Indicele de Performanta in Logistica (IPL) pentru 2023, calculat pe baza a sase criterii si un algoritm transparent, publicat de Banca Mondiala la fiecare doi ani, plaseaza Romania pe locul 51 din 139 de tari. Vestea buna este aceea ca Romania se afla in prima jumatate a clasamentului, dupa tari occidentale cu traditie in comertul international si activitate logistica cu indelungat istoric in timp. Ca repere, Polonia ocupa locul 26, iar Olanda si Germania se afla pe locul 3 in acest clasament.
Vestea mai putin buna este aceea ca scorul general al Romaniei, ca medie a scorurilor pe cele sase categorii de monitorizare este inregistrat si de alte cinci tari (Brazilia, Bulgaria, Cipru, Ungaria, Kuweit), iar inaintea acestei grupe de state, cu scorul de 3,2 sunt Croatia, Cehia, Slovacia, Malta, Oman, Filipine, cu 3,3. Tarile din fruntea clasamentului (spre care ar trebui sa tintim, ca infrastructura si logistica a operatiunilor de comert international), cu un scor aflat in intervalul 4 – 4,3, sunt Singapore (locul 1 si singura din lume cu 4,3), urmat de Finlanda, Danemarca, Germania, Elvetia, Tarile Jos, Austria, Belgia, Canada, Hong Kong, Emiratele Arabe Unite, cu 4. Cu alte cuvinte, acestea sunt elita in domeniul logisticii operatiunilor comerciale la nivel global.
Ce este IPL?
Indicele de Performanta in Logistica (IPL) masoara performanta tarilor in sase dimensiuni-cheie ale logisticii: eficienta vamuirii marfurilor, calitatea infrastructurii de transport, usurinta de a aranja transporturi internationale, competenta si calitatea serviciilor logistice, capacitatea de urmarire si monitorizare a incarcaturilor si frecventa cu care ajung la destinatie in timpul programat.
IPL este un instrument interactiv de evaluare comparativa creat pentru a ajuta tarile sa identifice provocarile si oportunitatile cu care se confrunta in ceea ce priveste performanta lor in materie de logistica comerciala si ce pot face pentru a-si imbunatati performanta. IPL permite comparatii intre 139 de tari, iar anul trecut a fost masurata pentru prima data viteza comertului cu indicatori derivati din seturi mari de date care urmaresc transporturile.
De ce este important acest indicator?
Pentru ca una din componentele sale este „eficienta operatiunilor de vamuire a marfurilor", iar atat timp cat in Romania vamuirea in procedura normala (90% din operatiuni) va domina de departe vamuirea in procedura simplificata (doar 10% comparativ cu media europeana de 67%), este evident faptul ca nu vom avea progres semnificativ pe acest index. Indexul IPL este, de altfel, unul dintre indicatori urmariti cu atentie de marii jucatori in comertul international, atunci cand decid modificarea, repozitionarea si relocarea lanturilor de aprovizionare. Este adevarat, Romania a inregistrat progrese in ultimii ani in ceea ce priveste eficienta logistica, dar inca se confrunta cu provocari semnificative, chiar daca punctajul arata o imbunatatire a pozitiei fata de anii anteriori (locul 57, in 2018).
Tara noastra a avut punctaje variabile pe diferitele dimensiuni ale IPL, de la cel mai mic, inregistrat pentru Customs Services – 2,7, pana la un maximum de 3,6 Timeliness, astfel: Tranking & tracing score – 3,5 International Shipments – 3,4, Logistic competence – 3,3, Infrastructure – 2,9. Altfel spus, competenta serviciilor logistice si capacitatea de urmarire a marfurilor sunt apreciate pozitiv, eficienta vamii si calitatea infrastructurii de transport sunt aspecte care necesita imbunatatiri semnificative.
Comparatiile cu alte state europene, precum Germania, Tarile de Jos si Belgia, care se claseaza constant in topul indicelui IPL, datorita infrastructurii lor de transport de inalta calitate, proceselor vamale eficiente si serviciilor logistice de nivel superior, nu ne avantajeaza. Aceste natiuni beneficiaza de pozitionarea geografica strategica, investitii substantiale in tehnologie si o colaborare stransa intre sectorul public si cel privat. Dar putem invata din expertiza acestora si, eventual, adopta metode prin care infrastructura si logistica nationala pot fi semnificativ imbunatatite.
Performanta logistica este media ponderata a scorurilor obtinute de tara la cele sase dimensiuni-cheie:
1) Eficienta procesului de vamuire (si anume, rapiditatea, simplitatea si previzibilitatea formalitatilor) de catre agentiile de control la frontiera, inclusiv vamile;
2) Calitatea infrastructurii legate de comert si transport (de exemplu, porturi, cai ferate, drumuri, tehnologia informatiei);
3) Usurinta de a organiza transporturi la preturi competitive;
4) Competenta si calitatea serviciilor logistice (de exemplu, operatori de transport, brokeri vamali);
5) Capacitatea de a urmari si localiza expedierile;
6) Promptitudinea cu care expedierile ajung la destinatie in termenul de livrare programat sau asteptat.
Sistemul de vamuire a marfurilor in Romania si in alte state europene
Romania, membra a Uniunii Europene, se conformeaza reglementarilor vamale comunitare, procedurile de vamuire si sistemele informatice aferente fiind gestionate de Autoritatea Vamala Romana impreuna cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Cu toate acestea, timpul mediu de procesare a marfurilor ramane variabil, iar intarzierile pot fi cauzate de infrastructura invechita si de lipsa unor sisteme de management al riscului bine dezvoltate.
Comparativ, tari precum Olanda si Germania sunt recunoscute pentru eficienta ridicata a operatiunilor de vamuire. Aceste tari au investit in tehnologii avansate si au dezvoltat sisteme de management al riscului care permit o procesare rapida si sigura a marfurilor. De exemplu, Portul Rotterdam utilizeaza un sistem de „vama inteligenta" care integreaza datele in timp real pentru a optimiza fluxul de marfuri. Statisticile arata ca aceste tari au un timp de procesare semnificativ mai scurt comparativ cu Romania.
Oportunitati pentru Romania
Romania se confrunta cu provocari, precum infrastructura de transport invechita si procedurile vamale care pot fi imbunatatite. In plus, este nevoie de o mai mare integrare a serviciilor logistice pentru a facilita transportul international. Cu toate acestea, exista oportunitati semnificative pentru dezvoltare, inclusiv modernizarea retelei de transport si imbunatatirea colaborarii intre autoritati si furnizorii de servicii logistice.
Guvernul roman si actorii din sectorul privat au inceput sa acorde din ce in ce mai mult importanta necesara logisticii pentru cresterea economica si competitivitate. Initiativele recente includ investitii in infrastructura de transport, precum si eforturi de simplificare a procedurilor vamale si de imbunatatire a serviciilor logistice.
Pozitia Romaniei in IPL 2023 reflecta o imagine mixta, cu realizari notabile dar si domenii care necesita atentie sporita. Prin abordarea strategica a acestor provocari, Romania are potentialul de a-si imbunatati clasamentul in viitor si de a deveni un jucator logistic mai puternic pe scena internationala. Prin investitii strategice si reforme orientate spre eficienta, poate depasi provocarile actuale si poate deveni un jucator competitiv pe piata logistica europeana. Imbunatatirea indicelui IPL pentru Romania va avea un impact pozitiv asupra comertului international si asupra economiei nationale in ansamblu.
Editia 2023 a raportului privind indicele de performanta logistica (IPL) vine intr-un moment in care perturbarile lanturilor valorice globale au evidentiat importanta cruciala a sistemelor logistice. Din cauza acestor perturbari, rezilienta lantului de aprovizionare si implicatiile sale asupra securitatii nationale au aparut ca preocupari majore. Aceste preocupari sunt adesea legate de securitatea lantului de aprovizionare - un aspect esential intr-o industrie a serviciilor puternic digitalizata si conectata la nivel mondial.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de dolari in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com