport inclusiv transporturi ce contin atat bunuri cu risc fiscal ridicat, cat si alte tipuri de bunuri, fiind generat un singur cod UIT pentru intreg transportul. De asemenea, in cazul unui transport grupat, codurile UIT atribuite prin declararea datelor in sistemul RO e-Transport vor fi preluate pe fiecare document de transport aferent fiecarei relatii comerciale.

In subsidiar, celelalte doua proiecte importante de digitalizare in curs de implementare ating o borna importanta in luna iulie.

La 1 iulie a intrat in vigoare obligativitatea RO e-Factura pe relatia B2G si totodata a demarat monitorizarea prin sistemul RO e-Factura a anumitor produse cu risc fiscal ridicat comercializate pe relatia B2B. Romania intentioneaza sa extinda aplicabilitatea sistemului RO e-Factura la nivel generalizat B2B aspect care face obiectul derogarii Comisiei Europene.

Separat, la sfarsit de iulie se incheie perioada de gratie de 6 luni oferita primului val de companii ce are obligatia depunerii declaratiei periodice SAF-T (marii contribuabili care se aflau in aceasta categorie si in anul 2021).

Practica ne arata ca este nevoie de timp suplimentar de pregatire pentru o implementare corespunzatoare, completa si armonioasa a acestor proiecte de digitalizare, atat din perspectiva limitarilor tehnice existente la nivelul companiilor, cat si din perspectiva unor clarificari necesare din partea ANAF.

Insa, in mod cert, toate partile implicate intra in linie dreapta catre noua paradigma de lucru si raportare fiscala, care promite o serie de avantaje recunoscute deja la nivelul celorlalte State Membre in care digitalizarea administratiilor publice a devenit realitate.

Autori

foto
PRICEWATERHOUSECOOPERS SERVICII SRL