loader

Analiza Golin DC: Alegerile prezidentiale din SUA Pulsul alegerilor, resimtit in social media

Pulsul alegerilor, resimtit in social media

Ce urmeaza dupa marile alegeri americane

Ziua alegerilor a trecut, dar America este abia la inceputul discutiilor care cristalizeaza opinii adesea dramatic diferite intre vecini, intre colegi si chiar intre membrii aceleiasi familii. Pentru americani, aceste alegeri au fost doar partial despre rezultate, despre cine va ocupa Biroul Oval si cine va controla Congresul, dar au fost mult mai mult despre cum o America divizata va vorbi cu ea insasi si cu lumea in urmatorii ani.

 

Aceasta analiza a alegerilor, realizata de biroul Golin Washington DC, face o radiografie a modului in care Guvernul SUA va actiona in zilele si lunile urmatoare, priveste spre agenda politica a lui Donald Trump, dar si spre modul in care controlul republican asupra Congresului va lucra pentru sau impotriva presedintelui-ales pentru a misca tara intr-o directie sau alta.

 

Cum arata SUA sfarsitului de an 2016, cum organizatiile si brandurile ar trebui sa comunice in urmatorii ani cu o populatie care a urmarit aceasta campanie electorala si a demonstrat profund si agresiv cat de divizati sunt americanii sunt cateva dintre intrebarile carora aceasta analiza incearca sa le raspunda.

 

Cu siguranta este inceputul unei noi ere in America. Legaturile cu votul pentru Brexit din vara anului trecut sunt evidente, iar asemanarile merg dincolo de faptul ca expertii au fost surprinsi de rezultat. Dupa o Uniune Europeana fara Marea Britanie, vedem acum o lume in care SUA joaca un rol foarte diferit – mai putin orientata spre colaborare si mult mai concentrata spre interior. Modul in care mediul de afaceri se prezinta stakeholderilor va trebui sa se schimbe. Cum ar trebui sa se schimbe nu este insa clar.

 

Pas cu pas pe urmele alegerilor americane in social media

Ziua de marti, 8 noiembrie, a inceput linistit, ca orice zi de toamna. Vremea frumoasa parea ca indeamna electoratul sa mearga la vot. Dar, inca de la primele ore ale diminetii, pe Twitter se simtea deja nesiguranta unor alegeri americane fara precedent. Hilary Clinton scria: „Aceasta echipa are multe motive sa fie mandra. Indiferent de ceea ce se va intampla in seara asta, va multumesc pentru tot.” Alte tweet-uri vorbeau despre impactul pe care l-au avut candidatii prezidentiabili Gary Johnson si Jill Stein in state precum Florida. Intre timp, speranta se indrepta catre state „de rascruce” precum Florida si Virginia unde erau inca suficiente voturi care ar fi putut la Hilary.


Pe masura ce ora 22:00 se apropia, chiar si acest lucru parea indoielnic, cel putin in Florida. La 22:30, matematica incepea sa fie in favoarea lui Trump. Informari despre un efect negativ asupra Bursei reflectau o poveste greu de crezut pentru multi americani si nu numai – Trump se indrepta spre victorie.

 

Cu cat America trecea de ora 23.00, cu atat anxietatea se simtea din ce in ce mai puternic in retelele sociale. Unii reporteri si analisti postau tweet-uri cu articole mai vechi, din vara, despre suporterii lui Trump, intr-un efort de a intelege ce se intampla. Alti jurnalisti au inceput sa se autoblameze pentru ignoranta de care au dat dovada. Fox News isi tinea telespectatorii lipiti de micile ecrane aratand modul in care se producea aceasta schimbare de situatie. Pe Showtime, invitatii lui Stephen Colbert, de la artisti pop la politicieni, erau siderati.

 

Pe 8 noiembrie, la 23:45, cele 3 hashtag-uri #ElectionNight, #Electionday si #Election 2016 au inregistrat 10,4 milioane de mentiuni pe Twitter. Sentimentul in jurul acestor hashtag-uri, la miezul noptii, era 16% pozitiv, 13% negativ. Pana la 07.00 dimineata, tonul discutiilor de pe Twitter au luat o alta turnura, 17% dintre conversatii fiind negative si doar 12% pozitive.

 

 

 

Daca ne uitam la aspectele cheie pe care cei doi candidati s-au axat in cadrul discursurilor din timpul si de dupa dezbateri, vedem ca a fost acoperita o plaja larga de subiecte din economie, piata locurilor de munca, schimbari climatice, nominalizarea pentru Curtea Suprema, educatie etc. In seara aceleiasi zile, in jurul orei 22.00, discutiile s-au axat pe subiecte ce vizau educatia, economia si imigrarea.

 

Pe masura ce timpul trecea si odata ce a devenit clar ca Trump este castigatorul alegerilor, discutiile din social media s-au indreptat spre subiecte legate de minoritati si drepturile lor in viitor. In dimineata zilei de 9 noiembrie, la ora 07:00, pe Twitter, toata lumea era preocupata de ce se va intampla in SUA cu femeile, comunitatile LGBT, musulmanii sau imigrantii. Pe acest fond, in seara de dinaintea alegerilor, in social media sentimentul general era 11% negativ si 3% pozitiv. Spre dimineata, situatia s-a schimbat radical: sentimentul negativ aproape s-a dublat, ajungand la 18%, in timp ce sentimentul pozitiv a scazut a 2%.

 

America invizibila iese la lumina

Privind aceste cifre, vedem cum o buna parte din America a fost practic invizibila pana acum pentru elitele marilor orase, pentru jurnalisti si pentru electoratul lui Obama. Aceasta revelatie va avea un impact major atat asupra modului in care lucreaza administratia de la Washington, cat si asupra modului in care povestea va fi relatata de acei jurnalisti care s-au indoit tot timpul de rezultatele actuale ale votului. Trump trage linie dupa ziua alegerilor avand un mandat de presedinte, iar republicanii care au fost sceptici in ceea ce-l priveste vor incepe rapid sa faca front comun in jurul lui. Democratii, care se asteptau sa fie in continuare la conducere in Washington, incep sa analizeze ce si unde au gresit. Transferul de putere va fi un adevarat spectacol, pe masura ce mass-media si presedintele ales vor incepe sa se intrebe ce urmeaza, de fapt, sa se intample.

 

In cadrul Congresului, republicanii detin controlul Camerei printr-o majoritate solida, insa viitorul lui Paul Ryan ca purtator de cuvant este incert. In Senat, mult anticipata migrare catre democrati nu a avut loc, insa prapastia dintre cele doua grupuri politice s-a largit. Povestea este abia la inceput, iar deciziile care urmeaza ar putea fi la fel de neprevazute ca alegerile din anul acesta.

 

Pe parcursul lunilor urmatoare, interesul fata de modul in care domeniul comunicarii a condus la rezultatele alegerilor va fi la cote inalte. Social media, in special, ar trebui sa se astepte la critici puternice legate de faptul ca a devenit o platforma si un mediu fertil pentru ostilitatea si lipsa de sinceritate din partea ambilor candidati, cat si a sustinatorilor lor. Exista, de regula, o tendinta in comunicarea populara de a adopta tonul si tacticile comunicarii din campanie. Este exact ce s-a intamplat dupa ce Obama a fost ales in 2008, cand in campania sa a fost aplicata abordarea “dialogului continuu” intre candidat si sustinatorii sai pe canalele social media; ulterior, multe branduri au preluat aceasta abordare si au imitat tonul istet si energic folosit de echipa lui Obama in campania pentru prezidentiale. De data aceasta, ne putem astepta ca modul in care candidatii au folosit social media sa fie criticat, iar modalitatile prin care social media si utilizatorii sai pot fi manipulati ar putea deveni motive serioase de ingrijorare.

 

Brandurile ar trebui sa fie mult mai atente la modul in care creioneaza si implementeaza campanii in mediile sociale in urmatoarele luni. Iar aceasta campanie electorala reafirma faptul ca social media poate fi un canal exceptional pentru transmiterea informatiei catre toate categoriile de public, in intreaga lume. Cu toate acestea, nu ar trebui considerat principalul instrument prin care acesti oameni poti fi implicati, iar opiniile care conteaza, formate si influentate. In acest context, mixul in comunicare este mai important ca oricand.

 

La finalul unei campanii prezidentiale controversate, una dintre principalele concluzii este faptul ca electoratul american este extrem de furios pe sistemul politic, iar pentru votanti experienta in politica nu este un criteriu vital pentru ca o persoana sa ocupe principala functie de la Casa Alba. Dimpotriva, a fi din afara administratiei de la Washington si capacitatea de a implementa o schimbare majora in cadrul sistemului au fost principalele criterii care au influentat rezultatul alegerilor prezidentiale din 2016.
 

Autori

foto
GOLIN HARRIS PUBLIC RELATIONS SA