loader

Randamentul sub-optim al capitalului investit forteaza operatorii de telecomunicatii sa isi revizuiasca strategia

Procesul alocarii de capital trebuie gestionat atent pentru ca investitiile in infrastructura sa aiba randamente din ce in ce mai bune

Avand in vedere cresterea traficului de date, o rata de crestere mai mica a numarului de utilizatori si mediul foarte competitiv, profitabilitatea operatorilor din telecom se afla sub o presiune din ce in ce mai puternica.


Pe masura ce piata romaneasca de telecomunicatii mobile evolueaza, consumatorii se reorienteaza de la servicii de voce si SMS catre uz masiv de servicii de date. Aceasta migratie supraincarca infrastructura curenta, calitatea serviciilor livrate suferind considerabil. Drept consecinta, exista o presiune din ce in ce mai mare ca operatorii de telecom sa investeasca inteligent si sa determine cum sa imbunatateasca randamentele capitalului investit pentru a asigura cel putin mentinerea calitatii serviciilor oferite, daca nu si imbunatatirea lor.

 

Aceste probleme sunt analizate in detaliu in cel mai recent studiu al companiei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants, intitulat "Building and Managing a Value-Centric Network" – Dezvoltarea si Operarea unei Retele Axate pe Valoare Economica. Scopul acestui studiu este de a pune in evidenta modul in care operatorii de telecomunicatii pot investi in mod prudent dar, in acelasi timp, optim pentru a obtine cea mai buna performanta.

 

Chiar daca investitiile continue in infrastructura proprie reprezinta o chestiune obligatorie, o serie de elemente critice devin din ce in ce mai complexe, respectiv: care este obiectul investitiei, cat capital ar trebui alocat pentru a maximiza randamentul etc. Aceste probleme prezinta importanta majora intrucat capitalul directionat gresit in infrastructura are un impact semnificativ asupra performantei companiei.

 

"Concluzia la care ajungem dupa analiza unei multitudini de operatori de telecomunicatii este surprinzatoare: in ciuda unui indicator EBITDA cu nivel relativ bun, intre 30% si 40% din statiile de baza prezinta pierderi", a declarat Nitin Mahajan, Principal in cadrul Roland Berger Strategy Consultants si unul dintre autorii studiului.

 

Metodologie de succes pentru o prioritizare mai eficienta a investitiilor
Experienta Roland Berger in industria de telecomunicatii arata ca 20% din clientii unui operator genereaza 60% din profit, folosind doar 40% din totalul statiilor de baza. Pentru ca numarul de clienti profitabili sa creasca intr-un mod eficient, operatorii vor fi nevoiti sa investeasca intr-o infrastructura axata pe valoare economica. Numai in acest fel vor putea companiile sa mentina calitatea serviciilor oferite, avand posibilitatea sa o si imbunatateasca pe termen mediu si lung. Roland Berger a dezvoltat o metodologie holistica ce permite prioritizarea in mod optim a investitiilor in retea.

 

Randament imbunatatit
Studiul Roland Berger releva faptul ca o retea axata pe valoare economica dezvoltata in urma aplicarii prezentei metodologii genereaza o imbunatatire a randamentului capitalului cu pana la 5%. Operatorii de telecomunicatii din Romania investesc cumulat in jur de 350 milioane de euro anual. La o crestere de 5% a randamentului capitalului ca urmare a aplicarii acestei metodologiei Roland Berger, companiile din Romania ar putea sa realizeze economii/ beneficii in valoare de aproape 20 milioane de euro pe an.

 

Mai mult decat atat, se poate accelera si eficientiza inclusiv procesul decisional privind realizarea de investitii. Astfel, operatorii se pot concentra pe clientii profitabili si pot aborda zonele de crestere cu cele mai bune rezultate. "Avand in vedere ca investitiile jucatorilor locali sunt concentrate pe imbunatatirea retelei, extinderea acoperirii si noi tehnologii si ca in mod implicit o buna parte din capitalul investit este dedicata instalarii, imbunatatirii sau inlocuirii de statii de baza, o retea axata pe valoare economica poate contribui in mod semnificativ la o dezvoltare optima si profitabila pentru acestia" spune Szabolcs Nemes, Principal in cadrul biroului din Bucuresti al companiei Roland Berger Strategy Consultants.

 

Studiul este disponibil (in limba engleza) la urmatorul link:

http://www.rolandberger.de/medien/publikationen/2015-04-22-rbsc-pubbuilding_a_value_centric_network.html.
 

Autori

foto
ROLAND BERGER SRL