loader

Iesirea din situatii-limita: companiile de top isi reorganizeaza structura operationala pentru a supravietui si prospera

Majoritatea companiilor globale de top isi reorganizeaza radical structura operationala ca raspuns la criza financiara globala si la consecintele economice ce decurg de pe urma ei – se arata intr-un nou studiu realizat de Ernst & Young.

Raportul Delivering tomorrow’s companies today evidentiaza faptul ca se poate observa aparitia unei noi organizari a serviciilor de business la nivel global, un fel de ”noua companie in interiorul companiei” care combina intr-o singura unitate cat mai multe dintre activitatile fara expunere directa la client menite sa deserveasca restul afacerii. 

 

 

Un pas inainte catre schimbare
Orientarea catre organizatiile globale de servicii suport de business reprezinta un pas inainte in schimbarea centrelor de servicii partajate si a solutiilor de outsourcing care au fost implementate de marile multinationale de top in ultimii 20 de ani.   

 

Conceptul de servicii partajate a fost dominat, la inceput, de serviciile pentru IT si pentru cele financiare, insa s-a extins treptat si pe zona unor alte functii, cum ar fi cea de HR sau de achizitii. In unele cazuri, aceste procese au fost externalizate catre un tert furnizor specializat, insa au existat si companii care au optat sa opereze prin centre proprii de astfel de servicii. Pentru orice varianta s-ar fi optat, principalul obiectiv vizat a fost mutarea operatiunilor de rutina si a proceselor catre specialisti, in speranta ca acestia vor reusi sa le proceseze mai eficient si mai ieftin.

 

 

Multe companii s-au bucurat de un real succes in urma unor astfel de solutii, insa in ultimii ani rentabilitatea acestora a inceput sa scada, mai ales din pricina abordarii prea rigide si prea functionale a acestor servicii partajate. Turbulentele economice din pietele din intreaga lume, aparute in urma crizei financiare, au dat lucrurile peste cap, fortand multinationalele sa gaseasca noi cai de operare.
 

 

In organizatiile globale de servicii de business, angajatii nu mai au doar roluri strict functionale si concentrate doar pe un segment foarte ingust, ci asista companiile intr-o gama mult mai larga de discipline. Acest concept recunoaste faptul ca multe dintre procese se repeta in cazul diferitelor functii de business sau ca necesita implicarea mai multor parti din companie.  

 

 

Prin includerea acestor angajati intr-o singura organizatie, echipa poate sa beneficieze de pe urma experientei fiecaruia, sa foloseasca mai bine cunostintele tuturor si sa furnizeze servicii mai coerente colegilor din zona de business. O astfel de echipa ofera procesari complete de servicii suport pentru mai multe functii, mult mai rapid si la o calitate superioara.

 

Organizatiile globale care ofera servicii suport de business pot, de asemenea, sa depaseasca limitele proceselor care au fost in mod traditional obiectul de activitate al centrelor de servicii partajate si al conventiilor de externalizare, preluand activitati de cercetare si dezvoltare, raportare financiara si analize de date. Prin urmare, ele sunt capabilie sa aduca o valoare adaugata si sa reduca, in acelasi timp, si costurile.

 

Dezvoltarea acestor organizatii reprezinta o buna ilustrare a vectorilor-cheie de crestere a performantei in medii economice, competitive identificati de studiul Ernst & Young - Growing Beyond. Rezultatele acestui studiu avertizau ca, desi presiunea pe rezultate este considerata esentiala de majoritatea organizatiilor, doar companiile care privesc catre viitor si sunt concentrate pe consumator vor reusi. Orientarea catre serviciile globale de business, in care toate activitatile care nu sunt concentrate pe consumator sunt realizate de o singura echipa de experti, face posibila concentrarea companiei pe client.

 

Companiile de succes trebuie, de asemenea, sa fie agile operational intr-un mediu de business cu o volatilitate fara precedent. Organizatiile globale de servicii suport de business pot asigura o buna scalabilitate, atat in cazul cresterii organice sau a contractarii, cat si pentru activitati precum fuziuni, achizitii sau dezinvestire.

 

Pe de alta parte, organizatiile globale de servicii de business seteaza noi niveluri de competitivitate a costurilor, de cele mai multe ori, ca urmare a unor imbunatatiri semnificative de productivitate. Angajatii care lucreaza in echipe ce servesc mai multe functiuni de business au o viziune mai clara asupra factorilor care influenteaza atat costurile cat si valoarea.

 

Serviciile partajate in evolutie

 

 

Organizatiile globale de servicii de business aduc, de asemenea, valoare adaugata prin cresterea increderii stakeholder-ilor unei companii. In cazul angajatilor, de pilda, li se propune sa preia roluri cu o responsabilitate mai mare fata de modelul traditional de servicii partajate iar clientii sunt deserviti mai rapid si mai eficient.

 

Conform raportului Ernst & Young, pentru organizatiile de servicii de business, unul dintre vectorii cheie de performanta este deschiderea catre noua tehnologie – in mod special tehnologia cloud, ceea ce permite multinationalelor sa aiba acces la o gama mai larga ca niciodata de oportunitati de transformare a afacerii.

 

Tehnologia cloud nu reprezinta doar o noua abordare flexibila, dinamica si cu potential urias de resurse pentru sistemele IT,  ci practic faciliteaza initiative de dezvoltare organizationala, poate fi utilizata pentru zona financiara, pentru lantul de aprovizionare, cat si in aproape toate celelalte functii de business. Aceasta permite, de asemenea, obtinerea unei vederi de ansamblu, mai bine integrata si inovatoare asupra proceselor si serviciilor, ceea ce permite companiilor sa raspunda mai agil solicitarilor pietei aflate intr-o continua schimbare si transformare”, a declarat Carmen Adamescu, Advisory Director pentru servicii de IT la Ernst & Young. “In trecut, lantul valoric liniar al proceselor si sistemelor IT care sustineau fluxurile de lucru era ceva comun. Astazi, procesele si serviciile sunt din ce in ce mai complexe si dinamice. Sistemele IT ofera nu doar servicii pentru utilizatori, ci si pentru alte sisteme cu o specializare mult mai accentuata a fiecarui nod din retea. Exista oportunitati infinite pentru toate ariile functionale

 

***

 

Despre Ernst & Young

Ernst & Young este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajati in 700 de birouri din 140 de tari si venituri de aproximativ 24,4 miliarde dolari in anul 2012. Reteaua noastra este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ne ajuta sa le acordam clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume. In Romania, Ernst & Young este unul dintre liderii de pe piata serviciilor profesionale inca de la infiintare, in anul 1992. Cei peste 500 angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, fiscalitate, asistenta in tranzactii si servicii de asistenta in afaceri catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. Pentru mai multe informatii, vizitati pagina noastra de internet: www.ey.com

 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL