loader

Afacerile de familie de succes raman antreprenoriale si dedicate inovarii si sunt orientate puternic spre crestere

Afacerile de familie care inregistreaza cel mai mare succes sunt acelea care pot integra elementele practice cu inovatia, strategia si spiritul comercial, precum si cu grija fata de valorile familiei.

Cei care reusesc sa indeplineasca aceste conditii determina crestere pe termen lung si asigura unitatea familiei, se arata in raportul lansat de EY si Kennesaw State University's Cox Family Enterprise Center, intitulat “Staying power: how do family businesses create lasting success?”.

 

Raportul are la baza 1.000 de interviuri si raspunsurile primite din partea celor mai mari 25 de afaceri de familie din fiecare dintre cele mai mari 21 de piete la nivel global.

 

Raportul furnizeaza informatii despre cheia succesului afacerilor de familie, concentrandu-se asupra a sapte factori: succesiunea, femeile lideri, guvernanta corporativa, comunicarea si rezolvarea conflictelor, brandingul, responsabilitatea sociala corporativa, filantropia si sustenabilitatea, securitatea informatica.

 

Rezultatele studiului arata ca afacerile de familie de succes raman antreprenoriale si dedicate inovarii, chiar la a doua generatie de antreprenori si dupa aceasta generatie. In plus, aceste afaceri se concentreaza pe crestere prin formarea de noi talente, diversificarea productiei si procese de business mai eficiente.

 

Rezultatele studiului arata o abordare consecventa in modul in care sunt conduse afacerile de familie de top:
• 87% dintre ele au identificat clar cine e responsabil pentru procesul de succesiune
• 70% iau in considerare numirea unei femei in pozitia de viitor CEO
• 90% au un consiliu director
• 90% au intalniri cu actionarii sau cu familia, organizate cu regularitate, pentru a discuta problemele de afaceri
• 76% isi pozitioneaza business-ul ca afacere de familie in toate elementele de branding
• 81% se implica in activitati filantropice
• 83% se asteapta la cresterea cheltuielilor cu securitatea informatica.

 

Alexandru Lupea, partener in cadrul Departamentului de audit financiar si Strategic Growth Markets Leader, EY Romania, afirma:
"In general, companiile chestionate au reusit sa ramana antreprenoriale si dedicate inovarii. Chiar si cele mai vechi afaceri de familie incluse in studiu, aflate la a noua generatie, au ramas dedicate acestor doua principii. Astfel, aceste companii isi onoreaza mostenirea antreprenoriala fara a ramane blocate in trecut, si evolueaza conform noilor conditii ale industriei in care activeaza. De asemenea, avand in vedere faptul ca 64% dintre companiile studiate prevad ca se vor extinde pe alte piete in 2015, este evident faptul ca sunt foarte orientate spre crestere."


Sapte elemente cheie identificate pentru atingerea succesului:

1. Afacerile de familie de succes acorda importanta succesiunii: 87% din respondenti au identificat in mod clar cine este responsabil pentru procedurile de succesiune, ceea ce inseamna ca procesele de gestionare a tranzitiei, si a posibilelor urgente aparute in acest proces, sunt bine stabilite.

 

2. Afacerile de familie promoveaza femeile in pozitii de conducere:
La nivel global, 70% dintre respondenti iau in considerare numirea unei femei ca viitor CEO. In medie, cinci femei ocupa pozitii manageriale de top in cadrul companiei, iar patru sunt in curs de pregatire pentru pozitii de leadership. Mai mult de jumatate dintre afaceri (55%) au cel putin o femeie in consiliul de administratie.

 

 

 

3. La nivel de guvernanta, familia e pe primul loc: Majoritatea firmelor respondente (90%) dispun de un consiliu functional de directori, iar cele mai multe dintre aceste consilii includ membri de familie. Aproape jumatate dintre consilii (48,6%) sunt compuse exclusiv din membri de familie, si doar 28% dintre ele au in cadrul lor un numar egal sau mai mare de membri cu drept de vot care nu fac parte din familie.

 

4. Comunicarea si disputele constructive duc la o afacere sanatoasa: 90% dintre participantii la studiu afirma ca se intalnesc cu regularitate cu familia sau cu actionarii pentru a discuta problemele de afaceri, iar 64% dispun de un consiliu de familie care se intruneste cu regularitate.

 

5. Brandingul afacerii de familie genereaza incredere: 76% la suta dintre respondenti declara ca isi pozitioneaza business-ul ca afacere de familie in materialele publicitare, pe site-urile web, in social media, comunicate de presa si/sau alte materiale promotionale.

 

6. Sustenabilitatea este apreciata de afacerile de familie: Respondentii au declarat ca apreciaza si implementeaza practicile de responsabilitate sociala corporativa (CSR) si sustenabilitate, peste 50% afirmand ca sunt dedicati practicilor CSR, iar un impresionant procent de 81% sunt angajati in acte filantropice. In plus, 85% dintre companii dispun de un cod de etica, 47% opereaza o fundatie si 37% afirma ca isi vor creste activitatile filantropice in 2015.

 

7. Spectrul riscurilor informatice: Cei mai multi respondenti (75%) declara ca au multa si foarte multa incredere in faptul ca afacerea lor abordeaza eficient problema riscurilor informatice. 85% dintre respondenti afirma ca se asteapta la o crestere a cheltuielilor pentru protectia informatica. 25% dintre liderii de afaceri de familie nu stiu cum le pot afecta riscurile informatice afacerea pe care o conduc. Dintre cei care constientizeaza riscurile informatice, 55% cred ca aceste riscuri sunt moderate sau mari.

 

Bogdan Ion, Country Managing Partner, declara: "Afacerile de familie sunt vitale pentru economia globala. Ele reprezinta peste doua treimi din numarul de companii la nivel global, asigurand intre 50% si 80% din totalul locurilor de munca. De aceea, un astfel de studiu este extrem de relevant, deoarece ne permite sa descoperim practicile si caracteristicile remarcabile ale celor mai mari afaceri de familie. Din analiza noastra reies doua elemente ca fiind esentiale pentru succesul pe termen lung al afacerilor de familie: grija pentru familie si pentru valorile familiei, combinata cu o guvernanta corporativa foarte bine pusa la punct.

 

Un numar important din afacerile active in Romania sunt afaceri de familie, care acum se afla in procesul de succesiune la generatia a doua. Acest proces implica o serie de provocari cum ar fi disponibilitatea fondatorilor de a realiza succesiunea, in ce masura acestia au succesori, cum sunt alesi acestia si cum sunt formati pentru a prelua afacerea. Pentru ca aceasta tranzitie la o noua generatie sa se realizeze cu succes este nevoie de un plan de succesiune pe un orizont de timp foarte lung, chiar de zeci de ani, care sa fie executat in mod consecvent. Optimizarea dintr-o perspectiva juridica si fiscala a tranzitiei trebuie avuta si ea in vedere, ca si comunicarea succesorului. Aceasta din urma este critica pentru mentinerea increderii in business a partilor interesate, de la angajati pana la clienti, furnizori si banci."

 

Pentru a vedea intregul raport, vizitati ey.com/stayingpower.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL