loader
Cum a modificat pandemia preferintele consumatorilor si regulile campaniilor promotionale?

Cum a modificat pandemia preferintele consumatorilor si regulile campaniilor promotionale?

Material de opinie de Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, Deloitte Romania

Comertul si industria bunurilor de larg consum isi schimba rapid strategia de marketing si de vanzari, pentru a se adapta la noile cerinte dictate de pandemia care a generat temeri cu privire la sanatatea proprie si a celor din jur, siguranta locului de munca, calitatea vietii si stabilitatea financiara atat la nivel personal, cat si la nivel macro.

Pentru a se pozitiona corect pe piata in fata consumatorilor, companiile trebuie mai intai sa analizeze cum a influentat perioada pandemiei preferintele consumatorilor si apoi sa isi creioneze strategiile de vanzare si de marketing astfel incat sa intruneasca preferintele clientilor. In acelasi timp, insa, trebuie sa acorde atentie si implicatiilor fiscale aparute in procesul de promovare a produselor.

Atat la nivel global, cat si in Romania, prioritatea producatorilor de bunuri de consum este adaptarea la schimbarile care au intervenit recent in preferintele consumatorilor. Spre exemplu, directionarea atentiei asupra produselor ce contin materie prima produsa local, cu scopul de a sprijini companiile autohtone, conduce la cresterea preocuparii comerciantilor de a transmite povestea din spatele produselor si de a comunica provenienta ingredientelor.

In aceeasi nota a schimbarilor comportamentale, se observa si grija consumatorilor fata de impactul pe care produsele cumparate il au asupra mediului, crescand ponderea produselor sustenabile in preferintele acestora, chiar daca sunt mai scumpe decat cele care nu respecta astfel de cerinte.

Din perspectiva canalelor de distributie, tot mai multe companii considera ca trebuie sa continue migrarea catre online si sa asigure o experienta placuta si in acest mediu comparativ cu celelalte canale de vanzare. Multi dintre jucatorii care inainte de pandemie au acordat o importanta redusa dezvoltarii acestui canal de vanzare au alocat resurse semnificative pentru a-si egala competitorii care au luat startul mai din timp.

In ceea ce priveste comportamentul marilor lanturi de magazine, expansiunea a continuat si au fost intensificate masurile de siguranta pentru a incuraja consumatorii sa revina la preferintele si comportamentul anterioare pandemiei.

Indiferent din ce categorie fac parte, comercianti sau producatori, jucatorii din comert si industria bunurilor de larg consum au fost nevoiti sa gaseasca noi programe de loialitate pentru clienti, sa isi adapteze campaniile promotionale pentru a crea o experienta unica pentru consumatori, indiferent de conditiile impuse de pandemie, dar si sa-si repozitioneze produsele din portofoliu si sa faca mai atractiva oferta, personalizata pe profilul si comportamentul consumatorului.

Activitatea de promovare vine si cu provocari fiscale

Din perspectiva fiscala, regandirea promotiilor si a programelor de loialitate, in general, determina implicatii ce trebuie analizate in detaliu in functie de strategia de marketing adoptata.

In urma pandemiei, relatia dintre comercianti si producatori a intampinat noi provocari generate de prevederile legislative neclare privind noua realitate, dar si de nevoile impuse de activitatea zilnica. Astfel, intrebari precum modul in care pot fi remunerate de catre producatori anumite servicii prestate de comercianti, cum ar fi asigurarea transportului, aranjarea produselor la raft sau amenajarea unor spatii dedicate produselor respectiv, continua sa fie dezbatute intens, cu atat mai mult cu cat legislatia in domeniu a suferit modificari.

Si in relatia dintre comerciant si consumatorul final pot aparea complicatii fiscale in situatia in care, in demersul de a-si mentine clientii, vanzatorul acorda promotii, vouchere, puncte sau utilizeaza alte modalitati de promovare a anumitor produse. Toate aceste beneficii trebuie, de asemenea, reflectate in situatiile financiare si, implicit, supuse tratamentului fiscal potrivit.

In concluzie, pandemia a determinat reinventarea strategiei de relationare atat dintre partenerii de afaceri, dar mai ales dintre companii si consumatorii lor, iar implicatiile juridice si fiscale generate de noua realitate trebuie gestionate cu mare atentie.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL