loader
Studiu Deloitte: pandemia a amanat doar partial planurile de achizitie a unui autovehicul nou si a scazut temporar interesul pentru masinile electrice

Studiu Deloitte: pandemia a amanat doar partial planurile de achizitie a unui autovehicul nou si a scazut temporar interesul pentru masinile electrice

Desi tendinta catre masinile electrice pare sa se consolideze pe termen lung, in actualul context dominat de incertitudine, consumatorii tind sa caute confortul unei tehnologii cunoscute, testate si accesibile

Pandemia de COVID-19 a schimbat partial comportamentul consumatorilor din piata auto. O parte dintre acestia si-au amanat planurile de a achizitiona un autovehicul nou, iar interesul pentru motoarele cu sisteme alternative de propulsie inregistreaza un regres temporar. Desi tendinta catre masinile electrice pare sa se consolideze pe termen lung, in actualul context dominat de incertitudine, consumatorii tind sa caute confortul unei tehnologii cunoscute, testate si accesibile, reiese din studiul Deloitte 2021 Global Automotive Consumer Study, derulat in 23 de tari din intreaga lume.

Cei mai multi consumatori care si-au amanat intentia de cumparare provin din tarile asiatice (India – 38%, Coreea – 32% si China – 29%), in timp ce europenii isi mentin in mare parte planurile stabilite anterior. Dintre tarile europene participante la studiu, Italia inregistreaza cel mai mare procent al celor care au amanat cumpararea unei masini noi din cauza pandemiei (32%), urmata de Spania (29%), Marea Britanie (20%) si Franta (17%). Din randul celor care s-au razgandit in privinta tipului de autovehicul pe care vor sa il cumpere, multi s-au reorientat catre o masina mai ieftina – Japonia (44%), China (44%), Germania (48%), Coreea (51%), SUA (55%) si India (65%).

In ceea ce priveste tipul de motor preferat, in Italia, tara care anul trecut se afla pe primul loc in Europa in privinta interesului pentru automobilele dotate cu sisteme alternative de propulsie (electrice sau hibride), procentul a urcat de la 58% la 61% anul acesta. Spania inregistreaza o situatie similara (62% prefera sistemele alternative, iar 34% pe cele clasice). In schimb, in Germania, interesul pentru masinile nepoluante a scazut de la 51% in 2020 la 41% in 2021. Si in alte tari europene, majoritatea consumatorilor inclina acum mai degraba spre masinile cu motoare clasice – Belgia (61%), Austria (58%), Marea Britanie (54%).

Autonomia limitata si lipsa infrastructurii de incarcare sunt principalele aspecte care preocupa consumatorii din majoritatea tarilor analizate cu privire la masinile electrice.

Prudenta manifestata de consumatori este fireasca in perioade dominate de incertitudine. In acest context, este de remarcat faptul ca europenii sunt mai optimisti decat asiaticii si isi mentin planurile cu privire la achizitionarea unui autovehicul nou. In privinta scaderii interesului pentru masinile electrice si hibride, explicabila prin nevoia de stabilitate a consumatorilor, este de asteptat sa fie una temporara si, odata cu restabilirea increderii in evolutia de ansamblu a economiei, sa revina si preocuparea pentru protectia mediului si, implicit, apetitul pentru acest gen de motoare. In Romania, autoritatile continua stimularea innoirii parcului auto si in mod special inlocuirea masinilor vechi cu unele mai putin poluante, prin acordarea de prime (ecobonusuri) din ce in ce mai mari. In editia din acest an, prima de casare acordata in cadrul programului Rabla Clasic a crescut de la 6.500 de lei la 7.500 de lei, iar valoarea ecobonusurilor acordate a fost, de asemenea, majorata. In plus, ambele programe, Rabla Clasic si Rabla Plus, au fost flexibilizate”, a declarat Ciprian Gavriliu, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania.

Pe de alta parte, cand iau in calcul cumpararea unei masini noi, consumatorii pun siguranta pe primul plan. Americanii sunt interesati, in principal, de dotarea cu un sistem de alerta pentru punctul „mort” (70%), in timp ce indienii (89%), chinezii (85%) si japonezii (83%) sunt preocupati de sistemul de franare automata de urgenta. In Europa, belgienii, germanii si austriecii pun pe primul loc dotarea cu un sistem de alerta pentru punctul „mort” (71%, 65%, respectiv 66%), in timp ce spaniolii, italienii si francezii sunt interesati cel mai mult de sistemul de franare automata de urgenta (84%, 83%, respectiv 76%).

In privinta dificultatilor financiare, tinerii sunt cei mai expusi in aceasta perioada. Procentul consumatorilor cu varste intre 18 si 34 de ani din SUA si Germania care au cerut amanarea platii ratelor la masina este cu mult mai mare decat in cazul celor cu varste mai inaintate, aspect care ridica intrebari cu privire la capacitatea acestora de a sprijini o revenire sustenabila a cererii pe piata auto, conform studiului.

Vanzarea online capata contur si in acest domeniu, insa majoritatea consumatorilor prefera inca sa cumpere personal viitoarea masina, din moment ce anumite aspecte din procesul de cumparare raman dificil sau chiar imposibil de digitalizat, cum ar fi testarea.

La realizarea studiului Deloitte Global Automotive Consumer Study 2021 au participat aproximativ 24.000 de consumatori din 23 de tari, dintre care sapte din Europa - Austria, Belgia, Franta, Germania, Italia, Marea Britanie si Spania.

Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 330.000 de profesionisti ai sai.

Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a 2.000 de profesionisti.

Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.

Autori

foto
DELOITTE CONSULTANTA SRL