loader
EY SAF-T Index: Extinderea termenului de gratie este considerata ”binevenita si necesara” de marii contribuabili

EY SAF-T Index: Extinderea termenului de gratie este considerata ”binevenita si necesara” de marii contribuabili

EY Romania dezvolta doua solutii informatice personalizate care usureaza generarea raportarilor SAF-T

Extinderea termenului de gratie pentru depunerea declaratiei D406 sau Fisierul Standard de Control Fiscal de la trei la sase luni este considerata de majoritatea marilor contribuabili (37%) ”binevenita si necesara, intrucat prima raportare la 28 februarie 2022 ar fi fost un termen dificil de implementat”, arata rezultatele celui mai recent studiu SAF-T Index, prezentat de EY Romania in cadrul unui seminar dedicat. Intr-o proportie si mai importanta (46%), insa, marii contribuabili declara ca si-ar dori o amanare a termenului de raportare cu cel putin 12 luni, pentru a putea pregati implementarea noii raportari, mai arata EY SAF-T Index.

Nivelul de detaliu al raportarii SAF-T pare sa descurajeze companiile, putine dintre ele intelegand cerintele de raportare in proportie mai mare de 50%. De altfel, asa cum a aratat si studiul nostru, declaratia D406 este perceputa ca fiind complexa si semnificativ mai complicata decat D394 in privinta listarilor operatiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de pana acum”, declara Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY Romania

                                                   

Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au inceput etapa de analiza pre-implementare si doar 5% dintre respondenti se afla intr-o etapa avansata, de finalizare a analizei cerintelor si de demarare a procesului de configurare si implementare a solutiei tehnice.

Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimeaza ca ar avea nevoie de cel putin 4-10 luni pentru implementarea raportarii de la publicarea schemei finale SAF-T, in vreme ce 34% cred ca ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun ca le sunt necesare chiar si 18-36 de luni. Pe scurt, se pare ca doar 16% dintre respondenti vor fi pregatiti sa depuna prima lor declaratie SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.  

Este o situatie care poate fi explicata prin impedimentele pe care companiile le identifica si le si indica in sondajul nostru: informatiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile in totalitate in sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerintelor de raportare si mapare a datelor sau pentru implementarea unei solutii tehnice care sa permita generarea declaratiei SAF-T, tranzitia catre noi sisteme ERP sau faptul ca sunt in asteptarea unor solutii de localizare a generarii SAF-T din partea furnizorilor de ERP”, precizeaza Georgiana Iancu.

Prin urmare, privind retrospectiv la experienta implementarii unei alte raportari complexe, Declaratia 394, si a intervalului de timp necesar pentru pregatirea automatizarii acestei listari locale, putem constata din raspunsurile primite ca in aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat intre 2-4-10-12 luni. Insa,15% dintre respondenti nu au reusit inca, la 4 ani de la implementare, sa automatizeze complet raportarea locala si utilizeaza in prezent munca manuala si corelatii in afara sistemului.

Astfel, considerand ca SAF-T este de cel putin doua ori mai complex decat listarea locala, se poate explica, intr-adevar, feedback-ul primit din partea respondentilor cu privire la acordarea unui termen de pregatire mai extins.

Experienta EY, atat pe baza proiectelor aflate in derulare in Romania, cat si in alte tari, mai ales din Polonia, arata ca exista doua puncte critice in implementarea cu succes a SAF-T: intelegerea cerintelor de raportare si solutia tehnica aleasa, care trebuie sa fie cat mai bine adaptata sistemelor informatice de evidenta financiara si gestiune (ERP), cat mai integrata si capabila sa asigure o procesare usoara a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul in care sunt gestionate datele, fie ca este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, exista solutii capabile sa extraga, sa pregateasca datele, precum si sa testeze rezultatele si sa produca xml-urile necesare raportarii catre ANAF”,  subliniaza Georgiana Iancu.

In acest sens, EY a pus la punct o solutie agnostica, ce poate fi implementata indiferent de ERP-ul utilizat de client in procesele de contabilitate statutara si pregatire a declaratiilor fiscale. Aplicatia asigura validarea tehnica a datelor extrase din diverse surse si generarea fisierelor SAF-T. „Solutia EY va salva si pastra toate declaratiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declaratiile rectificative). Compania va avea la dispozitie baza de date cu toate fisierele sursa si cu toate declaratiile SAF-T trimise autoritatilor”, arata, la randul sau, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globala si raportare, EY Romania.

                                               

Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o solutie care poate fi integrata in sistemul ERP si adaptata fiecarui client. ”Nu propunem o solutie unica pentru toti clientii si, cu toate ca vorbim despre acelasi ERP, este nevoie sa o adaptam la nevoile individuale si configurarile specifice fiecarui client, fara a face insa modificari in sistemul sursa. Cu ajutorul ei, cream rapoarte bazate pe date si procese de baza in SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificam. Un alt atu al acestei solutii este ca implementarea ei nu necesita modificari in sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinationalele care au procese unificate pentru entitatile din intreaga lume, pentru ca orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare si necesita teste de afaceri amanuntite”,  puncteaza Georgiana Iancu.

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL