loader
Universitatea Politehnica Timisoara a accesat 5,2 milioane de euro pentru digitalizare prin PNRR

Universitatea Politehnica Timisoara a accesat 5,2 milioane de euro pentru digitalizare prin PNRR

O parte din bani, alocata pentru proiecte ce ii vor pregati pe studenti pentru profesiile viitorului

• Universitatea Politehnica Timisoara a obtinut fonduri pentru digitalizarea institutiei prin Planul National de Redresare si Rezilienta;

• Proiectele universitatii sunt pe mai multe componente: infrastructura globala (2,1 milioane de euro), tehnologii emergente (2,1 milioane de euro), domenii de specializare prioritare (600.000 de euro), formare profesionala (200.000 de euro), precum si pentru o platforma de cercetare (100.000 de euro);

• Prin aceste fonduri, UPT va cumpara servere ce permit rularea unor aplicatii de inteligenta artificiala, intreaga retea Wi-Fi din campusul universitar va fi modernizata, iar studentii vor avea acces la noi laboratoare, care ii vor ajuta sa se pregateasca pentru noile cerinte ale companiilor.

Universitatile din Romania au avut la dispozitie 234 de milioane de euro pentru digitalizare, prin Planul National de Redresare si Rezilienta. 61 dintre ele au depus proiecte pentru a accesa aceste fonduri, iar in competitia de proiecte, Universitatea Politehnica Timisoara a avut cel mai mare punctaj, la egalitate cu Universitatea de Medicina, Farmacie, Stiinte si Tehnologie din Targu-Mures. In acest fel, in 2023, UPT are la dispozitie 5,2 milioane de euro, bani ce provin din Planul National de Redresare si Rezilienta, pentru modernizarea infrastructurii digitale si pentru imbunatatirea procesului educational. Aceasta suma va fi utilizata pentru dotarea unor laboratoare cu echipamente performante, unele dintre ele unice in Romania, astfel incat studentii se beneficieze de conditii si mai bune de invatamant.

Piata muncii evolueaza foarte rapid, companiile din domeniul IT&C cauta specialisti care sa lucreze cu aplicatii de inteligenta artificiala, sa cunoasca si sa utilizeze tehnologiile Internet of Things sau sa proiecteze si sa coordoneze linii de productie bazate pe roboti industriali. Prin aceste fonduri, de exemplu, noi incercam sa transformam laboratoarele in experiente iLivingLab, prin care dorim sa replicam o problema din lumea reala pe care sa o rezolvam cu o echipa multidisciplinara si in unele cazuri chiar internationala. Dupa cum vedem, ultimele aplicatii din zona inteligentei artificiale propun o noua paradigma in educatie. Pentru efectele unor astfel de aplicatii trebuie implicati atat ingineri si informaticieni, cat si oameni din zona dreptului, stiintelor educatiei sau filozofiei. De altfel, companiile isi doresc tineri creativi, iar prin aceste investitii incercam sa dezvoltam creativitatea tinerilor prin echipamentele moderne la care au acces”, a declarat Florin Dragan, rectorul Universitatii Politehnica Timisoara.

                                                    

Disponibilitatea tehnologiilor digitale avansate si emergente reflecta modul in care procesele relevante ar trebui sa fie efectuate in era digitala actuala in schimbare rapida. Acest lucru trebuie sa duca la adoptarea unei varietati de solutii inteligente integrate in mediul universitar al UPT pentru a imbunatati calitatea vietii si pentru a imbunatati performanta educationala, de cercetare, atat a profesorilor si cercetatorilor, cat si a studentilor.

Cea de a patra revolutie industriala – Industry 4.0 – inseamna urmatoarea faza in digitalizarea sectorului de productie, condusa de tendinte perturbatoare, inclusiv cresterea volumui  de date si a conectivitatii, analize, interactiunea om-masina si imbunatatiri in robotica.

Industry 4.0 nu este insa doar un subiect de tehnologie. Pentru a fi competitive in a patra revolutie industriala, companiile trebuie sa se asigure ca angajatii lor sunt echipati corespunzator prin educatie, perfectionare si calificare. Imbunatatirea accelerata a competentelor trebuie sa faca parte din rutina educationala, pe masura ce abilitatile de care studentii si absolventii au nevoie, evolueaza. UPT abordeaza cu seriozitate toate cele 4 tipuri de tehnologii disruptive si proiectul de digitalizare intervine decisiv in capacitatea de a pregati studentii pentru profesiile viitorului”, a declarat Dan Diaconu, director responsabil  program transformare digitala in UPT.

Exemple de laboratoare ce vor fi amenajate prin fondurile din PNRR

Cyber security. Laboratorul de securitate a retelelor este o infrastructura noua ce va oferi studentilor experiente practice si pregatire utilizand aplicatii si echipamente din lumea reala pentru cei ce vor adopta o cariera in securitate cibernetica, cyber-defence sau domenii conexe. Dotarea laboratorului permite izolarea completa a retelei pentru a permite activitati si experimente conexe. In plus, el va oferi infrastructura necesara pentru proiecte de grup sau studenti doctoranzi, cercetatori, pentru a rula proiecte complexe de securitate cibernetica utilizand o gama larga de tehnologii si unelte.

IoT. Tehnologiile disruptive, produsele individualizate si dimensiunile minime ale loturilor duc la noi provocari in ceea ce priveste capacitatea de schimbare a sistemelor de productie. Ponderea in crestere a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in sectorul productiv conduce la noi cerinte de competenta si profiluri de competenta modificate. Aceste nevoi determina proiectarea scenariilor de invatare si a programelor de studii adecvate in educatia tertiara.

Internetul obiectelor (IoT) reprezinta convergenta a trei tendinte tehnologice majore si ireversibile, si anume dispozitive de detectare/inteligente incorporate,  conectivitate pervaziva (inclusiv mobilitate si cloud computing) si analize in timp real si contextuale. Capacitatea de a colecta si partaja informatii relevante la toate nivelurile (de la dispozitive din fabrica, la sisteme de-a lungul lantului de aprovizionare), impreuna cu capacitatea de a lua decizii in timp real, are ca rezultat o convergenta fara precedent a tehnologiei informatiei si a operatiunilor, care poate oferi salturi uriase in productivitate si agilitate.

Inteligenta Artificiala. In strategia de dotare a laboratorului ne orientam catre echipamente digitale special optimizate pentru activitati de machine learning si deep learning. Laboratorul va oferi acces la servere de tip “high-performance GPU”, achizitionate prin prezentul program. Studentii vor putea folosi aceste servere pentru a rula aplicatii IA de tip deep learning care necesita o putere de calcul ridicata. De asemenea serverele vor putea fi utilizare pentru proiecte stiintifice si de cercetare de dimensiuni mari in domeniul deep learning si pentru antrenarea retelelor neuronale de mari dimensiuni. Serverele vor fi localizate in Centrul Digital al UPT ceea ce va constitui un avantaj major in vederea operarii acestui tip de arhitectura si de catre alte departamente ale UPT.

Robotica. Noul laborator interdisciplinar de mari dimensiuni ofera programelor de studii cu interferenta in domeniul roboticii posibilitatea realizarii unui set mare de activitati practice in care studentii invata prin proiectarea, prototiparea si validarea sistemelor robotizate. Astfel vom putea oferi studentilor o educatie completa cu experienta practica si care duce la cariere intr-o gama larga de domenii in care tehnologiile emergente  robotice sunt din ce in ce mai adoptate.

Echipamente ce vor fi achzitionate in cadrul acestui laborator sunt: doua vehicule autonome zburatoare + licenta software, vehicul autonom zburator,  sistem de urmarire a miscarii pentru aplicatii de pozitionare,  celula didactica formata din robot mobil programabil si robot tip COBOT articulat cu aplicatii in Smart Manufacturing si Industry 4.0, precum si un pachet software licente CAD pentru proiectare mecanica.

Autori

foto
UNIVERSITATEA POLITEHNICA TIMISOARA