Desi inceputul anului 2013 a adus o scadere fata de ultimele 6 luni din 2012 (-12%), insumand 45,5 milioane lei, semestrul doi a generat in schimb o crestere de 48% comparativ cu prima parte a anului, ajungand la o valoare totala de 67,4 millioane RON. Al doilea semestru din 2013 a adus o crestere in termeni reali (like-for-like) comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior. Astfel, valoarea raportata de grupul de referinta, din care fac parte companiile care au participat la toate cele 4 editii din 2012 si 2013 ale studiului, a crescut cu 7% fata de cea inregistrata in semestrul doi din 2012.
In semestrul al doilea al anului 2013, industriile de Telecom, Servicii Financiare si Auto au condus detasat in topul investitiilor in publicitatea online. Acestea au fost urmate de Cosmetics and Toiletries, Food, Drinks si Online Retail, dupa cum se arata in graficul urmator.
Despre cresterea industriei, Ioana Anescu, Director Executiv IAB Romania, explica: „Motivul pentru care piata de publicitate online a inregistrat aceasta evolutie in 2013 este, intr-o oarecare masura, cresterea volumului de tranzactii raportate prin Facebook si Google, datorat intrarii in studiu a jucatorilor din zona agentiilor media. in plus, campaniile sunt de la an la an planificate mai responsabil, mai eficient si mai bine orientat catre indeplinirea obiectivelor vizate”.
„Evolutia consistenta a publicitatii online in semestrul al doilea din 2013 trebuie pusa in contextul accelerarii cresterii economice generale a tarii si da motive de optimism pentru debutul unei noi etape de crestere, atat de necesara, mai ales pentru publisherii locali, greu incercati in confuntarea cu gigantii globali. Speram ca online-ul sa reprezinte primul segment care iese din criza ce afecteaza de cativa ani intreaga industrie de media si publicitate din tara noastra si sa stimuleze revenirea celorlalte segmente ale pietei”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania, coordonatorul studiului ROADS.
Formatele digitale utilizate cel mai frecvent in 2013 sunt, in mod detasat, cele embedded, urmate de cele interruptive, respectiv de continutul sponsorizat.