Mecanismul european de ajustare a carbonului la frontiera (CBAM) urmeaza sa fie simplificat, conform initiativei recente a Comisiei Europene (pachetul Omnibus), cu scopul de a reduce sarcina administrativa pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM-uri) si pentru importatorii ocazionali. Initiativa propune proceduri mai simple de declarare a emisiilor incorporate in produsele vizate de mecanism, termene mai relaxate de raportare pentru operatiunile cu certificate CBAM, dar si circumstante pentru reducerea penalitatilor. Cu toate acestea, 2026 ramane anul in care incepe plata taxei pe carbon.
Regulamentul CBAM se aplica produselor importate in UE, care provin din industrii intens poluante, din sectoarele ciment, produse chimice, ingrasaminte, fier/otel si aluminiu. In aceasta etapa, produsele mentionate sunt supuse raportarii, iar din 2026 vor fi taxate (taxa pe carbon) in functie de emisiile de carbon incorporate in cadrul procesului de fabricare.
Totodata, incepand cu 1 ianuarie 2026, importatorii sau reprezentantii vamali care vor efectua operatiuni de import cu marfuri CBAM vor trebui sa detina statutul de declarant autorizat CBAM pentru a finaliza formalitatile vamale de import.
Obtinerea statutului de declarant autorizat CBAM
In acest scop, a fost publicat recent Regulamentul 486/2025, care stabileste conditiile si procedurile legate de statutul de declarant autorizat in cadrul CBAM, astfel ca, incepand cu data de 28 martie 2025, importatorii ar trebui sa poata aplica pentru obtinerea statutului.
Conform regulamentului, pentru obtinerea statutului, operatorii interesati trebuie sa depuna o cerere in format electronic prin intermediul registrului CBAM.
Pentru obtinerea aprobarii cererii, solicitantii trebuie sa demonstreze ca detin capacitatea financiara si operationala necesara pentru indeplinirea obligatiilor CBAM si, de asemenea, ca nu au incalcat grav sau repetat legislatia vamala si legislatia CBAM, normele fiscale sau pe cele privind abuzul de piata.
De asemenea, pentru a obtine statutul, operatorii trebuie sa detina o organizare administrativa adecvata pentru indeplinirea obligatiilor de tranzactionare cu certificate CBAM, dar si pentru efectuarea controalelor interne in scopul prevenirii, detectarii si corectarii declaratiilor CBAM si gestionarii certificatelor aferente mecanismului.
Potrivit regulamentului, autoritatea competenta (Ministerul Finantelor, in cazul Romaniei) are la dispozitie un termen de 120 de zile calendaristice de la data primirii cererii pentru a o evalua si pentru a lua o decizie cu privire la aceasta. Totodata, regulamentul prevede ca, pentru cererile depuse inainte de 15 iunie 2025, termenul de evaluare este de 180 de zile calendaristice de la data primirii.
Simplificarile propuse prin pachetul Omnibus
Un nou prag de scutire
Conform regulilor actuale, marfurile CBAM cu o valoare neglijabila, sub 150 de euro, sunt scutite de la raportarea CBAM. Propunerea de modificare elimina regula de scutire de 150 de euro si introduce un plafon anual sub care importurile de marfuri nu sunt supuse regulamentului, respectiv 50 de tone (masa neta) importate pe an calendaristic. Astfel, este de asteptat ca multi dintre importatorii mici sa fie scutiti de obligatiile CBAM.
Revine posibilitatea utilizarii valorilor implicite pentru emisiile de carbon
O alta schimbare propusa este reprezentata de reintroducerea raportarii pe baza valorilor implicite publicate de Comisia Europeana (din trimestrul trei 2024, operatorii au fost obligati sa raporteze emisiile reale incorporate in produsele respective). Schimbarea isi propune sa simplifice modul de raportare pentru importatorii care nu pot obtine valorile emisiilor generate pentru producerea marfurilor CBAM de la furnizori si, in acelasi timp, sa reduca efortul administrativ si economic, dat fiind ca nu mai este necesara confirmarea emisiilor de catre un verificator acreditat.
Noi termene pentru raportare si operatiuni cu certificatele CBAM
Autoritatile propun un nou termen de raportare, respectiv data de 31 august a fiecarui an, pentru importurile efectuate in anul anterior celui de raportare (in prezent, termenul este 31 mai). Astfel, declarantii (importatorii sau reprezentantii vamali) vor avea mai mult timp sa colecteze informatiile necesare, sa se asigure ca emisiile incorporate sunt confirmate de un verificator acreditat si sa achizitioneze numarul corespunzator de certificate CBAM.
De asemenea, datele pentru anularea si rascumpararea certificatelor CBAM au fost ajustate corespunzator, respectiv 1 octombrie si 30 noiembrie.
In plus, autoritatile competente vor putea reduce eventualele penalitati pentru incalcarea obligatiilor CBAM in anumite circumstante - amploarea informatiilor nedeclarate nu este semnificativa, declarantul este cooperant si bine pregatit in domeniu, comportamentul se dovedeste a fi neintentionat, declarantul are un istoric bun conformare.
Pe langa cele mentionate anterior, propunerea mai contine si alte modificari menite sa simplifice modul de aplicare a regulamentului, astfel incat operatorii economici sa beneficieze de un mediu concurential cat mai corect in raport cu cei din statele terte in ceea ce priveste marfurile CBAM.
Recomandari pentru importatori
Intrucat procesul de obtinere a statutului de declarant autorizat CBAM este unul de lunga durata, cererea de acordare a statutului trebuie sa fie pregatita si depusa cat mai rapid pentru a evita posibila blocare a operatiunilor incepand cu 2026. Pentru importatorii care efectueaza operatiuni anuale de import de marfuri CBAM in cuantum de 50 de tone sau peste, este recomandata inceperea imediata a pregatirii in acest scop.
Avand in vedere ca propunerea de simplificare a regulamentului CBAM mai poate fi modificata, si cei care importa cantitati mai mici decat pragul propus ar trebui sa se pregateasca pentru obtinerea statutului. Solicitantul isi poate retrage cererea in orice moment, astfel ca, daca pe parcursul procesului de autorizare vor fi publicate masurile finale de simplificare, iar solicitantul va avea certitudinea ca nu va intra sub incidenta regulamentului CBAM, cererea de acordare a statutului se poate retrage.
In concluzie, mecanismul CBAM al UE este inca in evolutie si impactul complet asupra importatorilor ramane neclar. Desi exista inca un grad ridicat de incertitudine, schimbarile propuse implica oportunitati semnificative de simplificare a obligatiilor CBAM, pe care importatorii ar trebui sa le studieze si sa le evalueze din punctul de vedere al impactului asupra operatiunilor proprii.
Este important de retinut, insa, ca noile propuneri de modificare nu implica o amanare a regulamentului, iar perioada de tranzitie se va incheia la 31 decembrie 2025. Astfel, companiile care intentioneaza sa importe marfuri vizate de mecanism ar trebui sa verifice daca vor putea beneficia de pragul de scutire sau daca ar trebui sa inceapa pregatirea pentru perioada definitiva CBAM.