loader

Principalele modificari aduse de normele metodologice de aplicare a noului Cod Fiscal

Hotararea de Guvern nr. 1/2016 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a noului Cod Fiscal a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 22 din data de 13 ianuarie 2016.

Titlul I - Dispozitii generale

 

Normele metodologice de aplicare a Titlului I din noul Cod Fiscal contin prevederi similare normelor metodologice de aplicare ale Titlului I din Codul Fiscal in vigoare pana la 31 decembrie 2015. Fata de acestea, au fost introduse, totusi, o serie de modificari, printre care:

 

Clarificari privind termenul de activitate independent

 

Sunt aduse clarificari cu privire la raportul juridic intre parti pentru stabilirea unei activitati ca fiind independenta. Acesta trebuie sa contina, in mod obligatoriu, clauze contractuale clare privind obiectul contractului, drepturile si obligatiile partilor astfel incat sa nu rezulte existenta unei relatii de subordonare ci libertatea persoanei fizice de a dispune in ceea ce priveste desfasurarea activitatii.

 

Criteriul privind libertatea persoanei de a alege locul, modul de desfasurare a activitatii, precum si programul de lucru este indeplinit atunci cand cele trei componente ale sale sunt indeplinite cumulativ.
Partile pot conveni asupra datei, locului si programului de lucru in functie de specificul activitatii si de celelalte activitati pe care prestatorul le desfasoara.
Se clarifica faptul ca persoana fizica poate dispune de libertatea de a desfasura activitatea chiar si pentru un singur client, daca nu exista o clauza de exclusivitate.

 

Clarificari in domeniul preturilor de transfer

 

Se introduc clarificari referitoare la notiunea de control, in sensul prevederilor privind determinarea relatiilor de afiliere.
De asemenea, se aduc clarificari in legatura cu aplicarea procedurii pentru eliminarea dublei impuneri intre persoane afiliate ca urmare a ajustarilor/estimarilor efectuate de catre autoritatile fiscale in scopul reflectarii principiului valorii de piata a produselor, marfurilor si serviciilor.

 

Clarificari referitoare la prevederile speciale pentru aplicarea Codului Fiscal

 

Sunt aduse clarificari cu privire la interpretarea termenului de tranzactie fara scop economic in sensul art. 11 alin. (1) din Codul Fiscal, acest termen desemnand orice tranzactie/activitate care nu este destinata producerii de avantaje economice, beneficii, profituri si care determina, in mod artificial sau conjunctural, o situatie fiscala mai favorabila.

 

Titlul II - Impozit pe profit

 

Calculul rezultatului fiscal

 

Au fost introduse exemple noi de elemente similare veniturilor si cheltuielilor.
O parte din noile exemple de elemente similare veniturilor sunt reprezentate de rezerva legala si rezervele reprezentand facilitati fiscale, sumele inregistrate in rezultatul reportat care se impoziteaza potrivit prevederilor noului Cod Fiscal, sumele reprezentand reducerea sau anularea filtrelor prudentiale care au fost deductibile la calculul profitului impozabil, etc.

 

Din categoria noilor exemple de elemente similare cheltuielilor fac parte, sumele inregistrate in rezultatul reportat care se deduc potrivit prevederilor noului Cod Fiscal, anumite sume transferate in rezultatul reportat ca efect al trecerii la aplicarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, etc. In plus, se precizeaza explicit ca pierderile din anularea titlurilor de participare proprii nu reprezinta elemente similare cheltuielilor.

 

Au fost introduse prevederi privind modul de calcul al rezultatul fiscal in cazul contribuabililor pentru care anul fiscal modificat include perioade atat din anul 2015, cat si din anul 2016. Aceste categorii de contribuabili urmeaza sa aplice tratamentul fiscal aferent perioadelor de dinainte / de dupa 1 ianuarie 2016 pentru veniturile, cheltuielile, elementele similare inregistrate inainte / dupa 1 ianuarie 2016.
Au fost introduse prevederi privind modul in care sunt tratate, in calculul de impozit pe profit efectuat de catre persoana juridica romana afiliata, ajustarile / estimarile de preturi de transfer stabilite de organul fiscal la nivelul celeilalte persoane afiliate.

 

Venituri neimpozabile

 

Au fost aduse clarificari privind veniturile neimpozabile reprezentate de valoarea titlurilor de participare noi sau de majorarea valorii nominale a titlurilor de participare existente, inregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, precum si precizari cu privire la valoarea fiscala a acestor titluri de participare. De asemenea, s-au introdus exemple privind calculul rezultatului fiscal la instrainarea acestor titluri.

Sunt precizate situatiile in care sumele primite ca urmare a restituirii cotei-parti din aporturile actionarilor / asociatilor cu ocazia reducerii capitalului social sunt considerate venituri neimpozabile la calculul rezultatului fiscal.

 

Cheltuieli

 

Sunt oferite cu titlu de exemplu o serie de cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, cum sunt cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, cheltuielile de transport si de cazare in tara si in strainatate, cheltuielile de marketing, cheltuielile de cercetare, cheltuielile reprezentand valoarea creantelor instrainate, cheltuielile generate de evaluarea ulterioara si executarea instrumentelor financiare derivate, etc. Lista cheltuielilor efectuate in scopul activitatii economice inclusa in normele metodologice de aplicare a noului Cod Fiscal nu este exhaustiva.

 

Cheltuielile asimilate salariilor sunt deductibile la calculul rezultatului fiscal indiferent de regimul fiscal aplicabil acestora din perspectiva impozitarii la nivelul persoanei fizice.

Au fost introduse precizari privind modul de aplicare al limitei de 50% in cazul cheltuielilor reprezentand diferente de curs valutar inregistrate ca urmare a derularii unui contract de leasing.

 

Conditia privind distrugerea stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile, in vederea sustinerii deductibilitatii cheltuielilor cu stocurile sau mijloacele fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune sau degradate, se considera indeplinita atat in situatia in care distrugerea se efectueaza prin mijloace proprii, cat si in cazul in care acestea sunt predate catre unitati specializate.

 

Provizioane, ajustari pentru depreciere si reserve

 

Rezerva legala reconstituita ulterior utilizarii acesteia pentru acoperirea pierderilor sau distribuirii sub orice forma, in aceeasi limita, va fi considerata deductibila la calculul rezultatului fiscal.
Au fost introduse precizari privind deducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor, in ceea ce priveste data (anume 1 ianuarie 2016) de la care trebuie sa fie inregistrate creantele, altele decat cele asupra clientilor, pentru a fi luate in calcul, respectiv perioada fiscala in care pot fi deduse la calculul rezultatului fiscal. In plus, se precizeaza ca ajustarile pentru deprecierea creantelor sunt deductibile, in limita de 30% din valoarea creantelor neincasate, inclusiv taxa pe valoarea adaugata.

 

Au fost introduse reguli privind rezervele si provizioanele transferate in cadrul unor operatiuni de reorganizare in sensul transmiterii unui inscris catre contribuabilul beneficiar privind rezervele si provizioanele transferate, ce au fost deduse si neimpozitate.

 

Amortizarea fiscal

 

In cazul mijloacelor de transport a caror amortizare fiscala este limitata la 1.500 lei/luna, valoarea deductibila la scoaterea din gestiune a acestora se calculeaza ca numar de luni ramase din durata normala de functionare inmultite cu 1.500 lei.

 

Plata impozitului si depunerea declaratiilor

 

Au fost introduse precizari privind neincluderea anumitor rezerve in calculul rezultatului fiscal al contribuabililor care isi inceteaza activitatea in urma operatiunilor de lichidare, cum sunt rezervele constituite din profitul net, sumele aferente unor reduceri ale cotei de impozit sau ale unor scutiri de impozit, etc.

 

 

Titlul III – Impozitul pe veniturile microintreprinderilor

 

Pot intra sub incidenta cotei reduse de 1%, aplicabila in anumite conditii in primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, doar microintreprinderile infiintate dupa data de 1 ianuarie 2016.

 

Se precizeaza anumite elemente care nu se includ in baza impozabila de catre microintreprinderile care isi inceteaza existenta si care au fost anterior platitoare de impozit pe profit.

 

Titlul IV – Impozitul pe venit

 

Venituri din activitati independente

 

Modificari cu privire la cheltuielile cu deductibilitate limitata:

- Indemnizatiile de delegare/detasare si cheltuieli de transport si cazare platite doar salariatilor;
- O cota de 10% din venitul brut din activitatea de expertiza contabila si tehnica, judiciara si extrajudiciara, datorata biroului de expertiza locala.

 

Termenul de depunere a declaratiei privind venitul estimat / norma de venit de catre contribuabilii care desfasoara activitati independente si care incep activitatea in cursul anului fiscal se modifica de la 15 la 30 de zile de la inceperea activitatii.
Plata anticipata care trebuie retinuta de catre platitorul de venituri din drepturi de proprietate intelectuala se calculeaza aplicand 10% la venitul brut.

 

Venituri din salarii si asimilate salariilor

 

Se aduc clarificari cu privire la neimpozitarea in limita a 150 RON a tichetelor cadou acordate cu ocazii speciale fiecarui angajat si pentru fiecare copil minor al acestuia indiferent ca parintii lucreaza la acelasi angajator.
Se defineste conceptul de instrumente juridice internationale in contextul calculului impozitului pe veniturile din salarii si asimilate salariilor.

 

Venituri din alte surse

 

In norme sunt incluse si veniturile obtinute de persoanele fizice sub forma bacsisului, potrivit prevederilor legale.
Se aduc clarificari referitoare la veniturile realizate de contribuabilii care nu sunt inregistrati fiscal potrivit legislatiei in materie. Acestea se refera la veniturile din urmatoarele tipuri de activitati: productie, comert, prestari de servicii, profesii liberale, din drepturi de proprietate intelectuala, precum si venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, fara a avea caracter de continuitate si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap II „Venituri din activitati independente” si cap VII „Venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura” din titlul IV al Codului Fiscal.

 

Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activitati dependente

 

Sintagma activitati dependente desfasurate in Romania include si activitatile desfasurate de persoane fizice nerezidente in cadrul transportului international efectuat de intreprinderi cu locul conducerii efective sau rezidenta in Romania.

 

Titlul V – Contributii sociale

 


Nu datoreaza contributiile de asigurari sociale de pensii, de sanatate si cele de somaj in Romania, persoanele fizice care desfasoara activitati dependente (angajatori nerezidenti) in state care nu intra sub incidenta legislatiei europene si a acordurilor la care Romania este parte in domeniul securitatii sociale.


Se aduc clarificari in privinta plafonarii bazei de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate datorate de angajator incepand cu 1 ianuarie 2017.

 

Titlul VI - Impozitul pe veniturile obtinute din Romania de nerezidenti si impozitul pe reprezentantele firmelor straine infiintate in Romania

 

Clarificari cu privire la impozitarea, potrivit Titlului VI, a veniturilor obtinute de nerezidenti

 

Se introduc clarificari potrivit carora veniturile obtinute de nerezidenti de la un rezident roman (sau care reprezinta cheltuieli ale unui sediu permanent in Romania al unui nerezident) din prestarea de servicii de management sau de consultanta in orice domeniu sunt impozabile indiferent daca aceste servicii sunt sau nu prestate in Romania, atat timp cat nu sunt incheiate conventii de evitare a dublei impuneri intre Romania si statul de rezidenta al beneficiarului de venit sau cand acesta din urma nu prezinta dovada rezidentei sale fiscale.

 

De asemenea, se aduc clarificari potrivit carora sumele platite cu titlul de dobanda negativa nu se considera o plata de venit impozabil in sensul titlului VI din Codul Fiscal.

 

Clarificari cu privire la dividendele distribuite, dar care nu au fost platite pana la sfarsitului anului in care s-au aprobat situatiile financiare

 

Se aduc clarificari cu privire la aplicarea cotei mai favorabile din conventia de evitare a dublei impuneri incheiata de Romania cu statul de rezidenta al nerezidentului beneficiar al dividendului si in cazul in care dividendele distribuite nu au fost platite pana la sfarsitului anului in care s-au aprobat situatiile financiare, cu conditia ca acesta sa prezinte certificatul de rezidenta fiscala valabil pentru anul pentru care s-au aprobat situatiile financiare anuale.

 

De asemenea, se aduc clarificari potrivit carora cota de impozit de 5% este aplicabila veniturilor din dividende distribuite incepand cu data de 1 ianuarie 2016.

 

Clarificari cu privire la optiunea de regularizare a impozitului pe veniturile din dobanzi / activitati independente / activitati desfasurate in Romania de artisti de spectacol sau sportivi, venituri obtinute de persoane juridice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European

 

Se aduc clarificari potrivit carora optiunea de regularizare a impozitului platit potrivit titlului VI pentru veniturile din dobanzi / activitati independente / activitati desfasurate in Romania de artisti de spectacol sau sportivi, prin declararea si plata impozitului pentru profitul / venitul impozabil aferent acestor venituri, potrivit tilului II, respectiv titlului IV, poate fi realizata in perioada de prescriptie stabilita potrivit Codului de Procedura Fiscala.

 

In acest sens, normele de aplicare prevad anexarea la declaratia fiscala depusa in vederea regularizarii a doua certificate de rezidenta fiscala, in original sau copie legalizata: un certificat care sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut rezidenta fiscala in anul in care s-a obtinut venitul intr-un stat al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European si un certificat care sa mentioneze ca beneficiarul venitului a avut rezidenta fiscala intr-un astfel de stat in anul in care a exercitat optiunea pentru a-si regulariza impozitul.


De asemenea, normele prevad principalele tipuri de cheltuieli care se au in vedere pentru determinarea rezultatului fiscal aferent veniturilor din dobanzi.

 

Clarificari cu privire la restituirea impozitului pe dividende, respectiv dobanzi si redevente

Potrivit noilor norme de aplicare, in cazul indeplinirii conditiilor de detinere mentionate la art. 229 alin. (1) lit. c), respectiv art. 229 alin. (1) lit. g) din Codul Fiscal dupa data platii veniturilor respective, restituirea impozitelor platite in plus se poate solicita de catre beneficiarul efectiv, persoana nerezidenta.

 

Clarificari cu privire la activitatile desfasurate de reprezentante

 

Sunt introduse noi clarificari, potrivit carora persoanele juridice straine, prin reprezentante infiintate in Romania, nu sunt abilitate sa desfasoare activitati de productie, comert sau prestari servicii.

 

Titlul VII – TVA

 

Definitii

 

S-a clarificat faptul ca zona contigua si zona economica exclusiva a Romaniei fac parte din teritoriul Romaniei din punct de vedere al TVA pentru anumite operatiuni la care fac trimitere Normele.

 

Grupul fiscal unic

 

Grupul fiscal unic se va putea constitui si de catre persoane impozabile care nu sunt administrate de catre acelasi organ fiscal.

 

Livrarea de bunuri

 

In cazul contractelor de construire, al antecontractelor de vanzare-cumparare si al contractelor de promisiune de vanzare a unui imobil neconstruit se considera ca are loc o livrare de bunuri daca acestea se finalizeaza prin transferul titlului de proprietate asupra constructiilor rezultate, in caz contrar avand loc o prestare de servicii.

 

Prestarea de servicii

 

Punerea la dispozitia prestatorului de matrite/echipamente in mod gratuit pentru prestarea unor servicii in beneficiul proprietarului acestora va fi considerata o prestare de servicii legata de activitatea economica a proprietarului matritelor/echipamentelor, dar care nu este asimilata unei prestari cu plata.

 

In cazul in care prestatorul de servicii este proprietarul matritelor/echipamentelor si recupereaza contravaloarea acestora de la beneficiarul serviciilor, operatiunea se va considera accesorie prestarii de servicii.

 

Locul prestarii de servicii

 

Se aduc clarificari si exemple suplimentare privind serviciile care sunt considerate in legatura cu bunuri imobile (de exemplu, Normele includ expres in aceasta categorie serviciile in legatura cu retelele de conducte pentru gaz, apa, canalizare si altele similare).

 

Faptul generator si exigibilitatea

 

Au fost introduse clarificari si exemple noi privind stabilirea faptului generator si a exigibilitatii unei operatiuni, inclusiv in contextul trecerii de la cota de TVA de 24% la cota de 20%.
Au fost aduse clarificari privind exigibilitatea in cazul cartelelor telefonice preplatite si voucherelor, facandu-se distinctie intre voucherele cu scop unic si cele cu scop multiplu.

 

Baza de impozitare

 

Se aduc clarificari privind aplicarea structurii de comisionar din punct de vedere al TVA in cazul refacturarii de costuri, in sensul in care aceasta se va aplica doar atunci cand sumele sunt refacturate la cost.

 

Cotele de taxa

 

Se aduc clarificari si exemple noi privind aplicarea cotelor reduse de TVA, de 9% si 5%.
Normele aduc clarificari privind baza de impozitare in cazul in care contractul prevede ca TVA (nu) este inclusa in pret sau pretul a fost stabilit fara nicio mentiune cu privire la TVA, respectiv in cazul in care contrapartida este stabilita prin lege, prin licitatie, printr-o hotarare a instantei.

 

Scutiri fara drept de deducere

 

Acordul furnizorului de a amana plata pretului dupa data livrarii bunurilor sau prestarii serviciilor, in schimbul perceperii unei dobanzi, va fi considerat o operatiune de acordare de credit scutita de TVA fara drept de deducere.

 

Scutiri cu drept de deducere

 

In cazul scutirilor cu drept de deducere (de exemplu, scutiri pentru livrari intra-comunitare, exporturi, transport international si intracomunitar, traficul international de bunuri si scutiri pentru intermediari), aplicarea regimului de taxare de catre furnizor nu implica anularea dreptului de deducere in ceea ce-l priveste pe beneficiar.

 

Dreptul de deducere

 

Au fost introduse principii stabilite in jurisprudenta europeana privind dreptul de deducere al TVA, printre cele mai importante regasindu-se urmatoarele:

 

- dreptul de deducere al TVA constituie un principiu fundamental al sistemului de TVA, in principiu nu poate fi limitat si se exercita imediat pentru totalitatea taxei aplicate operatiunilor efectuate in amonte, chiar daca exploatarea efectiva a activitatii de catre persoana impozabila ar incepe ulterior;


- pentru a beneficia de dreptul de deducere trebuie indeplinite in primul rand conditiile de fond (se are in vedere prevalenta conditiilor de fond asupra celor de forma);


- organele fiscale pot refuza dreptul de deducere daca se stabileste cu dovezi obiective ca acest drept este invocat in mod fraudulos sau abuziv;


- anularea dreptului de deducere reprezinta o exceptie de la aplicarea principiului fundamental al sistemului de TVA.

 

Ajustarea dreptului de deducere

 

Nu se va mai efectua ajustarea dreptului de deducere a TVA in cazul bunurilor de capital casate. Normele definesc notiunea de casare in sensul aplicarii acestei dispozitii.

 

Hotarari pronuntate in cauze ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene

 

Au fost introduse referiri exprese la cateva hotarari pronuntate de Curtea de Justitie a Uniunii Europene.

Dintre cele mai importante, mentionam:

- C-349/96 – Card Protection Plan – se stabilesc criteriile in functie de care se poate determina daca o tranzactie este accesorie unei alte tranzactii principale sau daca operatiunea este un serviciu complex unic;

- C-463/14 – Asparuhovo Lake Investment Company OOD – se aduc clarificari in legatura cu data faptului generator pentru serviciile care presupun plata unor sume forfetare, independent de volumul si de natura serviciilor efectiv furnizate (de exemplu, servicii prestate pe baza de abonament);

- C-42/14 – Wojskowa Agencja Mieszkaniowa w Warszawie – se analizeaza tratamentul de TVA aplicabil in cazul refacturarii catre chirias a unor cheltuieli suportate de proprietar;

- C-285/11 Bonik EOOD si C-277/14 PPUH – se analizeaza situatia si consecintele invocarii in mod fraudulos sau abuziv a dreptului de deducere de catre o persoana impozabila.

 

 

Titlul VIII – Accize

 

I. Accize armonizate

 

Produse energetice

 

Se mentioneaza ca, in cazul asimilarii unui produs cu un produs energetic echivalent pentru care este stabilit un nivel al accizelor, asimilarea produce efecte numai in ceea ce priveste nivelul accizelor aplicabil pentru respectivul produs si nu are consecinte in ceea ce priveste regimul de antrepozitare si deplasarea si primirea produselor accizabile aflate in regim suspensiv de accize.

 

Antrepozit fiscal

 

Se aduc clarificari cu privire la desfasurarea intr-un antrepozit fiscal a altor activitati de productie care au legatura cu activitatea principala desfasurata si care conduc la utilizarea materiilor prime si auxiliare, a subproduselor obtinute sau care contribuie la realizarea productiei (de ex: un antrepozit pentru productia de bere, vin, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, poate produce ape si bauturi nealcoolice, plate sau carbogazoase, ambalaje necesare imbutelierii produselor etc.)

 

In vederea desfasurarii altor activitati, antrepozitarul autorizat trebuie sa anunte aceasta intentie la autoritatea vamala teritoriala.
Perioada de valabilitate a autorizatiilor de antrepozit fiscal, emise pana la 31 decembrie 2015 si valide la data de 1 ianuarie 2016, se prelungeste pana la 5 ani, fara a mai fi necesara depunerea unei cereri de reautorizare.

 

Garantii

 

Se simplifica modul de constituire a garantiilor pentru utilizatorul final care beneficiaza de exceptare de la regimul de accizare si care detine si calitatea de destinatar inregistrat pentru produse energetice.
In acest sens, garantia aferenta calitatii de utilizator final acopera si garantia aferenta calitatii de destinatar inregistrat.

 

Scutiri pentru produse energetice si energie electrica

 

Operatorii economici care beneficiaza de scutire de la plata accizelor pentru produsele energetice obtinute in totalitate din biomasa respectiv, biocarburanti si biocombustibili, trebuie sa notifice catre autoritatea vamala utilizarea acestora in scop scutit.
Notificarea este valabila un an de la data inregistrarii in registrul special creat in acest scop la nivelul autoritatii vamale competente.

 

De asemenea, au fost introduse conditii suplimentare de acordare a scutirii care trebuie indeplinite de operatorul economic, utilizator al acestor produse energetice.

 

Marcare si colorare

 

Se aduc clarificari privind regulile aplicabile in cazul marcarii si colorarii motorinei scutite de la plata accizelor, precum si a pacurii si a produselor asimilate acesteia din punct de vedere al nivelului accizelor, precum si a substantelor admise pentru marcare.

 

Operatorii economici care comercializeaza substantele utilizate pentru marcarea si colorarea produselor mentionate mai sus, trebuie sa se inregistreze la autoritatea vamala teritoriala pe baza cererii prevazute in normele metodologice.

 

II. Accize nearmonizate

 

Nivelul si calcului accizelor

 

Se stabilesc conditiile si modalitatile de aplicare a accizelor pentru produsele care contin atat produse supuse accizelor nearmonizate, cat si produse din tutun supuse accizelor armonizate.
Pentru produsele rezultate din astfel de combinatii, cuantumul accizelor reprezinta suma dintre accizele datorate pentru fiecare componenta a produsului respectiv.

 

Platitorii de accize

 

Procesarea tutunului prelucrat in vederea obtinerii produselor din tutun incalzit sau a produselor care se prezinta sub forma unei combinatii de tutun incalzit si lichide cu continut de nicotina ce poate fi inhalata cu ajutorul unui dispozitiv electronic, se efectueaza in antrepozite fiscale de productie tutun prelucrat.
Pentru produsele supuse accizelor nearmonizate care sunt achizitionate din alte state membre ale Uniunii Europene sau importate, operatorul economic trebuie sa se autorizeze la autoritatea vamala teritoriala.

 

Dispozitii tranzitorii

 

Au fost introduse dispozitii tranzitorii cu privire la termenele pana la care operatorii economici trebuie sa se conformeze cu noile prevederi, printre care:

- scrisorile de garantie bancara care au fost emise de Societati bancare care nu au sucursale in Romania trebuie reinnoite pana la data de 31 martie 2016;

- incepand cu data de 1 martie 2016, operatorii economici trebuie sa indeplineasca noile conditii de depunere a notificarilor in vederea aplicarii de exceptii sau scutiri de la plata accizelor, in conformitate cu prevederile normelor metodologice;

- conformarea privind autorizarea operatorilor economici care efectueaza achizitii intracomunitare sau importuri de produse supuse accizelor nearmonizate se va efectua de la 1 martie 2016. In perioada 1 ianuarie 2016 - 29 februarie 2016, operatorii economici respectivi trebuie sa anunte autoritatile vamale teritoriale cu privire la intentia de a achizitiona din alte state membre ale Uniunii Europene sau de a importa produse supuse accizelor nearmonizate.

 

Titlul IX - Impozite si taxe locale

 

Impozitul/taxa pe cladiri

 

Se detaliaza modul de stabilire a impozitului/taxei pe cladiri in functie de destinatia acestora (rezidentiala, nerezidentiala sau mixta), fiind incluse noi exemple in acest sens.

 

Se specifica faptul ca rapoartele de evaluare intocmite in vederea stabilirii impozitului pe cladiri nu se inregistreaza in evidentele contabile.

 

In cazul unei cladiri care a fost extinsa, imbunatatita, desfiintata partial sau care a suferit altfel de modificari, contribuabilii au obligatia sa depuna o declaratie in termen de 30 de zile de la data la care au avut loc aceste modificari, daca acestea au condus la modificarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%.

 

In cazul in care persoanele care detin dreptul de administrare, folosinta, inchiriere sau concesiune asupra unei cladiri transmit ulterior altor persoane acest drept, taxa pe cladiri va fi datorata doar de prima persoana care nu este de drept public. Totusi, destinatia cladirii, in scopul determinarii taxei pe cladiri, se stabileste in functie de modul de folosire al acesteia de catre utilizatorul final.

 

Persoanele fizice care au inregistrat un sediu social intr-o cladire, trebuie sa depuna declaratia privind destinatia cladirii respective pana la 31 martie 2016, chiar daca nu deduc cheltuielile cu utilitatile.

 

Impozitul/taxa pe teren

 

Se datoreaza impozit/taxa pe teren si pentru suprafata de teren care este acoperita de o cladire.
Se detaliaza modul de stabilire a impozitului/taxei pe teren, fiind incluse noi exemple in acest sens.
In cazul in care persoanele care detin dreptul de administrare, folosinta, inchiriere sau concesiune asupra unui teren transmit ulterior altor persoane acest drept, taxa pe cladiri va fi datorata de prima persoana de drept privat care are relatia contractuala cu persoana de drept public.

 

Impozitul pe mijloacele de transport

 

Sunt aduse clarificari privind modul de calcul si declarare al impozitului pe mijloacele de transport, cu includerea unor exemple.
Se instituie, la nivelul organelor fiscale locale, Registrul de evidenta a mijloacelor de transport supuse inmatricularii/inregistrarii.

 

Taxe speciale

 

In vederea asigurarii resurselor financiare pentru promovarea turistica, consiliile locale pot institui o taxa pentru cazarea turistilor in structuri de cazare.

 

Dispozitii comune

 

Sunt prezentate detalii cu privire la majorarea cu pana la 500% a impozitului pe cladiri si terenuri, pentru cladirile si terenurile neingrijite situate in intravilan, precum si a impozitului pe terenurile agricole nelucrate timp de 2 ani consecutivi, fie ca acestea sunt situate in intravilan sau extravilan.

 

Titlul X - Impozitul pe constructii

 

Valoarea constructiilor pentru care se datoreaza impozit pe cladiri, care trebuie scazuta din baza impozabila pentru determinarea impozitului pe constructii, este valoarea evidentiata contabil in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor (chiar daca aceasta este diferita de baza impozabila declarata pentru scopul impozitului pe cladiri).
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL