loader

Multi romani nu aleg sa devina antreprenori din cauza fricii de esec

Unul din trei antreprenori romani are ca model un om de afaceri strain.

Antreprenorii romani percep o imbunatatire vizibila a modului in care societatea sustine initiativa privata si antreprenoriatul. Astfel, perceptia negativa fata de antreprenori a scazut de la 59% in 2014, la 46% in 2015 si 35% in 2016, conform Barometrului antreprenoriatului romanesc 2016, realizat de EY Romania in parteneriat cu Raiffeisen Bank.


Schimbarea de perceptie din ultimii ani poate fi pusa pe seama cresterii exponentiale a vizibilitatii antreprenorilor in mass media, prin expunerea povestilor lor de succes, fie ca a fost vorba despre antreprenori cu afaceri mature sau start-up-uri. Acest tip de expunere este unul dintre cei mai eficienti factori de favorabilizare a societatii in alegerea caii antreprenoriale.

 

In acelasi timp, initiativele de sprijinire a antreprenoriatului s-au inmultit si ele, de la hub-uri si spatii comune de lucru pentru start-up-uri, pana la programe de mentorat, cursuri si ateliere de antreprenoriat.

 


Frica de esec este unul dintre cele mai importante obstacole pentru dezvoltarea antreprenoriatului in Romania


In ciuda imbunatatirii perceptiei fata de antreprenori, frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului in Romania, in conditiile in care eliminarea stigmatului esecului este critica pentru dezvoltarea initiativei personale. Atunci cand esecul in afaceri are un cost foarte mare impus de societate, potentialii antreprenori aleg cu greu aceasta cale.


Astfel, doar 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature considera ca esecul in afaceri este perceput pozitiv (de exemplu este un prilej de invatare sau pur si simplu nu are niciun impact asupra viitoarelor proiecte de afaceri). Procentul celor cu perceptie pozitiva relativa la esec nu doar ca a ramas mic, dar chiar a scazut in 2016, dar pe seama antreprenorilor nehotarati. De aceea, perceptia negativa a scazut de la 81% in editia 2014 a Barometrului EY a antreprenoriatului romanesc, la 65% in 2015 si 60% in 2016.


Punand in oglinda raspunsurile antreprenorilor maturi, cu cele ale antreprenorilor respondenti in cadrul Barometrului afacerilor de tip startup din Romania 2016 si cele ale studentilor din Barometrul culturii si educatiei antreprenoriale in randul studentilor 2014, se observa ca antreprenorii maturi sunt cei mai optimisti. Astfel, 30% dintre antreprenorii cu afaceri mature cred ca esecul in afaceri este un prilej de invatare sau ca nu are niciun impact asupra viitoarelor proiecte de afaceri, fata de 23% dintre antreprenorii de startup si 28% dintre studenti.

 

 


Unul din trei antreprenori romani are ca model un om de afaceri strain


41% dintre antreprenori sunt inspirati in primul rand de un antreprenor roman de succes in activitatea lor ca oameni de afaceri, dar procentele sunt foarte fragmentate intre antreprenorii nominalizati. Singurul antreprenor roman care se distanteaza in preferinte este Ion Tiriac. Aproape unul din cinci antreprenori il percep ca pe un model de urmat in business.


Un procent foarte mare (20%) indica faptul ca nu au un antreprenor pe care sa il urmeze ca model, in timp ce 35% au ca inspiratie afacerea unui om de afaceri strain. Steve Jobs si Bill Gates sunt preferatii oamenilor de afaceri respondenti in cadrul Barometrului antreprenoriatului romanesc 2016. Prin comparatie, cei mai multi antreprenori de startup se simt inspirati de modele de afaceri din strainatate, 46% dintre ei indicand un antreprenor strain ca inspiratie pentru afacerea lui.


Barometrul antreprenoriatului romanesc - editia 2016, realizat de EY Romania in parteneriat cu Raiffeisen Bank, analizeaza raspunsurile a 350 oameni de afaceri. 45% dintre respondenti conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de EUR, in timp ce alti 45% dintre respondenti se regasesc in intervalul 1-10 milioane EUR. 10% din companii au o cifra de afaceri mai mica de 1 milion EUR. Studiul are la baza un chestionar aplicat in perioada 28 martie – 20 aprilie 2016.

Studiul Barometrul antreprenoriatului romanesc masoara perceptiile antreprenorilor romani in privinta a cinci piloni fundamentali pentru dezvoltarea antreprenoriatului: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, cultura antreprenoriala, educatia si sprijinul coordonat oferit de asociatii specializate in sustinerea antreprenoriatului.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL