loader
Sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intra in vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat in considerare

Sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intra in vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat in considerare

Autori: Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY Romania, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comert International, EY Romania, Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comert International, EY Romania

Sistemul de garantie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile intra in vigoare la 30 noiembrie 2023. Cele mai importante aspecte de luat in considerare

Autori: Georgiana Iancu, Partener, Liderul practicii de Taxe Indirecte, EY Romania, Daniela Neagoe, Senior Manager, Taxe indirecte - Comert International, EY Romania, Adriana Nedelescu, Senior Manager, Taxe indirecte - Comert International, EY Romania

 

In Romania, sistemul de garantie-returnare („SGR”) trebuie sa devina functional, conform prevederilor legale, incepand cu data de 30 noiembrie 2023, data de cand consumatorii vor plati o garantie de 0,50 RON la cumpararea unei bauturi imbuteliate urmand ca, dupa golirea ambalajului, sa il duca intr-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianti pentru a primi valoarea garantiei platite initial.

Potrivit definitiilor acceptate la nivel european si international, SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile reprezinta o politica menita sa incurajeze reciclarea si gestionarea eficienta a deseurilor ambalajelor atat de catre populatie, cat si de catre companii. Este promovat astfel un comportament responsabil vizavi de mediul inconjurator, urmarind-se reducerea impactului negativ asupra mediului.

Sistemul se refera, in principal, la ambalajele primare, utilizate pentru protejarea produselor individuale si este aplicabil pentru ambalajul primar nereutilizabil din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 l si 3 l, inclusiv cel utilizat pentru bere, mixuri de bere, mixuri de bauturi alcoolice, cidru, alte bauturi fermentate, sucuri, nectaruri, bauturi racoritoare, ape minerale si ape de baut de orice fel, vinuri si spirtoase, care vor trebui sa fie etichetate cu un marcaj specific.

Din punct de vedere legislativ, a fost impusa companiilor producatoare si distribuitoare de produse ambalate participarea la un sistem de colectare si reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile, prin care sunt stabilite obiective cantitative pentru reciclare.

Este vorba despre HG nr. 1074/2021 privind stabilirea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile (publicata in MO 955/06.10.2021), care instituie regulile necesare  pentru implementarea SGR pentru ambalajele primare nereutilizabile aferente atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar.

Recent a fost publicat pe site-ul Ministerului Mediului un proiect de ordin prin care se urmareste introducerea in Ordonanta de urgenta nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, incepand cu data de 01.01.2024, a contributiei datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata ambalaje primare nereutilizabile care fac obiectul SGR.

Astfel pentru fiecare unitate de ambalaj nereutilizabil pentru care nu au fost indeplinite obiectivele minime anuale de returnare, contributia este 0,5 lei pentru ambalaje din metal si 1 leu pentru ambalaje din sticla si/sau plastic.

Plata contributiilor mentionate mai sus se va efectua anual pentru diferenta dintre cantitatile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzatoare obiectivelor minime anuale de returnare (65%  pentru anul 2024) si cantitatile de ambalaje nereutilizabile efectiv returnate.

Sunt cel putin opt aspecte pe care companiile ar trebui sa le aiba in vedere la stabilirea procedurilor interne necesare implementarii SGR:

1. fluxurile privind circuitul garantiei si al ambalajelor produselor care fac obiectul SGR;

2. gestionarea pierderilor/distrugerilor de ambalaje SGR;

3. etichetarea produselor care fac obiectul SGR din prisma noilor cerinte (de ex., pictograma si cod EAN);

4. inregistrarile contabile aferente garantiei, tarifului de administrare, tarifului de gestionare;

5. tratamentul fiscal al garantiei, evidentierea acesteia pe factura in diverse situatii (de ex., produse acordate gratuit);

6. identificarea produselor supuse SGR, aceasta poate fi uneori dificila, mai ales in cazul ambalajelor compozite;

7. pregatirea punctelor de colectare a deseurilor de ambalaje SGR;

8. respectarea regimului deseurilor.

Avand in vedere multiplele implicatii ale acestui nou pachet de acte normative, atat din punct de vedere fiscal, contabil, logistica, mediu etc., companiile trebuie sa analizeze in detaliu si din multiple unghiuri impactul si, respectiv, implicatiile acestor prevederi asupra activitatii curente si viitoare a companiei, pentru a pregati corespunzator momentul implementarii de la 30 noiembrie 2023.

Din punct de vedere al obligatiilor si responsabilitatilor, companiile implicate in lantul de aprovizionare au obligatia de a lua masuri pentru a colecta si recicla ambalajele primare nereutilizabile produse sau utilizate de ei, dar si de a oferi informatii despre reciclare consumatorilor, a organiza sisteme de colectare selectiva sau a colabora cu autoritatile si terti pentru reciclare.

SGR implica existenta unor centre de colectare si reciclare a ambalajelor primare nereutilizabile in diferite locatii din tara, care permit consumatorilor sa returneze ambalajele dupa utilizare, urmand sa fie apoi reciclate corespunzator.

Pe de alta parte, procesul implica si responsabilitatea consumatorilor, care sunt incurajati sa participe activ la colectarea selectiva a ambalajelor si sa le aduca la centrele de reciclare desemnate. Prin implicarea lor, contribuie la reducerea deseurilor si la cresterea ratei de reciclare.

Prin implementarea SGR pentru ambalaje primare nereutilizabile se reduce impactul deseurilor asupra mediului si se promoveaza economia circulara, in care materialele reciclate sunt reintroduse in procesul de productie. Este vorba, in final, despre gestionarea responsabila a deseurilor si protectia mediului inconjurator, scop in care autoritatile, industria si consumatorii trebuie sa colaboreze pentru a asigura eficacitatea acestui sistem.

Reluam, in continuare, prevederile Hotararii de Guvern mai-sus mentionate:

- producatorii si comerciantii care introduc pe piata nationala produse ambalate mentionate mai sus au obligatia de a se inregistra in SGR;

- valoarea garantiei a fost stabilita la 0,50 RON pentru fiecare ambalaj, fiind suma platita de catre consumatorul final la momentul achizitionarii unui produs in ambalaj SGR si va fi restituita integral consumatorului final la momentul returnarii ambalajului SGR in cadrul unui punct de returnare;

- punctul de returnare a ambalajelor SGR este organizat in cadrul structurii de vanzare a comerciantului sau in imediata vecinatate a acesteia, fara depasirea unei distante de 150 de metri fata de structura de vanzare, avand cel putin acelasi program de functionare ca al comerciantului;

- comerciantii care au structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 m², care nu-si organizeaza propriile puncte de returnare isi pot indeplini obligatiile de organizare a punctelor de returnare prin asociere cu alti comercianti care au structuri de vanzare cu o suprafata mai mica de 200 m² sau prin acord de parteneriat cu unitati administrativ-teritoriale/asociatii de dezvoltare intercomunitara;

- ambalajele SGR se pot returna in cadrul oricarui punct de returnare organizat pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul si fara a fi conditionat de prezentarea bonului fiscal, in vederea recuperarii garantiei;

- stocurile de ambalaje care nu respecta conditiile din aceasta hotarare (de ex., nu sunt marcate cu semnul SGR) pot fi comercializate cel tarziu pana in data de 31 decembrie 2024, data dupa care comercializarea lor este interzisa pe teritoriul national;

- SGR nu se aplica produselor exportate, comercializate in magazine tip duty-free si celor care se comercializeaza in mijloacele de transport international;

- comerciantii care vand exclusiv prin intermediul unor platforme online precum si cei din HORECA nu au obligatia de a organiza puncte de returnare pentru ambalajele SGR.

Hotararea prevede si sanctiuni destul de drastice, de pana la 50.000 RON pentru toti cei implicati (producatori, comercianti, administrator SGR), pentru nerespectarea obligatiilor ce le revin cu privire la gestionarea ambalajelor primare nereutilizabile.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2022. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL