loader
Solutii de crestere

Solutii de crestere

Reformarea industriilor strategice ale economiei romanesti este subiectul agendei fiecarui reprezentant al mediului de afaceri, cu atat mai mult daca acesta isi desfasoara activitatea in agricultura.

In raport cu contextul macroeconomic international, pot fi identificate o serie de prioritati ale reformei in agricultura, vizand aspecte macroeconomice in raport cu contextul regional.

Astfel, la nivel macroeconomic, una dintre principalele prioritati care ar trebui sa se afle in agenda reglementatorilor este reprezentata de introducerea facilitatilor pt cresterea productiei agricole de la cele fiscale, economice pana la cele legate de traiul in mediul rural (pornind cu infrastructura si pana la capacitare resurse umane).

De asemenea, actorii publici din agricultura sa devina actori ai pietei agricole in sensul ca intra in competitie spatiul public cu cel privat (din domeniul agricol). In acest context, tinerii fermieri din Romania ar trebui sa primeasca stimulente reglementate mai clar si transparent si nu il ultimul rand, este nevoie de dezvoltarea abilitatilor umane pt incurajarea comunitatilor.

La nivel macro si microeconomic, un marketing autentic (in piata din Romania, mai ales) al specificului agricol al Romaniei , construirea marcilor proprii ina ceasta perspectiva este una dintre masurile care trebuie sa fie luate in calcul atat de strategii economici cat si de fiecare antreprenor in parte.

Marii castigatori ai acestei piete sunt cei care accelereaza afilierea in piata real iar cei care pierd momentan sunt cei care nu au formatie de piata, nu sunt business+orientated. Cei care nu stiu sa comunice. Este nevoie mai mult decat aer ori apa de investitii din spatiul national pt dezvoltarea infrastructurii pe Dunare, a sistemului de irigatii, a conectarii cu pietele de afara (offline si online).

 

Cele mai mari oportunitati de investitii in agricultura pe termen lung:

  • din productie agricola de materii prime in procesare primara sau chiar finala unde este valoarea adaugata si conectarea cu end-user.
  • conceperea si dezvoltarea comunitatilor locale (prin specific, segment etc)
  • brandingul. National, regional si individual.
  • motoarele de crestere in agricultura RO
  • cei aprox 850,000 de agricultori, cu pana in 5 ha, sa fie activati in sensul de a se gasi forme de parteneriat si calibrare
  • dezvoltarea infrastructurii respectiv a acesului la apa (pt irigatii) si a Dunarii si porturilor pe Dunare.
  • strategie de comunicare si promovare a specificului in RO AG
  • parteneriate intre tarile din zona Dunarii si Balcanica (inclusiv Polonia si Ungaria)

 

In ceea pe priveste evolutia preturilor terenurilor agricole, s-au inregistrat cateva trenduri:

  • preturile au crescut intr-un timp relativ scurt foarte repede
  • provocari: terenurile arabile sa fie accesibile ca pret si Romanilor de rand (nu doar elitelor)

 

In acest context, se pot identifica solutii pe termen scurt:

  • unirea intre actorii publici si privati (parteneriate public+private).
  • rezolvarea tuturor conflictelor, tarelor din trecut cu tarile limitrofe astfel incat sa fie incurajat exportul. Preturi minime garantate pt producator.
  • facilitati fiscale in sectorul productiei primare.

 

Nu in ultimul rand, cultivarea sentimentului de apartenenenta la acest sector agricol din Romania. Un aspect important de luat in calcul este reprezentat de generatiile viitoare. Ce facem cu studentii nostri de la USAMV+urile de prin tara? Situatie grava.

 

Curricula imbunatatita substantial - Infuzie de info si atitudine economica si antreprenoriala

 

Studentii, indiferent ca sunt la Facultatea de Horticultura, Agricultura, Imbunatatiri Funciare, Zootehnie sau Medicina Veterinara in primii doi ani trebuie sa invete din plin o limba straina (la perfectie), multa dar multa multa economie si viziune de business si mai presus de orice psihologie: da stiu, ca pot soca dar putini realizeaza ca in agricultura iti trebuie o minte de fier nu doar o mana de fier! sa rezisti fortelor naturii si fortei majore, sa treci de la mic la mare in pas ritmat, sa inveti sa comunici eficace.

 

Autoritatile publice majore implicate in domeniul agricol (de la Guvernul Ro incepand) ar trebui sa tinteasca catre aliante de genul Romania + India si Romania + China pt schimburi de bunuri si servicii agricole.

 

  • agricultura de nisa de genul apicultura, matasea, plantatiile de duzi, plantele medicinale si aromatice etc ar trebui sustinuta prin programe de investitura nationala.
  • populatia rurala, fie ca face parte din populatia activa si nu numai, aici incluzand (totodata) varstnicii arondati in programe agricole regionale prin Prefecturi/Consilii Judetene cu Dir Agricole Judetene in parteneriate public+private.
  •  scolile, gradinitile publice, inchisorile (si poate chiar sanatoriile publice) antrenate in programe in agricultura atat pt productie cat si pt terapie (iesitul in natura, deprinsul traiului in natura etc).
  •  stimulente pt ONG in spatiul rural de la AG la mestesug local
  • fiecare regiune (actuale judete) la nivel public sa reuneasca intr+o baza de date online toti actorii din zona
  • deopotriva alaturi de tineri premiati, adusi in prim plan batranii satului prin Caravane organizate de institutiile publice de mare interes in zona.

Autori

foto
AGRILAND COMPANY SRL