Energia regenerabila va deveni cea mai mare sursa de electricitate in anul 2025, arata un raport realizat de PwC in colaborare cu Forumul Economic Mondial, dar concomitent va avea loc o crestere a cererii de energie din partea economiilor in curs de dezvoltare, a eforturilor de adaptare la schimbarile climatice, a electrificarii sistemelor de transport, inteligentei artificiale si centrelor de date. In lipsa unei mai bune gestionari a cererii si a cresterii eficientei energetice, acesti factori ar putea submina progresele inregistrate de cresterea utilizarii energiei regenerabile, determinand o continuare a dependentei de combustibilii fosili.
Inca de anul trecut s-a observat ca, in pofida cresterii capacitatilor de producere a energiei regenerabile cu 14%, dependenta de combustibili fosili persista pentru ca s-a majorat cererea, iar progresul catre o economie cu emisii reduse incetineste. Consumul de combustibili fosili a crescut cu 1,5% in 2023, la fel si ponderea acestora in mixul energetic, deoarece cresterea cererii de energie a depasit ritmul de dezvoltare a capacitatilor din surse regenerabile. In plus, provocarile economice precum inflatia, tensiunile geopolitice si cresterea ratelor dobanzilor complica si mai mult tranzitia de la combustibilii fosili. Indicele Net Zero Economy Index 2024 arata ca anul trecut a fost consemnata cea mai lenta scadere a nivelului de emisii de dioxid de carbon din ultimii zece ani, astfel ca rata anuala necesara de decarbonizare a crescut la 20,4% pentru a limita incalzirea globala la 1,5°C, conform acordului de la Paris.
Pe termen lung, situatia devine mai complicata, statisticile aratand ca pana in 2050, anul tinta pentru atingerea neutralitatii climatice, populatia globului va creste cu doua miliarde, iar PIB-ul mondial se va dubla. In aceste conditii, pietele emergente si economiile in curs de dezvoltare vor avea nevoie de energie la costuri reduse pentru a permite cresterea si a indeplini obiectivele de dezvoltare, concomitent cu decarbonizarea.
Directorii generali depun eforturi pentru a imbunatati eficienta energetica
Eficienta energetica se afla pe agenda directorilor generali din Romania, pentru ca se traduce prin beneficii financiare imediate, 81% dintre acestia aratand ca organizatiile lor desfasoara sau deja au incheiat actiuni pentru imbunatatirea eficientei energetice (inclusiv reducerea consumului propriu de energie), potrivit sondajului PwC CEO Survey 2024 pentru Romania.
Mai mult, aproape jumatate (47%) dintre directorii generali declara ca, in ultimele 12 luni, organizatiile pe care le conduc au acceptat niveluri de profitabilitate mai mici pentru investitiile in domeniul protectiei mediului. Procentul este mai mare decat cel inregistrat la nivel global si regional.
Directorii generali din Romania considera ca principalii factori care limiteaza capacitatea organizatiilor de a elimina emisiile de carbon in cadrul modelelor de afaceri sunt complexitatea reglementarilor (de exemplu, schimbari de politici, cerinte locale incoerente), randamentele mai mici pentru investitiile legate de protejarea mediului, precum si lipsa tehnologiilor care protejeaza mediul, specifice sectorului de activitate.
Reducerea consumului energetic ar putea fi o solutie
Reducerea intensitatii energetice - consumul intern brut de energie raportat la PIB - ar putea fi o solutie, permitand redirectionarea energiei irosite sau suprautilizate anterior catre activitati mai productive. Acest lucru ar stimula cresterea economica si ar ajuta companiile sa economiseasca bani si sa mentina avantajul competitiv, reducand in acelasi timp emisiile, arata analiza realizata de PwC impreuna cu Forumul Economic Mondial. De asemenea, tehnologia actuala poate permite statelor sa isi reduca nevoile energetice cu aproximativ o treime (31%), fara a reduce productia economica. Acest lucru ar putea duce la economii anuale de pana la 2.000 de miliarde de dolari (la preturile actuale ale energiei) daca masurile ar fi luate la scara larga pana la sfarsitul acestui deceniu.
De exemplu, transportul reprezinta 26% din cererea globala de energie si 21% din emisiile de gaze cu efect de sera. In total, 94% din cresterea proiectata a consumului de energie din transport are loc in economiile in curs de dezvoltare. Au fost identificate solutii care, daca ar fi aplicate pe scara larga, ar reduce intensitatea energetica a transportului cu 21%, ducand la o reducere cu 5% a cererii globale de energie, precum electrificarea si utilizarea aplicatiilor AI.
In timp ce schimbarea combustibilului va fi posibila doar acolo unde exista infrastructura de sprijin (de exemplu, capacitatea retelei pentru vehiculele electrice), aplicatiile AI pot fi utilizate pe scara mai larga. O aplicatie AI deja utilizata si cu rezultate foarte bune este cea pentru optimizarea utilizarii capacitatii pentru marfa in transportul rutier, reducand spatiul gol din camioane prin combinarea incarcaturilor si a proprietarilor. Acest lucru reduce numarul total de camioane necesare si, prin urmare, intensitatea energetica a transportului. Acest tip de solutie este disponibil acum, in timp ce noi aplicatii de inteligenta artificiala sunt dezvoltate pe termen mai lung pentru a determina schimbari mai transformative.