loader

In Romania anului 2016, companiile au chef si potential de afaceri

Potrivit studiului 'A vision for growth' realizat de EY Romania in parteneriat cu Doingbusiness.ro, 42% dintre companiile care au raspuns, nu numai ca vad o crestere in 2016, dar o vad si semnificativa: intre 10% si 30% majorare a cifrei de afaceri dar si a profitului cu procente similare.

In economie, exista putine instrumente precise pentru masurarea viitorului, evolutiei, tendintelor. Ele variaza de la studii mai mult sau mai putin calibrate pana la modele econometrice sofisticate, dar fiecare instrument are premisele lui si clauze de exonerare, adica ipoteze care daca se mentin pot confirma sau infirma concluziile. Iar in cazul neconfirmarii, glumind, putem spune ca inevitabil se ajunge la definitia data de cineva celor care fac prognoze: ,,un economist este cel care iti poate spune maine, din ce motive ceea ce a prezis ieri nu s-a intamplat astazi’’. Pentru ca economia este si o suma de perceptii. Cu cat perceptiile sunt mai ancorate in economia reala, mai fundamentate, mai relevante si precise, cu atat rezultatul lor poate fi mai util societatii economice in general.

 

Putini stiu ca, in lume, unele Banci Centrale aleg, spre exemplu, sa calibreze sau sa ajusteze prognozele oficiale de inflatie, care deriva din modele complicate, cu rezultatele perceptiilor agentilor economici, perceptii care pot reprezenta pana la 50% din prognoza oficiala. De aceea, perceptiile si sentimentul de afaceri sunt extrem de importante si, atunci cand sunt exprimate de persoane cheie, cu raspundere, din economia reala, au un grad maximal de certitudine. Iar in cazul studiului ,,A vision for growth’’ realizat EY Romania in parteneriat cu Doingbusiness.ro, cred ca vorbim despre unul dintre cele mai puternice instrumente care masoara perceptia si conturarea mersului economiei pe termen scurt.

 

De ce ,,A vision for growth’’ este ,,STUDIUL’’

 

Pentru ca reuseste ce nu a mai reusit niciun alt studiu de pana acum: exploreaza si centralizeaza perceptiile unui numar impresionant de manageri de varf (421) din companii cu relevanta pentru intreaga economie a Romaniei. A vision for growth nu face doar atat: se diferentiaza pentru ca are utilitate imediata – se refera la mersul economiei in perioada imediat urmatoare, spre deosebire de majoritatea studiilor care ofera prognoze si perceptii pe termen mediu si lung. Este un adevarat barometru relevant pentru sentimentul de afaceri, pentru ca da, in economie, sentimentul este parte importanta din ceea ce se va intampla.

 

Desigur, profitul ramane cel mai important rezultat asteptat de catre companii, respectiv maximizarea lui. Dar si aici A vision for growth arata ceva in plus: in debutul lui 2016, satisfactia clientilor, asa cum o masoara si o definesc companiile, a ajuns la cea mai inalta pondere in masurarea succesului de catre companii: 83% fata de 72% in 2015.


Este definitoriu sa mentionam ca rezultatele financiare au avut un soi de aterizare brusca in perceptia managerilor de varf in masurarea succesului unei companii: in 2014, rezultatele financiare contau pentru 96% dintre managerii chestionati. Acum, ponderea a scazut la 68%, in timp ce, asa cum am aratat, satisfactia clientilor ca masura a succesului conteaza din ce in ce mai mult.

 

Studiul este despre crestere. 42% dintre companiile care au raspuns nu numai ca vad o crestere in 2016, dar o vad si semnificativa: intre 10% si 30% majorare a cifrei de afaceri dar si a profitului cu procente similare. Un alt element cheie descoperit de studiu este ca aproape o treime dintre angajati (32%) vede cresteri decente ale cifrei de afaceri: intre 5% si 10%.

 

 

Este ajustarea fortei de munca/restructurarea o chestiune care tine de trecut?

 

Bazandu-se pe propriile perceptii, planuri de afaceri pentru 2016 si masurarea fortei de munca, managerii intervievati spun: da, categoric. 20% dintre ei nu se asteapta la cresterea fortei de munca angajate – adica a fost atins platoul optim de forta de munca angajata prin restructurare. Dar 35% prevad sporirea fortei de munca angajata, cu procente cuprinse intre 1% si 5%. Si asta nu este totul: 36% dintre managerii intervievati vad o crestere a numarului de angajati cu procente cuprinse, atentie, intre 5% si 30%. Intr-un limbaj mai putin tehnic, asta inseamna ca in Romania anului 2016, companiile au chef si potential de afaceri, care se va translata intr-o angajare suplimentara de forta de munca.

 

Perceptia managerilor intervievati se pliaza perfect pe rationamentul economic: mai mult business si mai multa forta de munca angajata trebuie sa se reflecte si in competitia pe forta de munca existenta deci intr-o majorare a veniturilor salariale. Iar A vision for growth confirma acest lucru: 44% dintre managerii intervievati se asteapta la o crestere a veniturilor salariale cu 1% pana la 5%, iar mai mult de 120 de manageri dintre cei chestionati (31%) vad majorari cuprinse intre 5% si 10%. 50 de manageri cred ca in business-urile lor, majorarile de salarii vor inregistra procente mari de 10%. Este extrem de important sa mentionam ca aproape nimeni nu vede o reducere de salarii in 2016, cei mai ,,pesimisti’’ manageri din acest punct de vedere (13%) asteptandu-se la stagnare.

 

Probabil suma perceptiilor acestui extrem de complex si puternic instrument de masurare a sentimentului de afaceri este cel mai mai bine exprimata de cum vad managerii intervievati mersul imediat al economiei. Adica de nivelul de incredere spre un mers bun al economiei in 2016. A vision for growth arata ca 63% dintre cei intervievati sunt increzatori, foarte increzatori si extrem de increzatori. O treime dintre repondenti manifesta ,,o oarecare incredere’’ si numai 5% dintre manageri nu sunt deloc increzatori intr-un mers pozitiv al economiei in 2016.

 

Studiul A vision for growth, realizat de EY Romania in parteneriat cu Doingbusiness.ro in perioada 26 ianuarie – 8 februarie 2016 reflecta raspunsurile primite de la 421 de manageri din cele mai mari companii care opereaza in Romania. 40% dintre cei intervievati isi raporteaza afacerile la Bucuresti, 7% la Cluj si 6% la Ilfov. 13% dintre companiile intervievate au afaceri anuale de peste 100 de milioane de euro, 10% intre 50 si 100 de milioane de Euro, 63% intre 1 si 50 de milioane de euro si 14% au inregistrat in 2015 cifre de afaceri mai mici de un milion de euro. Studiul, in intregime, poate fi gasit aici in limba romana, iar versiunea in limba engleza se poate vizualiza aici.

 

 


 

Autori

foto
DOINGBUSINESS.RO SRL