loader
Utilizarea stimulentelor fiscale: ce ofera Romania, Polonia, Republica Ceha si Ungaria?

Utilizarea stimulentelor fiscale: ce ofera Romania, Polonia, Republica Ceha si Ungaria?

Autori: Razvan Ungureanu, Director, Impozite Directe, EY Romania si Teona Braia, Manager, Impozite Directe, EY Romania

Istoric vorbind, stimulentele fiscale au fost o parte integranta a setului de mecanisme fiscale pe care statele lumii le-au folosit pentru atragerea investitiilor straine directe. Facilitatile fiscale pentru companii capata diverse forme (spre exemplu, amortizari accelerate, posibilitatea reportarii pierderilor, deducerea suplimentara a cheltuielilor de cercetare-dezvoltare, posibilitatea de consolidare fiscala) si au fost, in general, introduse in scopul de a sprijini fie obiective economice mai largi, cum ar fi crearea de locuri de munca sau nevoia de a atrage investitii straine directe, fie strategice, de exemplu facilitarea digitalizarii, tranzitia energetica si altele.

Stimulentele fiscale pot juca un rol important in sprijinirea afacerilor locale, sporirea productivitatii si impulsionarea cresterii economice. Reflectand aceasta convingere, majoritatea tarilor lumii ofera diverse beneficii fiscale pentru a incuraja dezvoltarea afacerilor.

Scheme de stimulente fiscale oferite de Romania, Polonia, Republica Ceha si Ungaria

Romania ofera o paleta larga de facilitati fiscale, chiar daca unele dintre acestea au fost eliminate prin recentele masuri fiscale, adoptate in toamna acestui an:

• Stimularea capitalizarii societatilor prin acordarea unor reduceri a impozitului pe profit/venitul microintreprinderilor pentru companiile care au capital propriu pozitiv si in crestere in perioada 2021-2025, introduse prin OUG 153/2020.

• Scutirea de impozit pentru profitul reinvestit in: echipamente tehnologice, active utilizate in activitatea de productie si procesare, active reprezentand retehnologizare, calculatoare electronice si echipamente periferice, masini si aparate de casa, de control si de facturare. De asemenea, se poate aplica pentru investitii in programe informatice si dreptul de utilizare a programelor informatice, produse si/sau achizitionate, inclusiv in baza contractelor de leasing financiar, puse in functiune si folosite in scopul desfasurarii activitatii.

• Consolidarea fiscala din punct de vedere al impozitului pe profit - incepand cu 2022, societatile pot forma o structura de grup fiscal din punct de vedere al impozitului pe profit. Practic, societatile care fac parte din acelasi grup vor putea sa isi consolideze pozitiile de profit / pierdere fiscala si sa datoreze impozit numai la nivel de grup fiscal. Aceasta masura permite recuperarea pierderilor fiscale in timp real, prin compensarea cu profitul realizat de alte entitati din acelasi grup.

• Alte facilitati prevazute de legislatia fiscala vizeaza stimularea activitatilor de cercetare-dezvoltare - acestea privesc impozitul pe profit si impozitul pe veniturile angajatilor care sunt implicati in proiecte de cercetare-dezvoltare.

Situatia in alte tari din Uniunea Europeana (UE) si ce fel de facilitati practica Polonia, Republica Ceha si Ungaria

Uniunea Europeana (UE)

Desi UE este renumita pentru politicile sale de armonizare, totusi normele fiscale raman in principal in jurisdictia statelor membre. Aceasta diversitate a condus la o varietate de stimulente fiscale in UE, fiecare stat membru structurand scheme proprii pentru a raspunde obiectivelor sale socio-economice specifice. In general, aceste stimulente se concentreaza pe stimularea cercetarii si dezvoltarii, atragerea investitiilor straine directe, promovarea sustenabilitatii si incurajarea intreprinderilor mici si mijlocii.

In timp ce stimulentele fiscale incurajeaza incontestabil inovarea si investitiile, variatiile pe scara larga intre statele membre pot duce uneori la „concurenta fiscala”, potential daunatoare pietei unice UE. Pentru a atenua acest lucru, UE are reglementari in vigoare pentru a preveni concurenta fiscala daunatoare si pentru a se asigura ca stimulentele fiscale respecta regulile comunitare privind ajutoarele de stat.

Cu toate acestea, societatile care opereaza in UE sau care se gandesc sa intre pe piata UE trebuie sa examineze cu atentie stimulentele fiscale, ghidate de factori precum prezenta geografica, sectorul si planurile de crestere, pentru a-si maximiza beneficiile.

Polonia

Anumite tipuri de venituri sunt enumerate in mod explicit ca fiind excluse din domeniul de aplicare al codului fiscal polonez si, ca atare, nu fac obiectul impozitului pe profit. Printre acestea se numara: veniturile din activitati agricole, veniturile obtinute ca ajutor de la organizatii internationale, activitatile culturale, de protectie a mediului, sprijinirea proiectelor publice de drumuri, retele de telecomunicatii si sisteme de alimentare cu apa in zonele rurale, caritate, sanatate si multe altele. Polonia este cazul de succes, dintre fostele tari comuniste, in care strategia de dezvoltare economica pe termen lung se imbina cu rigoarea si masurile de mentinere a economiei nationale in zona competitionala de varf a Europei. 

Exemple de facilitati acordate companiilor poloneze: amortizarea accelerata, stimularea investitiilor, crearea noilor locuri de munca, rezerva pentru investitii, zone economice speciale, impozit pe tonaj, stimulente pentru robotizare, prototipuri, angajati inovatori, pentru extindere, consolidare, stimulente pentru IPO. Deducerea suplimentara pentru activitati de cercetare - dezvoltare ofera contribuabililor eligibili posibilitatea de a deduce suplimentar 100% din toate cheltuielile eligibile suportate in legatura cu cercetarea - dezvoltarea, sub rezerva anumitor conditii: incepand cu 1 ianuarie 2022, toti contribuabilii care desfasoara activitati de cercetare - dezvoltare pot deduce suplimentar 200% din cheltuielile de angajare suportate pentru angajatii implicati in activitati de cercetare si dezvoltare; centrele de cercetare-dezvoltare pot deduce suplimentar 200% din cheltuielile eligibile, procentul fiind dependent de statutul centrului de cercetare si dezvoltare (microintreprindere, intreprindere mica, mijlocie sau mare).

Republica Ceha

Scutirile fiscale recunoscute includ amortizarea accelerata, stimulente pentru investitii pe scara larga, stimulente pentru ocuparea fortei de munca si stimulente pentru cercetare si dezvoltare. Companiile care realizeaza proiecte de cercetare si dezvoltare pot deduce din baza impozabila o suma suplimentara de 100% sau 110% din costurile de cercetare-dezvoltare eligibile, care poate fi solicitata in cazul in care costurile de cercetare si dezvoltare eligibile sunt mai mari decat in anul fiscal precedent. Nu poate fi solicitata nicio deducere pentru platile de redevente, costurile suportate pentru primirea de servicii si active necorporale de la alte parti si nici pentru costurile acoperite de subventii.

Ungaria

Printre facilitatile prevazute de legislatia fiscala mentionam: amortizarea accelerata, stimulente fiscale pentru start-up-uri, stimulente fiscale pentru zona culturala, pentru ocuparea fortei de munca, subventii pentru sport, investitiile in start-up-uri deja existente, dar care au inceput activitatea recent, credit fiscal pentru punerea in aplicare si exploatarea investitiilor si renovarilor efectuate in scopul cresterii eficientei energetice, fonduri de investitii imobiliare, impozitare amanata pentru promovarea cresterii intreprinderilor, statii de incarcare electrica.  Ungaria ofera un set larg de stimulente fiscale pentru cercetare - dezvoltare: costurile directe care sunt legate de cercetare - dezvoltare dintr-un an fiscal sunt deduse din baza fiscala, veniturile din redevente sunt scutite integral, contributiile sociale pentru cercetatori cu titlu stiintific sunt 0%, iar pentru restul angajatilor care lucreaza in proiectele R&D se poate obtine o scutire maxima de 6,5%, cota de impunere fiind de 13%.

In concluzie

Intr-un peisaj competitiv la nivel global, stimulentele fiscale raman un instrument important pe care natiunile lumii le folosesc pentru a incuraja cresterea afacerilor si dezvoltarea economica. Prin stimularea investitiilor, a cercetarii si dezvoltarii, a IMM-urilor si intreprinderilor ecologice, aceste mecanisme promoveaza o economie robusta, durabila si rezistenta. Observam un accent sporit pentru utilizarea stimulentelor fiscale pentru cercetare si dezvoltare in scopul de a alimenta in mod specific inovatia. Aceasta strategie nu numai ca permite construirea unei culturi a descoperirii stiintifice, dar asigura si ca aceste state raman in pas cu progresele globale.

Exista insa si provocari, precum concurenta fiscala neloiala, impactul general al acestor stimulente asupra revigorarii intreprinderilor si accelerarii progresului. Pe masura ce tarile continua sa isi adapteze politicile fiscale la tendintele globale in schimbare, este relevant sa urmarim cu atentie orizontul de evolutie al stimulentelor fiscale oferite de state, precum si impactul anumitor initiative globale si europene asupra acestora. Un bun exemplu este impozitul minim global/pilonul II din BEPS 2.0., care va avea ramificatii largi asupra corporatiilor, in sensul ca facilitatile fiscale in forma aplicabila astazi ar putea avea un impact financiar pozitiv diminuat in unele cazuri.

                                                                                                             ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL