• Desi 93% dintre companii mentioneaza protectia naturii in raportari, doar 26% declara ce impact au asupra acesteia in acord cu prevederile cadrului general acceptat la nivel global al Grupului operativ pentru publicarea informatiilor financiare referitoare la natura (Taskforce on Nature Related Financial Disclosure - TNFD)
• Doar 13% dintre companii publica rapoarte dedicate naturii
• Companiile au rapoartari consistente despre guvernanta privind natura, dar mai putin eficiente in privinta progreselor in strategia pentru natura
Progresele in combaterea crizei ecologice globale sunt subminate de nedeclararea impactului companiilor asupra ecosistemelor, potrivit noului studiu EY 2025 Nature Action Barometer (pdf).
Studiul a analizat rapoartele publicate de 435 de companii, cu un capital total de piata de peste 50 de trilioane de USD, din diverse sectoare, printre care bunuri de larg consum, energie, horeca si tehnologie. S-a obtinut o vedere de ansamblu a modului in care companiile isi fac publice impactul si dependentele fata de natura, comparativ cu recomandarile recunoscute la nivel global ale Grupului operativ pentru publicarea informatiilor financiare referitoare la natura (TNFD).
Studiul a concluzionat ca majoritatea companiilor (93%) mentioneaza natura in rapoartele lor, dar nu furnizeaza toate detaliile care ar fi necesare ca partile cointeresate sa poata lua decizii informate in materie de riscuri, guvernanta sau investitii. Doar putin peste un sfert (26%) dintre companii includ in raportarile lor informatii aliniate cu TNFD, ceea ce indica o potentiala lipsa de transparenta in privinta impactului, a dependentelor, a riscurilor si oportunitatilor asociate cu natura.
In plus, doar 13% dintre companiile participante la sondaj elaboreaza un raport separat privind progresele realizate prin prisma recomandarilor TNFD sau includ in rapoartele existente detalii clare despre aceste progrese.
Dr. Velislava Ivanova, lider EY Global Strategy and Markets, Climate Change and Sustainability Services, a declarat: „Planeta noastra este amenintata pe mai multe fronturi, iar jumatate dintre cele mai grave zece riscuri sunt legate de natura. Observam cu totii cresterea accentuata a numarului de fenomene meteorologice extreme si amploarea devastatoare a pierderii biodiversitatii. Numai anul acesta am avut cea mai calda vara inregistrata in Europa, incendii de padure devastatoare in SUA si Canada si defrisari accelerate in Brazilia, Indonezia si in alte zone. Avand in vedere dependenta lor de resursele naturale, companiile nu isi pot permite sa ramana pasive si sa spere ca situatia se va rezolva de la sine.
Multe companii inteleg acum mai bine riscurile legate de natura, iar, din discutiile cu liderii, se desprinde clar concluzia ca multi dintre ei iau deja masuri. Dar, pentru a gestiona riscurile si oportunitatile si a-i ajuta pe stakeholderi sa ia decizii in cunostinta de cauza, companiile trebuie sa prezinte date credibile, sa colaboreze eficient la nivelul intregului lant valoric si sa dispuna de un sistem de guvernanta clar in ceea ce priveste natura”.
Studiul EY 2025 Nature Action Barometer a examinat masura in care companiile raporteaza in concordanta cu cele 14 recomandari formulate de TNFD in patru domenii sau „piloni de raportare”: guvernanta, strategie, managementul riscurilor si al impactului si indicatori si obiective. Companiilor le sunt atribuite punctaje pentru numarul de recomandari in raport cu care publica informatii („acoperire”) si pentru gradul de detaliere si masura in care respecta recomandarile TNFD („conformitate”).
Companiile ofera cele mai multe informatii la capitolul guvernanta, cu o medie de 87% pentru acoperire si 31% pentru conformitate. In schimb, progresele in ceea ce priveste elaborarea strategiilor si obiectivele sunt mai putin clare: companiile au inregistrat un punctaj mediu de 72% pentru acoperire, 23% pentru conformitatea cu recomandarile TNFS in ceea ce priveste strategia si 22% pentru conformitatea in ceea ce priveste indicatorii.
O alta concluzie a studiului este ca doar 3% dintre companii au publicat obiective „pozitive pentru natura”, adica cele menite sa aiba un impact net pozitiv asupra mediului natural.
Barometrul ofera si o imagine a raportarilor efectuate de companii la nivel regional. Noua din zece companii (91%) din regiunea America au declarat ca raporteaza in conformitate cu recomandarile TNFD intr-o anumita masura, comparativ cu 94% in regiunile Europa, Orientul Mijlociu, India, Africa (EMEIA) si Asia-Pacific (APAC).
Ivanova a adaugat: „Recomandarile TNFD ofera companiilor un cadru solid pentru raportarea impactului asupra naturii si, pe buna dreptate, pun accent nu doar pe numarul de recomandari acoperite, ci si pe detaliile furnizate.
Companiile care realizeaza cu regularitate raportari detaliate reusesc sa interactioneze eficient cu stakeholderii si sa faca progrese mult mai rapid in ceea ce priveste construirea rezilientei, gestionarea riscurilor si valorificarea oportunitatilor de crestere. In ultima instanta, aceste companii sunt cele care se afla in prima linie a luptei pentru protejarea planetei noastre”.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 406.209 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 53,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2025. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre studiu
Studiul EY Global Nature Action Barometer analizeaza raportarile privind natura efectuate de 435 de companii din cele mai importante regiuni: America, EMEIA (Europa, Orientul Mijlociu, India si Africa) si Asia-Pacific. Companiile analizate reprezinta zece sectoare in concordanta cu Sistemul de clasificare a industriei sustenabile (Sustainable Industry Classification System®, SICS): bunuri de larg consum, industria extractiva si de prelucrare a resurselor minerale, sectorul financiar, industria alimentara si a bauturilor, sanatate, infrastructura, prelucrarea resurselor (companii din industria grea, cum ar fi industria auto, industria chimica, industria petrolului si gazelor, industria celulozei si hartiei, industria siderurgica), servicii (in principal companiile din domeniul horeca), tehnologie si comunicatii si transporturi.
Companiile au fost selectate pe baza diversitatii regionale si sectoriale, precum si a gradului de maturitate in raportarea privind sustenabilitatea. Majoritatea companiilor incluse au obtinut un scor de cel putin B- pentru rapoartele CDP pe anul 2024, ceea ce indica faptul ca acestea cel putin incep sa ia masuri pentru a rezolva problemele de mediu si chiar sa dea dovada ca au implementat practici de cel mai inalt nivel in gestionarea acestora.
Analiza a luat in considerare rapoartele anuale, declaratiile in domeniul sustenabilitatii, inclusiv cele facute publice pe paginile de internet, si rapoartele CDP. Echipele EY au evaluat companiile utilizand criterii de punctare elaborate intern, in concordanta cu cei patru piloni de raportare ai TNFD: guvernanta, strategie, managementul riscurilor si al impactului si indicatori si obiective.



























