loader
U.G.I.R. cere Guvernului  sa adopte o serie de masuri pentru sprijinirea economiei in perioada de criza COVID-19

U.G.I.R. cere Guvernului sa adopte o serie de masuri pentru sprijinirea economiei in perioada de criza COVID-19

Uniunea Generala a Industriasilor din Romania (U.G.I.R.), confederatie patronala reprezentativa la nivel national, se alatura miscarii de sustinere a mediului de afaceri din Romania si propune un pachet de masuri pentru Guvernul Romaniei.

Acestea au rolul de a sprijini activitatea economica a tarii din urmatoarea perioada, in asa fel incat companiile sa poata depasi mai usor criza provocata de pandemia COVID-19.

„Intelegem acum mai mult ca in orice alta perioada ca trebuie sa sustinem mediul de business romanesc, de aceea alegem sa ne implicam. Am formulat o serie de propuneri cu care ne adresam Guvernului Romaniei, pentru ca ne dorim o buna functionare a activitatii economice si depasirea crizei cu daune minime. Stim ca jucatorii din piata pot sa aiba de suferit, astfel ca vizam sprijin pentru implementarea diverselor proiecte cu fonduri europene, ajutor pentru IMM-uri, cresterea somaj-ului si alte masuri utile antreprenoriatului romanesc”, a declarat Mirabela Miron, Presedinte U.G.I.R. pentru Regiunea de Nord-Est.

Masurile propuse de U.G.I.R. pentru Guvernul Romaniei

Pentru proiectele cu fonduri europene aflate pe final de implementare (cu finantare prin Programul Operational Capital Uman, prin Programul Operational Regional etc): organismele de control (ADR, OIR) sa desfasoare verificarile finale prin mijloace electronice astfel incat sa nu fie blocate deconturile finale catre beneficiari, ci sa le putem accelera. In caz contrar, riscam blocarea activitatii si plata salariilor sau a furnizorilor.

Pentru proiectele cu fonduri europene aflate in curs de implementare solicitam sprijin pentru beneficiari in vederea pastrarii unui ritm normal al platilor catre acestia, pentru a nu le cauza blocaje in activitate si in plata salariilor si/sau a furnizorilor.

De asemenea, consideram necesara realocarea unei parti din fondurile europene inca neutilizate in actualul cadru financiar, catre programe de finantare pentru start-up-uri si IMM-uri de cercetare, dezvoltare, inovare si de productie in medicina si farmacie, in vederea dezvoltarii de produse, echipamente sau materiale medicale (reactivi chimici de laborator, substante active utilizate ca materii prime pentru medicamente, echipament medical de protectie precum masti, manusi, combinezoane, productia de respiratoare sau ventilatoare pentru ATI, injectomate, monitoare, pompe peristaltice, solutii lichide sau lampi dezinfectante pentru maini, suprafete, incaperi si altele). Aceste proiecte necesita o perioada cat mai scurta pentru evaluarea cererilor de finantare depuse si pentru contractare (fast-track approval).

Realocarea unei parti din fondurile europene inca neutilizate in actualul cadru financiar catre programe de finantare pentru start-up-uri si IMM-uri destinate investitiilor private (pe modelul POR 2.2. si POC 2.2.1., simplificate), in vederea mentinerii unei evolutii echilibrate a acestora, securizarii locurilor de munca actuale si consolidarii competitivitatii pe piata. In mod similar, stabilirea unei liste generoase a codurilor CAEN eligibile, in vederea asigurarii unui efect de multiplicare in economie, prin crearea de noi locuri de munca unde sa fie preluati o parte din angajatii ce vor fi disponibilizati in anumite domenii de activitate. Necesare vor fi si finantari nerambursabile cuprinse intre 200.000 - 2.000.000 euro, insotite de garantii din partea Statului pentru creditele luate de antreprenori in vederea asigurarii cofinantarii din partea beneficiarului, asociate cu o perioada cat mai scurta pentru evaluarea cererilor de finantare depuse si pentru contractare (fast-track approval).

Realocarea unei parti din fondurile europene inca neutilizate in actualul cadru financiar catre un program de finantare pentru crearea de instrumente digitale care sa sustina realizarea activitatilor pentru companiile care lucreaza in sistem „remote”. Acestea vor fi adresate in special domeniilor precum educatie prin platforme de tip e-learning, dedicate prioritar regiunilor defavorizate si zonelor rurale, sanatate, prin programe de tipul e-health, telemedicina, destinate mai ales persoanelor aflate in carantina sau autoizolare, persoanelor vulnerabile din punctul de vedere al varstei si a starii de sanatate, dar si celor care locuiesc in zonele rurale aflate la distante mari fata de cel mai apropiat oras cu dotari sanitare complete. De asemenea, sunt vizate si platformele e-commerce, destinate in special micilor producatori care nu isi permit achizitia uneia deja existente pe piata. Aceste masuri necesita o perioada cat mai scurta pentru evaluarea cererilor de finantare depuse si pentru contractare (fast-track approval).

Relansarea apelurilor in cadrul POCU destinate intreprinderilor sociale si structurilor de economie sociala, in vederea atenuarii efectelor concedierilor din unele domenii de activitate. Necesita o perioada cat mai scurta pentru evaluarea cererilor de finantare depuse si pentru contractare (fast-track approval).

Instituirea unei scheme de ajutor de stat destinata platii salariilor angajatilor, timp de 6-12 luni, pentru IMM-urile aflate in dificultate din cauza crizei cauzate de epidemia de COVID-19. Schema se adreseaza tuturor IMM-urilor, indiferent de domeniul de activitate, daca au inregistrat o scadere cu cel putin 30% a cifrei de afaceri (in comparatie cu aceeasi perioada din anii 2017-2019).

Acordarea unei sume forfetare (egala cu salariul mediu net pe economie) pentru PFA-urile aflate in dificultate, pe o perioada de 3-6 luni.

Instituirea unui fond prin care sa se asigure capitalul de lucru pentru IMM-uri (cu dobanda zero), asociat altor instrumente care sa combata deficitul temporar de cash al acestora.

Cresterea temporara cu cate 6 luni a perioadelor de acordare a indemnizatiei de somaj, in functie de stagiile de cotizare, respectiv de la 6 luni la 12 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 1 an, de la 9 luni la 15 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare de cel putin 5 ani si de la 12 luni la 18 luni pentru persoanele cu un stagiu de cotizare mai mare de 10 ani.

 

Autori

foto
UNIUNEA GENERALA A INDUSTRIASILOR DIN ROMANIA