loader
Invatarea continua ”se vede” in productivitate

Invatarea continua ”se vede” in productivitate

Autor: Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente

Potrivit Eurostat, productivitatea muncii pe ora lucrata in Romania a fost de 71,8% comparativ cu media europeana in anul 2022. State of Global Workplace, studiu realizat de Gallup in acelasi an, spune ca 35% dintre angajatii romani sunt implicati la locul de munca, valoare ce depaseste cu 12 puncte procentuale media globala de 23%. Mai mult, datele Gartner arata ca, in 2023, 60% dintre specialistii din HR sustin ca au ca prioritate crearea de programe pentru dezvoltarea liderilor, alocand bugetele de training necesare pentru dezvoltarea angajatilor.

In acest context, intrebarea care se poate pune este: cum se face ca, in ciuda unui nivel de productivitate relativ scazut, exista un angajament crescut din partea angajatilor si o constientizare a importantei dezvoltarii liderilor de catre companii?

Raspunsul poate consta in intentia echipelor de top management de a avea investitii mai eficiente pentru dezvoltarea personalului, pentru imbunatatirea mediului de lucru si crearea unor oportunitati mai mari de crestere si dezvoltare profesionala. Desigur, materializarea acestora ar putea contribui la cresterea productivitatii in Romania si la consolidarea pozitiei tarii in cadrul pietei europene si globale.

Fata in schimbare a productivitatii

Notiunea traditionala de productivitate, care a fost adesea asociata cu munca multa si pe durate lungi, a evoluat intr-un concept mai nuantat. Acum, nu este vorba doar de a munci mult, ci de a lucra mai inteligent, iar cheia pentru a realiza acest lucru consta in invatarea continua.

In trecut, productivitatea era masurata in primul rand prin numarul de ore pe care un angajat le dedica muncii si rezultatele pe care le genera in timpul acelor ore. Odata cu trecerea la ”knowledge workers”, aceasta viziune simplista a productivitatii a facut loc unei abordari mai cuprinzatoare.

Azi productivitatea nu se refera doar la o cantitate mai mare de munca; este vorba de a obtine rezultate mai bune cu acelasi efort sau chiar mai putin. Aceasta schimbare de mentalitate a fost impusa de complexitatea crescanda a modelelor de business si tehnologiei.

Productivitatea depinde acum de capacitatea angajatilor de a se adapta, de a inova si de a performa cu eficienta maxima. In aceasta schimbare de paradigma, invatarea continua apare ca un catalizator al productivitatii.

Invatarea continua este un angajament existential pentru dobandirea de noi cunostinte, abilitati si competente. Este un proces in desfasurare care se extinde cu mult dincolo de educatia formala si cuprinde invatarea informala, invatarea experientiala si invatarea autodidacta.

Acest angajament fata de invatare nu se limiteaza la o anumita varsta, rol sau industrie; este un imperativ universal pentru cresterea personala si profesionala.

Beneficiile invatarii continue

Transformarile rapide in tehnologie, piete si preferintele consumatorilor, obliga la adaptabilitate. Invatarea continua este un instrument esential care ajuta companiile in echiparea angajatilor cu abilitatea de a se ajusta rapid la noile circumstante, tehnologii si tendinte ale pietei, asigurandu-se ca raman relevante si competitive intr-un peisaj in perpetua schimbare.

Invatarea continua nu se rezuma doar la acumularea de noi cunostinte tehnice, ci si la imbunatatirea gandirii critice si dezvoltarea abilitatilor de comunicare, rezolvare a problemelor, negociere si gestionare a conflictelor. Cei care se angajeaza in invatarea continua dezvolta o gama variata de abilitati necesare pentru a aborda provocari din ce in ce mai complexe. Pe baza noilor competente, angajatii pot optimiza fluxurile de lucru, reduce erorile si finaliza sarcinile mai eficient.

Companiile care acorda prioritate invatarii si dezvoltarii angajatilor tind sa aiba niveluri mai ridicate de implicare si retinere a acestora. Atunci cand cresterea personala este apreciata, angajatii sunt mai predispusi sa ramana in cadrul organizatiei, reducand astfel costurile legate de fluctuatia de personal.

Actiuni recomandate

Pentru a valorifica pe deplin potentialul invatarii continue si pentru a obtine rezultate in ceea ce priveste productivitatea, companiile pot avea in vedere urmatoarele actiuni recomandate:

Promovarea unei culturi organizationale centrata pe invatare: Prin cultivarea unui mediu in care invatarea nu este doar incurajata, ci si recunoscuta. Incurajarea angajatilor sa isi asume responsabilitatea dezvoltarii lor profesionale subliniaza angajamentul organizatiei fata de o crestere sustenabila.

Alocarea resurselor necesare pentru facilitare invatarii continue: Companiile pot pune la dispozitia angajatilor o gama diversa de resurse de invatare, inclusiv cursuri online, workshop-uri, programe de mentorat si acces la biblioteci virtuale de materiale educationale, etc. Acum experientele de invatare pot fi foarte diverse si se bazeaza pe suportul major al tehnologiei.

Stabilirea de obiective clare de invatare: Este esential ca managerii sa sustina angajatii in stabilirea de obiective de invatare clare si masurabile, aliniate cu aspiratiile lor de cariera si cu obiectivele strategice ale organizatiei. Revizuirea si ajustarea periodica a acestor obiective, pe masura ce circumstantele evolueaza, sunt esentiale.

Recunoasterea si recompensarea invatarii continue: Recunoasterea si recompensarea angajatilor care investesc in invatarea continua sunt importante. Numai asa se va demonstra angajamentul celor din top management pentru acest demers strategic. Formele de recunoastere pot varia de la promovari si bonusuri pana la laude de fata cu colegii, ca sa sublinieze valoarea invatarii in cadrul organizatiei.

Masurarea si analizarea impactului invatarii: Prin utilizarea indicatorilor cheie de performanta (KPI) pentru a masura impactul initiativelor de invatare asupra productivitatii. De asemenea se poate colecta feedback de la angajati pentru a imbunatati si adapta continuu programele de invatare, companiile asigurandu-se astfel ca acestea raman relevante si eficiente.

In concluzie

Intr-o perioada marcata de schimbari constante, invatarea continua nu este doar un mijloc pentru atingerea unui scop, este un parcurs continuu care confera putere indivizilor si organizatiilor sa se adapteze, sa inoveze si sa prospere intr-o lume in continua evolutie. Valorificarea acestui catalizator pentru productivitate ne arata ca invatarea nu este doar o destinatie, ci si o calatorie plina de satisfactii si imbogatire personala.

Despre Constantin Magdalina

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 15 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat LeanSix Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate in cadrul unei companii din Big 4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. Printre acestea se afla previziunile economice de crestere ale firmelor, managementul cunostintelor, experienta de cumparare in era consumatorilor digitali, utilizarea dispozitivelor mobil sau centrarea pe client a companiilor din Romania. Este autor a numeroase articole cu teme legate de inovatie, eficientizarea proceselor de afaceri, transformarea digitala, tendinte si tehnologii emergente. Este invitat ca vorbitor la numeroase evenimente si conferinte de business.

Autori

foto
CONSTANTIN MAGDALINA