loader
Perspective mai bune pentru tech, cu GenAI ca principala oportunitate de crestere in 2024

Perspective mai bune pentru tech, cu GenAI ca principala oportunitate de crestere in 2024

Rezultatele studiului anual EY despre Top 10 oportunitati pentru companiile de tehnologie in 2024 arata ca inglobarea GenAI in strategiile de transformare digitala a ajuns pe prima pozitie in clasamentul oportunitatilor

• Integrarea GenAI este oportunitatea nr. 1 pentru companiile tech in 2024

• Achizitiile si parteneriatele in domeniul IA din 2024 ar putea modela viitorul peisaj al industriei

• Actiunile pentru IA au devenit urgente: 90% dintre companii sunt in stadii incipiente de maturizare

Pe fondul unui an 2023 provocator pentru sectorul tech, cu perturbari macroeconomice si taieri de bugete, integrarea inteligentei artificiale generative (GenAI) in strategiile companiilor a atras dupa sine o revenire a increderii. Rezultatele studiului anual EY despre Top 10 oportunitati pentru companiile de tehnologie in 2024 arata ca inglobarea GenAI in strategiile de transformare digitala a ajuns pe prima pozitie in clasamentul oportunitatilor.

Raportul avertizeaza ca 90% dintre companii se afla inca intr-un stadiu incipient de maturizare  a IA si pledeaza pentru stabilirea unui cadru de reglementare IA care sa sustina o implementare sigura si etica, centrata pe oameni.

Catalina Dodu, Partener, Cybersecurity Leader EY South Cluster, Tehnology Consulting Leader EY Romania: „In 2023, sectorul tehnologic s-a confruntat cu provocari economice la nivel mondial si conflicte geopolitice, stimuland in acelasi timp potentialul inteligentei artificiale (AI). Perspectivele pentru anul care se apropie sunt diverse. Prin pozitionarea AI in centrul strategiilor lor, companiile din domeniul tehnologiei au posibilitatea de a-si depasi competitorii aflati anterior in top. Acest lucru poate fi realizat nu numai prin accelerarea proceselor de transformare, ci si prin adaptarea operatiunilor pentru a profita de tehnologiile si structurile de business care se dezvolta rapid".

Experimentarea GenAI pentru utilizari front si back-office este o noua oportunitate intrata in Top 10, pe pozitia a doua. Studiul arata ca, in loc sa apeleze la GenAI pentru utilizari la intamplare, companiile ar trebui sa vizeze acele cazuri de utilizare si oportunitati de transformare care au impact mare si aduc valoare adaugata. Printre exemple se numara utilizarea GenAI in codificarea de software (front-office) si implementarea IA pentru a atrage si a pastra talentele (back-office).

Potrivit raportului, liderii din industrie sunt constientizeaza in mod acut potentialul IA de a ajuta la gestionarea mai eficienta a afacerilor lor, 65% dintre directorii generali declarand ca organizatia lor trebuie sa actioneze acum in adoptarea GenAI, pentru a evita sa ofere concurentilor un avantaj strategic. 

Intre achizitie si dezvoltare

In acest context, nu este surprinzator faptul ca modelarea strategiei de investitii tinand cont de IA figureaza in Top 10 oportunitati din acest an, pe pozitia a cincea. Utilizarea IA si a  tehnologiilor Large Language Model (LLM) ia avant intr-un ritm alert, iar achizitiile, acordurile si parteneriatele pot accelera dezvoltarea, ajutand companiile sa depaseasca provocarile, inclusiv cererea de hardware, formarea costisitoare a personalului si gasirea de resurse umane necesare pentru implementare.

Catalina Dodu: „In ciuda provocarilor de reglementare implicate in tranzactiile cu IA, potentialul ramane semnificativ. Caracterul platformelor companiilor tehnologice moderne implica faptul ca vor exista numeroase companii atractive, cu modele de afaceri bazate pe ecosistemele de IA existente. Cea mai buna cale de expansiune va fi o combinatie de achizitii de dimensiuni mici si mijlocii, investitii corporative si parteneriate. Aceasta abordare va permite companiilor sa obtina acces la proprietatea intelectuala si la competentele necesare pentru a dezvolta rapid noi oferte".

Diversificarea lanturilor de aprovizionare

Pe locul patru in clasamentul oportunitatilor din acest an se afla stabilirea unor lanturi de aprovizionare suplimentare in pietele emergente. Riscul de intrerupere a lanturilor de aprovizionare continua sa planeze, in special pentru companiile de hardware, iar in subsectoare precum cel al semiconductorilor se desfasoara o cursa pentru realinierea lanturilor de aprovizionare intr-un mod care sa atenueze perturbarile geopolitice. Raportul evidentiaza o tendinta emergenta de a crea operatiuni pe pietele emergente, inclusiv in India si in tarile ASEAN , ajutand la extinderea operatiunilor departe de regiunile expuse la conflicte comerciale.

Inteligenta artificiala necesita actiuni in domeniul energiei

Prioritizarea eficientei energetice a centrelor de date se afla, de asemenea, in Top 10 oportunitati din acest an - pe pozitia a opta. Consumul de energie al centrelor de date este iminent sa se accelereze rapid, declansat de puterea uriasa de calcul necesara pentru a pregati LLM-uri sau pentru a rula sisteme inteligente. Raportul subliniaza ca, pana in 2027, IA ar putea consuma la fel de multa energie electrica ca o tara de marimea Olandei.   Raportul sugereaza incheierea de parteneriate cu furnizorii de echipamente energetice, pentru a dezvolta modalitati inovatoare de alimentare a centrelor de date - ducand la reducerea costurilor atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.

Lista celor mai importante 10 oportunitati tech pentru 2024 identificate de studiul EY:

1. Inglobarea GenAI in strategiile de transformare digitala si stabilirea unui „cadru de control"

2. Explorarea GenAI in cazuri de utilizare directionate pentru front-office si back-office

3. Investitii in noi forme de infrastructura digitala in „economia de frontiera" in plina expansiune

4. Stabilirea unor lanturi de aprovizionare suplimentare in pietele emergente

5. Conturarea strategiei de investitii corporative in jurul agendei privind IA

6. Valorificarea modelelor de business tip platforma, pentru a industrializa si a extinde tehnologiile avansate

7. Stabilirea unor raspunsuri proactive si holistice la noile si viitoarele sarcini fiscale

8. Prioritizarea eficientei energetice a centrului de date in cadrul eforturilor cu privire la mediu

9. Investitia in instrumente avansate de risc si revizuirea compromisurilor dintre costuri, riscuri, rezilienta si agilitate

10. Implementarea de tehnologii avansate pentru a reduce riscurile cibernetice actuale si viitoare.

 

                                                                                                           ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Despre raport

Pentru a obtine o perspectiva mai profunda si pentru a crea lista de oportunitati din acest an, echipele EY au completat cercetarea initiala cu informatii si recomandari suplimentare din partea echipelor EY care deservesc clientii din intreaga lume, pe baza interactiunilor lor cu clientii din sectorul tehnologic.

Clasamentul primelor 10 oportunitati acopera o gama larga de domenii si de subsectoare ale industriei tehnologice. Acest lucru inseamna ca nu toate oportunitatile sunt aplicabile fiecarei companii din domeniul tehnologiei, gradul de relevanta putand depinde de urmatorii factori: daca o companie este orientata catre consumator, B2B sau daca este vorba de hardware fata de software sau servicii.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL