loader
Impozitul minim pe profit la nivel global – ce poate aduce nou pentru Romania?

Impozitul minim pe profit la nivel global – ce poate aduce nou pentru Romania?

Material de opinie de Andreea Geacu, Senior Manager, Taxe Directe, Deloitte Romania

Directiva europeana care are ca scop protejarea drepturilor de impozitare ale fiecarui stat membru al Uniunii Europene (UE) asupra societatilor multinationale este programata sa intre in vigoare incepand cu anul 2024. Aceasta prevede un impozit pe profit minim la nivel global, de 15%, care sa se aplice societatilor multinationale astfel incat sa nu existe situatii in care, prin aplicarea unor practici fiscale agresive, acestea sa isi reduca nota totala de plata cu impozitul sub acest nivel considerat rezonabil. Initial, regulile se vor aplica grupurilor de societati cu cifra de afaceri mai mare de 750 de milioane de euro.

Aplicarea unui impozit minim pe profit la nivel global, de 15%, reprezinta, practic, pilonul II din reforma fiscala internationala coordonata de Organizatia de Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE), organizatie la care si Romania a inceput procesul de aderare. Normele de implementare (GloBe rules) au fost emise de organizatie spre finalul anului trecut, dupa semnarea acordului de catre cele 136 de state participante la negocieri, iar, in decembrie 2021, Comisia Europeana a publicat un proiect de directiva pentru implementarea ratei minime de impozitare. Pentru a fi aprobata si ulterior implementata efectiv, directiva trebuie sa obtina votul tuturor celor 27 de state membre UE. Ungaria s-a opus implementarii in luna iunie a acestui an, dar un alt vot este planificat pentru octombrie 2022.

Pe de alta parte, anumite state si-au anuntat deja suportul pentru aceasta initiativa. Este vorba de Franta, Germania, Italia, Spania si Olanda, care au semnat o declaratie comuna in acest sens in data de 9 septembrie 2022. In Romania, insa, subiectul nu pare a se afla in atentia factorilor de decizie. Cu toate acestea, societatile din Romania care fac parte din grupuri multinationale trebuie sa se pregateasca pentru schimbari in privinta taxarii profiturilor, dat fiind ca tara noastra va fi obligata sa aplice impozitul minim dupa ce va fi luata o decizie in acest sens la nivel european.

Cum va functiona impozitul minim?

Companiile multinationale vor fi obligate sa aplice o cota minima de impozitare de 15% in fiecare tara in care desfasoara activitate. Diferenta dintre impozitul minim si cel efectiv platit in jurisdictiile filialelor urmeaza sa fie colectata de catre compania mama a grupului si platita in statul sau de rezidenta.

Astfel, pentru a se evita o astfel de situatie, ar trebui ca filiala din Romania sa aiba o cota efectiva de impozitare de cel putin 15%. Chiar daca in Romania cota de impozitare este de 16%, datorita unor deduceri suplimentare (precum deducerea pentru activitatile de cercetare-dezvoltare, scutirea de impozit pe profitul reinvestit, creditul fiscal din sponsorizare sau creditul fiscal pentru achizitionarea caselor de marcat), cota efectiva poate cobori chiar sub acest nivel minim de 15%.

Totusi, atat raportul OCDE privind pilonul II, cat si proiectul de directiva europeana prevad o serie de exceptii de la aplicare, in functie de veniturile obtinute de companii (asa-numita excludere „de minimis”). Astfel, companiile cu venituri mai mici de 10 milioane de euro si profit mai mic de un milion de euro, obtinute in tara in care activeaza, nu vor intra sub incidenta noilor reguli.

Drept urmare, microintreprinderile nu vor fi afectate de noul impozit minim pe profit la nivel global, intrucat companiile care pot aplica acest regim de impozitare au cifra de afaceri mai mica de un milion de euro, in prezent, iar de la 1 ianuarie 2023 plafonul scade la 500.000 de euro.

Statele gazda pot lua masuri pentru a mentine impozitele in tara

Tarile pot implementa reguli nationale similare celor prevazute de OCDE, aplicabile subsidiarelor de pe teritoriul lor,  pentru a colecta, la nivel local, diferenta de impozit datorat. Prin implementarea acestor reguli la nivel national, impozitul suplimentar (diferenta dintre cota efectiva de impozitare si pragul minim de 15%) s-ar plati chiar in Romania, si nu in statul companiei mama a grupului respectiv.

Numarul jurisdictiilor care au emis deja legislatie preliminara pentru implementarea unor astfel de reguli nationale de stabilire a impozitului minim pe profit global este in crestere. Printre acestea, se numara Elvetia, Singapore, Marea Britanie sau Emiratele Arabe Unite.

In concluzie, pentru a aplica acest impozit minim, Romania ar trebui sa propuna cat mai curand reglementari locale de aplicare a impozitului minim pe profit la nivel global (qualified domestic top-up tax), astfel incat companiile sa aiba suficient timp la dispozitie sa analizeze aplicabilitatea acestora. Intre timp, contribuabilii ar trebui sa analizeze cu atentie regulile prevazute de proiectul de directiva europeana si recomandarile emise de OCDE pe aceasta tema, pentru a estima cat mai corect impactul lor asupra pozitiei fiscale din Romania.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL