loader

EY Romania a lansat cea de a treia editie a Barometrului antreprenoriatului romanesc

Studiul masoara perceptiile antreprenorilor romani in privinta a cinci piloni fundamentali pentru dezvoltarea antreprenoriatului: accesul la finantare, reglementarea si impozitarea, cultura antreprenoriala, educatia si sprijinul coordonat oferit de asociatii specializate in sustinerea antreprenoriatului.

Editia a treia a Barometrului se bazeaza pe raspunsurile a 369 de antreprenori romani, analiza de bune practici din tarile G20 si Romania, ca si pe indicatori economici si sociali.

 

"Antreprenorii vorbesc" este un barometru anual ce masoara perceptiile asupra antreprenoriatului din Romania. Studiul, aflat la a treia editie, exprima problemele, asteptarile si nevoile intreprinzatorilor romani, bazandu-se pe o analiza calitativa si cantitativa a mediului antreprenorial romanesc. Analiza noastra urmareste, totodata, sa sublinieze modul in care responsabilii cu politicile publice ar putea ajuta in mod decisiv dezvoltarea mediului antreprenorial romanesc, sustinand astfel generarea de noi afaceri, cresterea economica si crearea de locuri de munca. Studiul merge mai departe si subliniaza, de asemenea, nu numai ceea ce poate face guvernul, dar si ce pot face antreprenorii pentru a dezvolta start-up-urile si spiritul intreprinzator in Romania, dar si pentru a profita de oportunitatile din piata.

 

Obiective:


• Furnizarea unui instrument simplu pentru masurarea competitivitatii mediului antreprenorial romanesc
• Posibilitatea masurarii comparative de la an la an a progresului sau regresului inregistrat
• Indicatori simpli si orientati spre oferirea de recomandari

 

Analiza noastra se axeaza pe cinci factori fundamentali in antreprenoriat: cultura antreprenoriala, acces la finantare, reglementare si impozitare, sprijin coordonat, educatie si formare.


Abordarea noastra se bazeaza pe:


1. Opiniile antreprenorilor privind progresul si impactul unor factori facilitatori specifici
2. Indicatori economici si sociali cantitativi
3. Bune practici identificate in alte tari care s-au dovedit eficiente in dezvoltarea antreprenoriatului si care ar putea fi adaptate in Romania


Barometrul agrega perceptiile a 369 antreprenori care au raspuns chestionarului, dar si opiniile exprimate de antreprenori romani in cadrul intalnirilor directe.


Acest Barometru reproduce o initiativa globala a EY, G20 Entrepreneurship Barometer. Prima editie a studiului global a fost publicata cu ocazia Summit-ului Tinerilor Antreprenori G20 (31 octombrie – 2 noiembrie 2011) din Nisa, Franta. A fost urmata de a doua editie in august 2013. Studiul EY G20 Entrepreneurship Barometer 2013 analizeaza in mod individual si colectiv ecosistemul antreprenorial din tarile G20: Argentina, Australia, Brazilia, Canada, China, Franta, Germania, India, Indonezia, Italia, Japonia, Mexic, Rusia, Arabia Saudita, Coreea de Sud, Marea Britanie, Statele Unite si Uniunea Europeana.

Alexandru Lupea, Assurance Partner si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania “Un ecosistem antreprenorial care sa sustina formarea si dezvoltarea companiilor ar trebui sa includa cateva elemente: surse de finantare, acces la mentorat, un loc de intalnire al antreprenorilor (real sau virtual) si un cadru legislativ / de reglementare cel putin neutru, daca nu favorabil. Toate acestea trebuie sa functioneze bine impreuna: finantarea fara mentorat nu este eficienta, la fel ca si finantarea in lipsa culturii asumarii riscului antreprenorial sau a lipsei cunostintelor de administrare a unei afaceri. in acelasi timp, fiscalizarea sau birocratia excesiva vor descuraja investitiile, chiar in conditiile intrunirii celorlalte elemente ale ecosistemului. De asemenea, este foarte important ca ecosistemul sa sustina companiile in toate stadiile de dezvoltare, in caz contrar lantul intrerupandu-se, ceea ce nu va permite companiilor sa ajunga la maturitate. Din aceasta perspectiva, ne dorim prin acest studiu sa ajutam la o intelegere mai buna a mediului in care iau nastere si se dezvolta companiile romanesti: ce functioneaza sau merge in directia buna si ce nu functioneaza asa cum si-ar dori antreprenorii. Speram astfel sa ajutam oamenii de afaceri sa fie mai informati, in timp ce alte parti interesate (institutii publice, incubatoare si acceleratoare de afaceri, finantatori, educatori etc) sa obtina o imagine de ansamblu a mediului antreprenorial romanesc, care sa le ajute in determinarea actiunilor viitoare ce vizeaza sprijinirea antreprenorilor.”

 

Concluziile Barometrului:

• 55% dintre antreprenorii romani cred ca in maxim 10 ani Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri
• 62% dintre antreprenori considera ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in Romania in ul-timul an, fata de 58% in editia din 2014 a studiului
• Accesul la finantare este dificil sau foarte dificil pentru 82% dintre antreprenori
• 50% dintre respondenti spun ca aspectele de natura fiscala reprezinta cel mai mare obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania
• 65% dintre antreprenori cred ca esecul in afaceri este penalizat de societate
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL