loader

Tinerii studenti romani vor sa fie propriii lor sefi

52% dintre studentii respondenti ai studiului Barometrul educatiei si culturii antreprenoriale in randul tinerilor vor sa inceapa propria afacere in urmatorii doi ani, iar 57% ar prefera sa fie antreprenori si nu manageri intr-o companie.

In acelasi timp, 56% dintre tineri considera oportun sa devina antreprenori dupa acumularea de experienta profesionala.

 

Studiul, realizat de EY Romania in parteneriat cu Academia de Studii Economice din Bucuresti, se bazeaza pe raspunsurile a 765 studenti, majoritate aflati in an terminal la facultati cu profil economic.

 

97% dintre tinerii respondenti sunt dispusi sa munceasca din greu pentru a obtine ceea ce isi doresc, iar 86% sunt dispusi sa isi asume riscuri in acest sens. De asemenea, majoritatea respondentilor considera viziunea ca fiind cea mai importanta calitate a unui antreprenor de succes, urmata de motivatie, pasiune si capacitatea de a inova.

 

Educatia antreprenoriala

38% dintre tinerii studenti romani spun ca educatia si pregatirea antreprenoriala s-au imbunatatit intr-o oarecare masura in ultimul an in universitatea lor, iar 48% dintre ei au luat contact cu profesionisti din domeniul studiat in cadrul universitatii. Cu toate acestea, 44% dintre studentii intervievati spun ca universitatea pe care o urmeaza ii pregateste intr-o masura medie pentru a deveni antreprenori.

 

Cele mai importante trei masuri care ar sustine universitatea in dezvoltarea spiritului antreprenorial in perceptia studentilor ar fi: simulari de tipul creeaza si administreaza propria afacere, stagii de practica in companii antreprenoriale si cursuri de educatie antreprenoriala.

 

Cultura antreprenoriala

Cele mai importante trei motive pentru a incepe propria afacere sunt considerate implinirea aspiratiilor prin punerea in practica a propriilor idei, independenta si capacitatea de a fi propriul sef si perspectiva realizarii de venituri din antreprenoriat. in ceea ce priveste cele mai importante trei obstacole pentru a incepe propria afacere, studentii mentioneaza: lipsa capitalului de inceput, teama de esec si situatia economica incerta. in privinta capitalului, fondurile europene ar reprezenta sursa principala de finantare a start-up-ului personal.

 

Cei mai importanti factori ai succesului in afaceri sunt considerati de catre tineri: ideea afacerii, calitatea planului de afaceri si calitatea retelei de contacte de business.

 

Daca doar 5% dintre antreprenorii romani respondenti in studiul EY Barometrul antreprenoriatului romanesc considera ca esecul in afaceri este in societatea romaneasca perceput ca prilej de invatare, tinerii studenti sunt mult mai optimisti. 22% dintre ei considera esecul in afaceri o oportunitate buna de a invata. Tot tinerii sunt mai optimisti decat antreprenorii consacrati in privinta mentalitatilor romanesti: 47% considera ca spiritul antreprenorial este sustinut de mentalitatile si valorile locale, fata de doar 35% dintre antreprenori care considera acelasi lucru.

 

Ion Tiriac – cel mai cunoscut antreprenor roman

Printre studentii romani, cea mai mare notorietate ca antreprenor o detine Ion tiriac, urmat de Marius Ghenea, antreprenor in serie si business angel, si Dragos Anastasiu (Eurolines). In cazul antreprenorilor straini, Steve Jobs este devansat ca notorietate de Bill Gates in randul tinerilor romani.

 

“Initiativa poate fi considerata cel mai eficient catalizator al progresului, iar expresia acesteia in mediul economic actual este reprezentata de catre spiritul antreprenorial. Continuand aceasta logica, importanta si impactul antreprenoriatului asupra societatii contemporane devin evidente pentru oricine observa faptul ca societatile mici si mijlocii, rezultat indiscutabil al fenomenului antreprenorial, reprezinta unul dintre motoarele esentiale ale economiei mondiale”, a declarat Prof. univ. dr. Nicolae Istudor, Prorector al Academiei de Studii Economice Bucuresti.

 

“Daca in studiul nostru Barometrul antreprenoriatului romanesc chestionarul este adresat antreprenorilor, in studiul de fata cei care ne-au raspuns au fost tinerii studenti. Raspunsurile lor dovedesc ca interesul pentru aceasta optiune de cariera este foarte mare, ceea ce nu poate fi decat o motivatie in plus pentru sprijinirea dezvoltarii unui ecosistem antreprenorial, astfel incat tinerii sa aiba acces la educatie specifica, cele mai bune capabilitati de cercetare, retele de oameni de afaceri, instrumente de finantare si programe care sa le dezvolte abilitatile antreprenoriale,” a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

 

Sursa: Barometrul educatiei si culturii antreprenoriale in randul tinerilor, EY & ASE, Romania 2014

 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL