Se spune ca doar doua lucruri sunt sigure in viata oricarui pamantean si unul dintre ele o reprezinta taxele. Se mai spune ca problema conformarii fiscale este la fel de veche, precum taxele in sine. Si daca ar fi, in final, sa relationam cu exemplul privind educarea copiilor nostri asupra a ceea ce reprezinta taxele, prin a le manca 45% din inghetata, atunci putem sustine ca si educatia fiscala, chiar de la o varsta frageda, este importanta.
Ce este insa cert, chiar daca ne place sau ba (din diverse motive), indiferent de sistemul fiscal al fiecarui stat, cetatenii trebuie sa-si achite benevol, integral, la scadenta, impozitele pe care le au in sarcina. Daca pentru taxele retinute la sursa in Romania contribuabilul nu are niciun cuvant de spus si pur si simplu lasa conformarea in sarcina celui care ii plateste venitul, in multe alte cazuri intervine conformarea voluntara a persoanei fizice. Evident, acest demers nu presupune ca persoana este libera sa plateasca sau nu taxele datorate (sa nu uitam ca taxele sunt un lucru cert), ci ca persoana ar trebui sa-si asume si sa respecte obligatiile care ii revin, nu sa astepte sa fie fortat de catre fisc la plata acestora. Astfel, intervine un element important care tine de vointa (sau bunavointa) de a fi un bun contribuabil.
In contextul cresterii conformarii voluntare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a demarat campanii de informare pentru cresterea conformarii voluntare in domeniul impozitului pe venit si al contributiilor sociale.
Altfel, cresterea gradului de inrolare in sistemul fiscal al persoanelor care presteaza diferite servicii nefiscalizate reprezinta o prioritate pentru ANAF. Vorbim despre comert online, meditatii, cedarea folosintei bunurilor, comert stradal, activitati de intermediere, prestari de servicii (inclusiv online), servicii necalificate catre populatie (zugravi, instalatori, service auto etc.), dezvoltari imobiliare, piata auto second-hand si altele.
O arie sensibila de servicii cu risc crescut de neconformare, si nu doar in Romania, ci si in alte state, este cea care tine de domeniul infrumusetarii. Astfel ca ne-am propus in acest articol sa atingem subiectul persoanelor fizice neinregistrate fiscal, ce presteaza servicii de infrumusetare precum: manichiura / pedichiura, tratamente faciale, tratamente corporale, modelare / micropigmentare sprancene, machiaj, aplicare gene false etc.
Despre ce este vorba si ce este de facut? Daca privim din unghiul contribuabilului, acesta obtine un venit ce ii intra in portofel / buzunar in forma sa bruta, iar din perspectiva autoritatilor fiscale, acesta poate fi, de departe, un venit nefiscalizat. Posibil multi dintre noi, macar o data in viata, am apelat la un astfel de serviciu de infrumusetare prestat de o persoana fizica, de cele mai multe ori, din propria sa locuinta. Cum am ajuns acolo? Si daca noi am ajuns, de ce am crede ca ANAF nu poate ajunge?
Propunem ca la acest moment sa nu ne gandim la ANAF si la instrumentele pe care inspectorii institutiei le au la indemana pentru a identifica persoanele fizice care obtin astfel de venituri (verificarea ulterioara a inregistrarii fiscale este doar un pas de urmat, fara mari impedimente) ci la clientul care apeleaza la astfel de servicii. Cum se pot identifica persoanele care presteaza astfel de servicii nedeclarate?
Vom analiza un caz simplu, al doamnei pe care o vom numi, sa spunem, “Ochi frumosi”, ce doreste sa apeleze la serviciul de aplicare de gene false, pentru a avea o privire “mai intensa”. Doamna Ochi frumosi identifica un grup dedicat de Facebook, unde multe persoane posteaza diverse anunturi si solicita raspunsuri la diferite probleme pe care le au de rezolvat. Astfel ca, doamna in discutie solicita o recomandare privind o persoana care aplica gene false rapid si, bineinteles, durabile. In scurt timp, recomandarile de astfel de persoane vor curge cu zecile, poate chiar de ordinul sutelor. O mare parte dintre acestea se vor referi la persoane particulare care ofera acest serviciu si mai putine poate vor fi pentru saloane de infrumusetare, unde persoana X aplica gene.
Se pare astfel ca dintr-o simpla postare pe Facebook, doamna Ochi frumosi isi poate alege, dupa bunul plac, pe doamna “Aplic gene false”, “Aplic gene false la domiciliu”, “Gene pe placul tau”, etc. Dintr-o simpla postare nu vom ajunge sa aflam doar despre o persoana care presteaza acest serviciu, ci despre o multime de persoane, pentru ca raspunsurile de genul “Recomand X,Y,Z” vor curge lant, recomandari la care doamnele X,Y,Z chiar raspund si multumesc pentru recomandare.
Astfel, se pot facil identifica persoanele care presteaza activitati fara a avea vreo forma legala si chiar se pot estima si niste potentiale venituri pe care o astfel de persoana le poate castiga.
Un calcul simplu arata astfel:
- pornim de la un tarif minim de 150 lei (avand in vedere ca nu este un salon de infrumusetare si pretul poate fi, in general, mai mic), desi tarifele pot fi mult mai mari ajungand si la un nivel de cateva sute sau chiar mii de lei
- serviciul in sine dureaza cam doua ore, iar persoanele care ofera acest serviciu pot avea patru programari pe zi, presupunand cinci zile pe saptamana
- rezulta un venit saptamanal de aproximativ 3.000 lei si aproximativ 12.000 lei/luna
- presupunem si costurile cu procurarea materialelor necesare, estimand ca venitul lunar net ar putea fi undeva la 10.000 lei / luna, venit mult superior salariului minim pe economie
Daca aceste persoane ar avea o forma legala de functionare, de exemplu ar fi inregistrate ca persoane fizice autorizate (PFA), acestea ar datora, anual, atat impozit pe venit, cat si contributii sociale. Ar putea plati la venit real sau la o norma de venit care ar putea fi mult mai mica decat venitul incasat. Nu vom intra in detalii si calcule estimative, pentru ca ANAF a elaborat un Ghid privind obligatiile fiscale ce le revin persoanelor fizice care presteaza activitati de infrumusetare / intretinere corporala. Acest ghid poate fi consultat pe site-ul ANAF, la sectiunea de asistenta contribuabili (Ghid_infrumusetare_2022.pdf (anaf.ro)), unde de altfel se pot regasi si multe alte ghiduri pentru diverse tipuri de venituri.
Este de mentionat ca unele reguli se schimba de la 1 ianuarie 2023, de exemplu in ceea ce priveste nivelul contributiilor sociale care se vor plati (CAS si CASS – se adauga noi plafoane) si cel al venitului anual pentru aplicarea normelor de venit (care se reduce la echivalentul a 25.000 euro). Desfasurarea activitatii ca PFA este doar un exemplu, existand si alte forme de desfasurare a respectivei activitati ca persoana juridica.
Indiferent de forma in care sunt prestate activitatile, este relativ facil de identificat pe de o parte persoane care presteaza astfel de servicii, fara a fi inregistrate fiscal si fara a declara vreun venit, dar si persoane (chiar si saloane) care, chiar daca sunt inregistrate, declara venituri mult mai mici decat cele efectiv realizate (ex. se intampla sa-ti doresti o programare si sa iti poti gasi loc doar in cateva luni, onorariile fiind de altfel destul de mari, si chiar promovate pe retelele de socializare).
Nu ne indoim de faptul ca ANAF are deja la indemana, isi va dezvolta sau imbunatati diverse instrumente de analiza si control prin care sa coroboreze date din teren. Astfel, este foarte posibil sa identifice, la un moment dat, persoanele care ofera acest tip de servicii fara a le fiscaliza, adica fara a-si inregistra o forma legala de activitate comerciala (PFA, SRL) sau chiar si cazul celora care subdeclara veniturile.
In concluzie, am putea enumera cel putin trei motive pentru care s-ar impune conformarea voluntara si in cazul afacerilor cu servicii de infrumusetare:
1. Pentru a evita sanctiunile prevazute de lege, in cazul depistarii in urma unui control, care poate aparea oricand, pe neasteptate.
2. Pentru a putea atrage, ulterior infiintarii ca forma comerciala de lucru – PFA, SRL – finantari diverse (inclusiv bancare) sau parteneriate, pentru extindere si dezvoltare.
3. Nu mai putin important este aspectul moral, de bun contribuabil, ca pozitionare vizavi de obligatiile care ne revin fiecaruia, contribuabil mic sau mare, persoana fizica sau juridica. Indiferent ca ne place sau nu, traim si functionam intr-un stat cu un sistem fiscal, care trebuie respectat. Conformarea voluntara este un pas spre normalitate, ca atitudine corecta si un exemplu pe care il dam si generatiilor tinere.
Si daca unii au argumentele la ei pentru neconformare (si aici am putea dezbate destul de mult pe subiect), putem totusi spune ca fuga de conformare inseamna asumarea unor riscuri: amenzi, costuri retroactive semnificative si chiar riscul de inchidere a afacerii.
Astfel, in contextul in care se discuta despre reforma ANAF si demersurile pe care aceasta le intreprinde, dar mai ales pentru ca “paza buna trece primejdia rea”, recomandam ca persoanele care desfasoara astfel de activitati sa ia masurile necesare pentru a se inregistra, fiscalizand astfel benevol veniturile obtinute, inainte ca ANAF sa ajunga in control si sa ia masurile legale.
EY30 pentru Romania
Pentru a marca aniversarea a 30 de ani de activitate continua in Romania, s-a lansat programul EY: 30 pentru Romania, care se va derula pe tot parcursul anului 2022. Vor fi aduse in atentia publica proiecte, personalitati si momente care au marcat progresul Romaniei in 30 de ani, se vor derula initiative colaborative de implicare comunitara impreuna cu parteneri si colaboratori EY.
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 365.399 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 45,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2022. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 900 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.