Schimbarea este inevitabila in orice organizatie care vrea sa ramana relevanta. Dar chiar si cele mai bine gandite initiative pot fi blocat. Nu prin proteste deschise, ci printr-o forma mult mai subtila: rezistenta pasiva.
Atunci cand aceasta vine din partea unui coleg cu influenta, senioritate sau rol strategic, efectele pot fi profunde si greu de gestionat.
Ce este rezistenta pasiva la schimbare?
Rezistenta pasiva nu se manifesta prin refuzuri explicite. Este o tacere calculata, o evitare a implicarii, o intarziere justificata, o ironie subtila care submineaza directia aleasa.
Este o forma de opozitie care nu se vede imediat, dar care poate afecta ritmul echipei, moralul si increderea in leadership.
In spatele acestei rezistente se afla adesea o emotie rar exprimata: frica de irelevanta. Pentru colegii cu roluri importante, schimbarea poate parea o amenintare la adresa statutului, competentelor sau influentei lor.
Daca pana acum erau cei consultati, cei care stiau „cum se face”, noile directii pot aduce tehnologii pe care nu le stapanesc, lideri care le contesta autoritatea informala sau procese care le reduc controlul. In loc sa se simta parte din viitor, incep sa se teama ca vor fi lasati in urma.
Aceasta frica nu este intotdeauna constientizata. Se ascunde in spatele unor rationamente aparent obiective: „schimbarea nu e bine gandita”, „nu avem resurse”, „am mai vazut initiative similare esuand”.
Dar daca privim cu atentie, vom observa ca aceste argumente sunt mai degraba scuturi decat oglinzi. Ele protejeaza o identitate profesionala care se simte amenintata.
Ce poate face un manager in aceste situatii?
Provocarea ta ca manager este dubla: trebuie sa mentii ritmul schimbarii si sa gestionezi cu finete dinamica de putere si emotiile din echipa. Confruntarea directa cu un coleg influent care opune rezistenta pasiva poate duce la polarizare sau pierderea increderii. Ignorarea comportamentului poate permite ca pasivitatea sa se raspandeasca.
Solutia nu sta in presiune, ci in intelegere. Primul pas este crearea unui spatiu sigur pentru dialog. In loc sa etichetezi comportamentul ca „negativist”, invita colegul la o conversatie autentica. Intreaba-l cum vede schimbarea, ce impact crede ca va avea asupra rolului sau, ce l-ar ajuta sa se simta mai confortabil. Asculta fara judecata. Uneori, simpla recunoastere a temerilor poate dezamorsa opozitia.
Este esential ca acest coleg sa simta ca munca sa este apreciata si ca nu va fi „inlocuit” de noul val. Recunoasterea contributiilor trecute si validarea identitatii profesionale sunt pasi cruciali. Spune-i explicit ca expertiza sa este esentiala pentru succesul tranzitiei, ca vrei sa construiesti pe baza a ceea ce a realizat, nu sa inlocuiesti. Aceasta validare reduce anxietatea si deschide calea catre colaborare.
Redefinirea rolului si recastigarea relevantei
Ajuta-l sa-si regaseasca relevanta in noua paradigma. Ofera-i oportunitati de leadership, mentorat sau influenta. Implica-l in definirea procesului de schimbare, invita-l sa fie ambasadorul transformarii in echipa, ofera-i un rol in formarea noilor colegi sau in adaptarea procedurilor. Cand oamenii simt ca au un loc in viitor, nu se mai agata de trecut.
Feedbackul joaca un rol esential in acest proces. Dar trebuie sa fie oferit cu empatie si claritate. Evita etichetarile si foloseste observatii comportamentale: „Am observat ca in ultimele sedinte nu ai intervenit. E ceva ce te preocupa?” sau „Mi-ar placea sa aud perspectiva ta, pentru ca ai o experienta valoroasa.” Daca este posibil, ofera acces la coaching individual pentru explorarea temerilor si redefinirea motivatiei.
Pe masura ce colegul incepe sa se implice, cat de putin, recunoaste public contributia. Multumeste-i pentru idei, apreciaza participarea activa, evidentiaza impactul pozitiv. Recunoasterea intareste comportamentele pozitive si accelereaza integrarea.
Cand e nevoie de decizii mai ferme
Exista si situatii in care, in ciuda eforturilor repetate, a dialogului deschis si a oportunitatilor oferite, colegul cu rol influent continua sa saboteze indirect procesul de schimbare.
Comportamentul sau poate deveni tot mai vizibil: evita implicarea in proiecte cheie, respinge initiativele fara argumente solide, influenteaza negativ moralul echipei prin scepticism constant sau refuza sa participe la activitati care sustin tranzitia.
In astfel de cazuri, este esential ca managerul sa isi mute atentia de la individ la impactul sistemic. Este momentul sa evaluezi cu luciditate efectele asupra echipei, asupra culturii organizationale si asupra obiectivelor strategice.
Daca observi ca moralul celorlalti membri scade, ca performanta lor este afectata de tensiuni sau incertitudine, ca initiativele strategice sunt blocate prin inactiune sau ca oportunitatile de implicare sunt refuzate sistematic, atunci devine legitim, si necesar, sa iei decizii ferme.
Acestea pot include redistribuirea responsabilitatilor, limitarea influentei informale sau, in cazuri extreme, separarea profesionala. Totusi, chiar si aceste decizii trebuie gestionate cu maturitate.
Comunicarea lor trebuie sa fie clara, respectuoasa si orientata spre binele echipei. Nu este vorba despre sanctionare, ci despre protejarea unui climat de lucru sanatos, in care schimbarea poate fi implementata cu incredere si coerenta.
In concluzie
Schimbarea nu se impune, ci se negociaza. Este cel mai corect ca inainte de negociere sa te asiguri ca ai intelegerea corecta a motivelor rezistentei la noile initiative.
Managerii care reusesc sa transforme opozitia in implicare sunt cei care vad dincolo de comportamente. Acestia inteleg emotiile oamenilor, construiesc punti, nu ziduri, recunosc valoarea trecutului, dar inspira o viziune pozitiva a viitorului. Ei ofera sens, nu doar directie.
Rezistenta pasiva la schimbare nu este un obstacol, ci un semnal. Frica de irelevanta poate fi transformata in dorinta de contributie, daca este abordata cu empatie, strategie si leadership autentic.
#valoria #management #performanta #echipa #coaching #competenta #claritate #rezultate
Despre Valoria
Valoria este o companie de consultanta, training, si executive coaching. Prin serviciile noastre ajutam antreprenorii sa isi dezvolte afacerile si sa faca succesul concret si predictibil. Companiile apeleaza la noi pentru consultanta de marketing, de resurse umane si de vanzari. Raspundem des solicitarilor ca sa facem training sau coaching echipelor de conducere. Competenta, increderea, inovatia si pasiunea sunt valorile pe care le sustinem prin tot ceea ce facem. Construim parteneriate si colaborari pe termen lung, deoarece oferim rezultate garantate si cea mai buna calitate, la pretul corect. Aflati mai multe pe: www.valoria.ro.



























