loader
Inteligenta Artificiala: un fenomen prospectiv sau catalizator pentru o cultura organizationala centrata pe oameni?

Inteligenta Artificiala: un fenomen prospectiv sau catalizator pentru o cultura organizationala centrata pe oameni?

Autor: Claudia Sofianu, Partener, liderul departamentului Impozit pe venit si contributii sociale, EY Romania

Indiferent de instrumentele de forta de munca, oamenii sunt cei care, in cele din urma, au viziunea, construiesc si experimenteaza schimbarile profunde din status quo-ul muncii. Sansele de crestere durabila a afacerilor depind de gradul in care organizatiile pastreaza o mentalitate centrata pe oameni in timp ce integreaza noile tehnologii.

Capacitatea inteligentei artificiale generative (GenAI) de a converti datele introduse de utilizatori in produse valoroase - coduri personalizate, analize de date, rapoarte - reprezinta o realizare importanta. Forrester estimeaza cheltuielile pentru software de inteligenta artificiala la 64 de miliarde de USD pana in 2025, intr-o perioada turbulenta in care transformarea digitala converge cu incertitudinile legate de piata muncii, economice si geopolitice. Fiecare provocare necesita ca organizatiile sa se gandeasca la strategii de business multidimensionale care sa maximizeze eficienta, sa minimizeze costurile si riscurile si sa cultive o forta de munca pregatita pentru viitor.

Niciun instrument sau solutie unica nu poate aborda multitudinea de schimbari, provocari si potentiale oportunitati cu care se confrunta forta de munca moderna. Pe masura ce organizatiile isi rafineaza abordarile privind flexibilitatea in ceea ce priveste modul si locul de desfasurare a activitatii, ele trebuie, de asemenea, sa perfectioneze, sa recalifice, sa atraga si sa retina oamenii potriviti, in contextul unei curse in evolutie si de lunga durata pentru talente. Organizatiile trebuie sa implementeze cele mai eficiente instrumente si procese pentru a crea valoare pe termen lung, investind, in acelasi timp, in competentele, cariera si dezvoltarea personala a fortei de munca pentru a oferi angajatilor o experienta profesionala exceptionala.

Pentru a realiza intregul potential al inteligentei artificiale generative - sau al oricarei tehnologii - organizatiile trebuie sa aduca o perspectiva holistica, centrata pe oameni, intr-o lume a muncii din ce in ce mai digitala. In loc sa se concentreze doar pe capacitatile IA generativa, este important sa se ia in considerare modul in care utilizarea acesteia ar putea imbunatati atat realitatile operationale, cat si cele experientiale ale „urmatoarei normalitati" a muncii.

Transformarea muncii digitale

Capacitatea sistemelor de inteligenta artificiala de a imbunatati experienta de lucru se rasfrange deja asupra strategiilor de bugetare, angajare si operare ale companiilor globale. Potrivit raportului Future of Jobs Report al Forumului Economic Mondial, companiile anticipeaza o fluctuatie sustinuta a pietei muncii, cu un accent din ce in ce mai mare pe investitiile in IA si pe potentialul de automatizare. Respondentii se asteapta la o fluctuatie de 23% a locurilor de munca in urmatorii cinci ani, intre crearea de noi roluri si reducerea altora. Categoriile de locuri de munca cu cea mai mare crestere in raport cu dimensiunea lor in prezent sunt legate de tehnologie, cu specialisti in IA si invatare automata in topul listei.

Acest lucru corespunde cu concluziile sondajului EY 2023 Work Reimagined Survey, in care 84% dintre angajatori spun ca se asteapta sa implementeze IA generativa in urmatoarele 12 luni. Aceasta asteptare este asociata cu un sentiment general pozitiv in jurul tehnologiei, in special in ceea ce priveste noile modalitati de lucru. Atat dintre angajatii, cat si dintre angajatorii care au raspuns la sondaj, un procent net pozitiv de 33% vad beneficii potentiale pentru productivitate si noi modalitati de lucru, iar un procent net pozitiv de 44% vad beneficii pentru realitatea muncii flexibile.

Pentru angajati, acest optimism poate fi legat de potentialul inteligentei artificiale generative mai degraba decat de experienta cu aceasta, deoarece doar 49% dintre angajati folosesc sau se asteapta sa foloseasca tehnologia in urmatorul an.

In timp ce potentialul inteligentei artificiale generative poate ca a patruns in mare parte in randul publicului larg relativ recent, aceasta perturbare este un capitol dintr-o transformare mai ampla a realitatilor muncii digitale. La fel ca si in cazul cresterii capacitatii si disponibilitatii instrumentelor si proceselor pentru munca la distanta si hibrida, GenAI poate schimba in mod fundamental felul in care mucim.

Este important de mentionat ca aceasta integrare mai profunda a IA in lumea muncii nu inseamna o inlocuire totala a oamenilor. In schimb, exista probabil un procent de sarcini pentru fiecare angajat care ar putea fi sprijinit de instrumente de IA, dezvoltand capacitatea unei organizatii, in timp ce ii echipeaza mai bine pe angajati. IA ar putea prezenta o prima schita a unui proiect, dar oamenii bine pregatiti sunt cei care iau deciziile finale. Angajatii sunt apoi eliberati pentru a se concentra pe sarcini cu valoare mai mare, alimentate de inovatie si creativitate.

Cu toate acestea, este dificil sa se realizeze intregul potential al acestor instrumente fara un scop clar. Adoptarea tehnologiei doar de dragul tehnologiei comporta riscuri inerente: o tehnologie noua plus un proces invechit nu va face decat sa echivaleze cu un proces vechi si costisitor, creand o experienta inferioara pentru angajati si clienti. Valoarea mai durabila a adoptarii tehnologiei nu vine din ceea ce face tehnologia, ci din ceea ce poate face utilizatorul cu ea.

Colaborarea in domeniul IA

Organizatiile vor trebui sa evalueze modul in care IA ar putea influenta atat functiile de back-office, cat si activitatea cu care se confrunta clientii. De exemplu, IA ar putea fi gandita ca un asistent digital suplimentar care sa preia sarcini analitice sau tehnice in volum mare intr-o prima instanta. Angajatii ar putea utiliza instrumentele de IA pentru sarcini banale sau repetitive. Studiul Digital Worker Experience Survey de la Gartner a constatat ca 47% dintre lucratorii digitali au dificultati in a gasi informatiile sau datele necesare pentru a-si indeplini eficient sarcinile, ceea ce reprezinta o oportunitate pentru instrumentele alimentate de IA si tehnologiile de colaborare pentru a creste eficienta.

Mai ampla pentru utilizarea interna este influenta IA generativa in cadrul functiilor de business, cum ar fi HR si Payroll. Instrumentele de IA pot efectua analize continue asupra indicatorilor de performanta ai angajatilor si pot recomanda oportunitati de formare si perfectionare. Prin intermediul acreditarilor si autentificarii individualizate, instrumentele de IA pot oferi diferite niveluri de informatii adecvate vechimii si functiei solicitantului. Aceste sarcini digitale pot functiona independent, 24 de ore din 24, permitand furnizarea constanta de rapoarte.

Capacitatea inteligentei artificiale generative de a identifica oportunitati de formare pentru angajati poate contribui, de asemenea, la o evaluare generala a competentelor pe care organizatiile le au acum si de care vor avea nevoie in viitor. Capacitatea de a personaliza aceste tehnologii poate permite noi modalitati de a crea un traseu de dezvoltare a carierei in acord cu experienta angajatilor si cu nevoile de business.

Este important de mentionat ca implementarea la nivel de organizatie a inteligentei artificiale generative cu seturi mari de date si materiale confidentiale poate contribui la usurarea exercitiilor de conformitate, creand in acelasi timp si zone de risc potential. Aceste instrumente de IA construite in acest scop pot automatiza colectarea, curatarea si interpretarea datelor, rezumand in acelasi timp constatarile si oferind recomandari pornind de la acestea. Aceste sarcini trebuie sa fie realizate in contextul cadrului de guvernanta etica a IA al unei organizatii.

Cresteri ample ale productivitatii in toate sectoarele si ocupatiile

Magnitudinea plusului de productivitate generat de GenAI va depinde de viteza de difuzare a acesteia in cadrul organizatiilor si industriilor. Desi GenAI a generat deja multe inovatii, inca nu a aratat un efect vizibil si semnificativ in datele agregate privind productivitatea. Cresterea productivitatii generata de GenAI va avea loc probabil cu un decalaj, deoarece, in general, a existat o intarziere mare intre aparitia tehnologiilor care schimba paradigme si difuzarea lor in economie si in societate.

In timp ce majoritatea progreselor tehnologice anterioare s-au concentrat pe automatizarea muncii manuale, GenAI este gata sa revolutioneze automatizarea sau asistenta in functii cognitive complexe, cum ar fi analiza predictiva sofisticata, modelarea interactiva a datelor 3D, procesarea avansata a limbajului natural pentru rezumarea documentelor si dezvoltarea de algoritmi complicati pentru invatarea automata. Se asteapta ca utilizarea sa sa acopere o gama larga de sectoare, ocupatii si sarcini.

Ca atare, lucratorii din domeniul informatic si cel al cunostintelor dintr-o gama diversa de sectoare sunt pregatiti sa resimta un impact semnificativ ca urmare a difuzarii si integrarii instrumentelor de inteligenta artificiala. Aceste sectoare includ, dar nu se limiteaza la, tehnologie, sectorul bancar, stiintele vietii si comertul cu amanuntul. In aceste domenii, GenAI ofera, in mod specific, imbunatatiri substantiale ale productivitatii in patru domenii-cheie prin realizarea unei game largi de competente:

1. Asistenta administrativa: care include roluri precum reprezentantii serviciului de asistenta pentru clienti care pot valorifica GenAI pentru gestionarea interogarilor complexe, angajatii care utilizeaza GenAI pentru recuperarea eficienta a datelor, editorii care utilizeaza GenAI pentru proiecte avansate de machetare, managerii de inventar care utilizeaza GenAI pentru gestionarea predictiva a stocurilor si asistentii de cercetare care valorifica GenAI pentru colectarea si analiza datelor.

2. Operatiuni comerciale si financiare: care acopera roluri precum analistii financiari care pot utiliza GenAI pentru o intelegere mai profunda a pietei, specialistii in resurse umane care aplica GenAI in atragerea si gestionarea talentelor, logisticienii care utilizeaza GenAI pentru solutii optimizate pentru lantul de aprovizionare si analistii de credite care utilizeaza GenAI pentru evaluari mai precise ale riscului de credit.

3. Stiintele vietii, fizice si sociale: care cuprinde roluri precum cercetatorii din domeniul medical care utilizeaza GenAI in descoperirea de medicamente si medicina personalizata, economistii care folosesc GenAI pentru previziuni economice complexe si tehnicienii din domeniul biologiei care utilizeaza GenAI in proiectarea experimentala si interpretarea datelor sau politologii care utilizeaza GenAI pentru modelarea predictiva a tendintelor politice.

4. Matematica si programare pe calculator: care include dezvoltatorii de software care integreaza GenAI pentru a crea aplicatii mai sofisticate si cercetatorii de date care utilizeaza GenAI pentru analize predictive avansate si dezvoltarea de modele de invatare automata.

In aceste domenii majore, GenAI se prezinta nu doar ca un instrument, ci ca o forta transformatoare, remodeland modul in care sunt abordate si executate sarcinile, ceea ce poate duce la niveluri de eficienta si inovare fara precedent.

                                                                                                             ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 49,4 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2023. Reteaua noastra este integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le oferim clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY furnizeaza, cu ajutorul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL