loader
Cum defineste viziunea leadership-ul?

Cum defineste viziunea leadership-ul?

Leadershipul conteaza, dar cat de mult? Are o companie viitor cu un leadership fara viziune? Sunt intrebari care deschid tema relatiei dintre leadership si viziune. Pentru ca lider este cu adevarat cel care are o viziune clara, se identifica cu aceasta si ii integreaza pe oamenii din echipa sa in povestea pe care viziunea o spune.

Un studiu al Development Dimensions International a masurat care sunt principalele abilitati ale liderului: gandirea independenta (30% la nivel global, 42% la liderii de business din Europa), gandirea stratgica si creativa (20% la nivel global vs. 23% in Europa), capacitatea de a se conduce pe sine si pe ceilalti (16% vs. 23%), planificarea si anticiparea (16% vs. 15%).


Viziunea de afaceri si viitorul dorit


Oamenii nu sunt condusi de analize si planuri, ci de lumina in care este proiectat viitorul. Ori viziunea este lumina colorata de valorile, convingerile si competentele liderului de a-i inspira pe oameni. Aceasta lumina se propaga in intreaga organizatie, de la top management pana la angajatii din prima linie a companiei.


Prin viziune liderul exprima potentialul pe care compania il are ca sa-si atinga obiectivele formulate in strategie. Acesta identifica idei noi, are capacitatea de a prevedea conversia lor pe piata cu rezultate in business sau este cel care reasambleaza elementele deja existente ale realitatii (procese, sisteme de organizare) si formuleaza viitorul dorit spre care compania se indreapta.


Ideile si comunicarea lor


Aptitudinile de comunicare sunt decisive. Este important ca liderul sa transforme ideile pe care le are in imagini si povesti care sa cupleze motivatia oamenilor. Ca sa convinga si sa inspire oamenii din companie, comunicarea liderului trebuie sa provoace fara sa descurajeze; ideile trebuie sa fie logice fara a fi mecanice si sa fie realizabile fara a fi facile. Adica povestea viziunii de afaceri trebuie sa comunice scopul pozitiv si sa contina suspansul implinirii acestuia, ca sa-i angajeze emotional pe oameni.
Sublinierea directiei spre care se indreapta compania, valorificarea potentialului echipelor cand lucreaza impreuna, alinierea strategiei, a indicatorilor de performanta, a sistemelor de recompensa si de promovare sunt vitale pentru realizarea viziunii.


Abilitatile liderilor si succesul


Cercetarile au aratat ca abilitatile liderilor se pot dezvolta daca acestia au focus si primesc sprijin de la specialisti (traineri, mentori, etc.). Doua exemple de abilitati care se pot dezvolta la un lider sunt coaching-ul si comunicarea convingatoare a viziunii. Ambele cresc coordonat cu experienta. Aceste doua abilitati se reactualizeaza si se modeleaza cu fiecare noua echipa si situatie in care liderul este chemat sa comunice viziunea sa de business.


Acelasi studiu al Development Dimensions International a evidentiat ca cei mai bine echipati sa fie lideri cu viziune pentru o companie sunt directorii departamentelor Financiar si Marketing sau Vanzari, in timp ce Productia, Logistica si HR-ul se remarca mai ales prin calitati complementare de suport.


Uneori liderii isi pierd forta de a conduce pentru ca isi pierd viziunea pe care o aveau pentru compania lor. Cand o organizatie este intr-o situatie pozitiva, de crestere intr-o piata relativ predictibila, liderul are o sarcina relativ usoara. Dar liderii nu sun lideri pentru ca navigheaza acest gen de situatii, ci pentru ca stiu sa treaca organizatia cu bine prin momentele cele mai dificile.

 

In situatii volatile, incarcate de tensiune emotionala si de risc, liderii iau deciziile dificile si reusesc sa tina toata organizatia pe drumul cel bun tocmai pentru ca au o viziune clara a acestui drum. Ei vad limpede care este solutia, o comunica coerent si inspriat echipei, si mobilizeaza in oameni, increderea, competentele si motivatia necesara pentru a reusi impreuna.
 

Autori

foto
PKF FINCONTA SRL