loader
Razboiul celor doua turnuri asupra ordonantei moratoriului in Romania

Razboiul celor doua turnuri asupra ordonantei moratoriului in Romania

Material de opinie de Andrei Burz-Pinzaru, Managing Partner, Reff & Asociatii

Motto: Atunci s-a apropiat Ilie de tot poporul si a zis: „Pana cand veti schiopata de amandoua picioarele?” (Cartea a treia a Regilor – Biblia)

Chiar si in perioada de criza fara precedent pe care o traverseaza Romania, Parlamentul si Guvernul nu reusesc sa aiba o viziune unitara asupra deciziilor de luat si a modului in care acestea se cuvine a fi legiferate, ceea ce, din pacate, adauga la incertitudinea pe care o traim toti in aceste zile si neclaritatile legislative, cu consecinte potentiale prejudiciante pentru stabilitatea economica si sociala a Romaniei, deja subrezita de pandemia cauzata de coronavirusul SARS-CoV-2. Regulile jocului economic se schimba de la o zi la alta si asistam la o succesiune de acte normative redactate, inerent, in viteza, si, din pacate, la ceea ce pare a fi un concurs de legiferare intre decidentii politici, nealiniati nici macar in al doisprezecelea ceas.

In contextul instituirii starii de urgenta pe teritoriul Romaniei, Guvernul Romaniei a adoptat Ordonanta de Urgenta nr. 37/2020 privind unele facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si de IFN-uri anumitor categorii de debitori, scopul declarat de legiuitor fiind de a raspunde problemelor de lichiditate ale persoanelor fizice si juridice si de limitare a efectelor negative ce deriva din limitarea sau intreruperea activitatilor socio-economice. Insa, la mai putin de o saptamana de la publicarea ordonantei, Parlamentul urmeaza sa voteze o lege cu acelasi obiect. Daca proiectul de lege privind suspendarea rambursarii creditelor, deja aprobat in Senat, trece de votul Camerei Deputatilor, legea ar urma sa fie trimisa spre promulgare si, daca va fi promulgata, va intra in vigoare.

Intre OUG 37/2020, deja in vigoare din 30 martie (insa cu aplicare dificila, in lipsa normelor de aplicare, care isi asteapta inca publicarea) si proiectul de lege din Parlament exista o suprapunere de reglementare, dar si cateva diferente semnificative, dintre care ies in evidenta cele privind tipurile de contracte pentru care se poate solicita amanarea la plata (proiectul adaugand si contractele de leasing) si criteriile de eligibilitate aplicabile debitorilor, spre exemplu cele privind situatia de conformare a debitorilor la obligatiile de plata din contracte (in timp ce, in temeiul OUG 37/2020, pot solicita amanarea doar acei debitori care nu au restante la plata sau care le-au remediat pana la data efectuarii cererii, conform proiectului de lege vor putea solicita  amanarea platilor debitorii  care  inregistreaza intarzieri la plata de pana la 90 de zile).

Reducand aria de aplicare la IMM-uri, proiectul de lege schimba semnificativ si criteriile de eligibilitate pentru persoanele juridice, care trebuie sa faca numai o declaratie pe proprie raspundere din care sa rezulte faptul ca veniturile sau incasarile s-au diminuat cu minimum 15% in luna in curs raportat la media celor doua luni anterioare (fara a necesita demonstrarea impactului situatiei generate de pandemia COVID-19). Conform OUG 37/2020 in vigoare, sunt eligibile orice persoane juridice ce detineau certificatul de situatie de urgenta si au fost afectate direct (prin interdictia de a-si desfasura activitatea, total sau partial) sau indirect (prin reducerea incasarilor sau veniturilor) de masurile luate de autoritati in acest context.

O alta modificare semnificativa pe care isi propune sa o aduca proiectul de lege aflat in dezbatere in Parlament este extinderea posibilitatii debitorilor de a solicita amanarea la plata  a creantelor detinute impotriva lor de catre entitatile care desfasoara activitatea de recuperare de creante. Suplimentar, proiectul de lege propune suspendarea pana la 31 decembrie 2020, la cerere, a oricaror proceduri de executare silita, inclusiv urmarirea silita a bunurilor mobile, urmarirea silita imobiliara sau popririle de orice fel.

Fata de OUG 37/2020 in vigoare, proiectul de lege din Parlament nu prevede garantarea de catre statul roman a dobanzii amanate din creditele ipotecare acordate persoanelor fizice (conform ordonantei, statul roman, prin Ministerul Finantelor Publice, le garanteaza in totalitate creditorilor plata dobanzii ipotecare amanate).

In masura in care Camera Deputatilor voteaza proiectul de lege, ramane de vazut daca va urma sau nu promulgarea, iar, daca va fi legea ar fi promulgata, vom fi in situatia nefericita de a avea doua acte normative in vigoare cu suprapunere de obiect, dar cu neconcordanta de reglementare (fiind discutabil daca OUG 37/2020 ar putea fi abrogata de Parlament prin insasi noua lege, dat fiind ca ordonanta nu a fost inca dezbatuta in Parlament). Am ajunge in acest fel intr-o situatie aflata nu doar in contradictie cu normele de tehnica legislativa, ci si de natura a bulversa si mai mult cetatenii Romaniei, mediul de afaceri si societatea romaneasca in ansamblul ei, deja greu incercata de dificultatile fara precedent cu care se confrunta. Tocmai faptul ca intreaga societate se confrunta cu o situatie de criza ar trebui sa motiveze mai ales forumul legislativ si forumul executiv sa se alinieze pentru realizarea unui obiectiv comun: buna guvernare a tarii, atat cat se poate in conditiile dificile si presante pe care le traversam, ceea ce presupune cel putin ca provocarile suportate de tara sa nu fie accentuate si prin masurile guvernantilor.

Autori