Desi 83% dintre directorii executivi din zona serviciilor financiare sustin ca datele reprezinta un activ important al companiilor lor, 47% dintre acestia afirma ca nu constientizeaza pe deplin valoarea acestor informatii, se arata in studiul EY intitulat The science of winning in financial services. Conform studiului, companiile care inregistreaza cele mai inalte rate de crestere sunt cele mai predispuse sa maximizeze potentialul datelor pe care le detin.
Mai mult de un sfert (27%) dintre companiile cu nivel ridicat de crestere – care au atins o crestere anuala a EBITDA de 15% sau mai mare in ultimii doi ani – isi acorda calificativul "excelent" in obtinerea de informatii utile din datele existente, in masura sa imbunatateasca nivelul general de competitivitate si de performanta – in comparatie cu doar 12% dintre companiile cu un nivel mai mic de crestere. De asemenea, 35% dintre companiile cu un nivel de crestere ridicat afirma ca au atins un grad "inalt de maturitate" in aceasta zona.
Companiile cu un nivel ridicat de crestere sunt de doua ori mai dispuse sa se concentreze pe analiza datelor in zonele generatoare de venituri cum ar fi marketingul si vanzarile, conform rezultatelor studiului. Aceste organizatii prelucreaza datele si le aplica in mod strategic la nivelul intregii activitati de business.
Tehnologia este doar o piesa din puzzle
Valorificarea capabilitatilor de analiza a datelor, care genereaza avantaje competitive, se extinde dincolo de investitiile in tehnologie. Companiile cu rate inalte de crestere sunt mai predispuse sa creasca nivelul de cheltuieli in zone precum managementul schimbarii si cel al resurselor si competentelor. 24% dintre acestea au declarat ca intentioneaza sa-si creasca cu cel putin 20% nivelul de cheltuieli in ambele zone in urmatorii doi ani, fata de doar 7% dintre companiile care inregistreaza rate mici de crestere.
Anterior, firmele isi concentrau eforturile de analiza a datelor in zona financiara. In prezent, insa, se estimeaza ca la nivelul functiei de marketing vor fi vizibile in viitorul apropiat imbunatatiri semnificative ale analizei datelor care sustin activitatea de business.
Conform studiului, functiile cele mai avansate de analiza inteligenta a datelor din cadrul companiilor cu rate inalte de crestere se regasesc in zonele de vanzari (24%), cea financiara (22%) si de marketing (14%), in vreme ce pentru alte companii functia financiara a detinut pozitia dominanta.
Hyong Kim, EY Global and Americas Financial Services Data and Analytics Leader, declara: "Institutiile financiare isi concentreaza eforturile de analiza a datelor in identificarea de noi oportunitati de crestere a veniturilor pe baza explorarii tuturor informatiilor despre clienti, desi cele mai multe companii mai au multe de facut in aceasta zona. Dezvoltarea unei viziuni clare asupra a cum isi propun sa analizeze datele va ajuta companiile sa-si defineasca cum pot genera valoare informatiile, atat pentru companie, cat si pentru clientii ei, din ce in ce mai conectati."
Deficitul de competente afecteaza companiile
In timp ce doar 4 din 10 companii au desemnat un Chief Data Officer, la nivel de ansamblu, companiile se straduiesc sa gaseasca si sa-si completeze echipele cu analisti de date care detin competentele necesare. Doar 7% dintre companiile de servicii financiare intervievate afirma ca dispun de un numar suficient de analisti de date in intreaga structura organizationala.
Conform studiului, acest deficit se datoreaza partial companiilor care solicita la angajare atat competente teoretice in prelucrarea datelor, cat si experienta in zona aplicatiilor comerciale. In pofida salariilor competitive oferite de institutiile financiare, potentialii candidati care intrunesc ambele conditii dispun de oferte atragatoare din partea altor sectoare de activitate, in special din industria high-tech.
Preocuparile privind normele de reglementare si de confidentialitate a datelor continua sa domine
Cele mai importante doua obstacole in calea maximizarii utilizarii datelor de catre companii sunt legate de normele de reglementare (43%) si de restrictiile privind confidentialitatea datelor (36%). Astfel, una din cinci companii de servicii financiare (21%) se asteapta la o crestere de 20% a cheltuielilor privind asigurarea confidentialitatii datelor in urmatorii doi ani, iar 15% dintre ele la cresterea cheltuielilor cu procedurile de guvernanta si supraveghere.
Sunt mai putine insa companiile care se asteapta la astfel de cresteri ale investitiilor legate de date in zona de resurse umane (11%), a managementului schimbarii (13%) sau a tehnologiei (13%).
Aurelia Costache, Financial Services Industry Advisory Leader, EY Romania, declara: "Institutiile financiare incep sa realizeze potentialul urias al datelor pe care le detin si depun eforturi mari pentru a le exploata valoarea. Prin urmare, subiectele legate de strategia valorificarii datelor au inceput sa apara tot mai des in definirea strategiilor de business ale bancilor. Pe piata din Romania observam tendinte similare cu cele evidentiate in studiul nostru global: institutiile financiare fac tranzitia de la initiativele de management al datelor legate de cerintele de conformitate, catre activitati de data analytics in zone cu potential de crestere a veniturilor precum marketingul si vanzarile.
Una dintre provocarile cheie pe care aceste companii trebuie sa le depaseasca este constientizarea si disponibilitatea de a efectua o auto-evaluare onesta pentru a determina nivelul de maturitate al organizatiei si de a decide unde sa isi concentreze energiile pentru a asigura un nivel ridicat de calitate al datelor folosite – cheia succesului in era digitala."
Raportul complet The science of winning in financial services poate fi citit la adresa ey.com/Fsdataanalytics.
****
Despre studiu
EY a derulat un sondaj in randul a 150 de companii de servicii financiare din intreaga lume, care activeaza in domeniul bancar, asigurari si asset management, in lunile august si septembrie 2014, pentru a afla in ce masura analiza inteligenta a datelor afecteaza activitatea de business, si cum investesc aceste companii in astfel de capabilitati. Respondentii au fost impartiti in mod echitabil intre America de Nord, Europa si Asia. in plus, pentru obtinerea de informatii aprofundate, au fost realizate interviuri calitative cu directori executivi din mai multe grupuri de companii de servicii financiare care actioneaza la nivel global.