ContentSpeed sustine de peste 17 ani companiile autohtone de distributie si retail traditional, oferind solutii software pentru comertul online. Astfel, alaturi de utilizatorii platformei de eCommerce a facut o analiza a situatiei actuale si a planurilor de viitor si a conceput un scurt ghid de supravietuire pe timp de criza, cu sfaturi practice pentru a evita sau minimiza efectele unei posibile crize economice pe fondul pandemiei COVID-19. Sfaturile se adreseaza direct afacerilor cu prezenta online si pot servi, in egala masura, ca directii pentru comertul traditional, care se poate reorienta catre mediul digital ca sa evite pierderile.
Analiza a fost realizata de Doina Vilceanu, Chief Marketing Officer in cadrul ContentSpeed. Aceasta radiografie a perioadei actuale si a schimbarilor la care se pot astepta jucatorii din comertul online ii indeamna pe antreprenorii din Romania sa actioneze din timp ca sa evite dezastrul financiar.
Cine e afectat de problemele cu productia si distributia din Asia si ce solutii avem
Companiile de productie sau retailerii si comerciantii dependenti de materia prima sau produsele finite cu provenienta China sunt cei mai afectati de situatia provocata de COVID-19. Insa, pentru importatorii cu experienta, schimbarile provocate de pandemie nu ar trebui sa fie atat de dure, dat fiind faptul ca acestia plaseaza comenzile inca de la finalul lui 2019, pentru ca, in perioada Anului Nou Chinezesc (25 ianuarie - 8 februarie), fabricile sisteaza productia. De aceea, e posibil ca multi sa aiba acum suficiente stocuri de marfa.
De aceea, pentru companiile care au stocuri in propriul depozit sau magazine, este recomandat sa nu intre in campanii agresive de promovare sau lichidare de stoc specifice acestei perioade. Este posibil ca in acest an sa avem mai putine campanii de tipul Black Friday de primavara - vara, iar companiile sa-si pastreze stocurile. Atenti trebuie sa fie si cei care vand in marketplace-uri, pentru ca aici stocurile trebuie actualizate in timp real, altfel risca sa fie penalizati daca nu pot livra.
O alta posibilitate este cautarea furnizorilor in alte regiuni, cum ar fi cei din India, Pakistan, Vietnam sau, poate si mai bine, identificarea producatorilor locali. Aceasta e o metoda buna prin care poate fi sporita si sustinuta in situatii de criza economia nationala. Este posibil ca acesti furnizori sa aiba costuri mai mari de productie, insa riscul de a intra in incapacitatea de a servi clientii fideli (respectiv de a-i pierde pe termen lung) este mai mare decat acela de a scadea profitabilitatea pe o perioada scurta de timp. De aceea, o metoda buna de a depasi cu pierderi minime aceasta perioada este diversificarea numarului de furnizori si zonele lor geografice.
Comertul online in Romania, crestere cu 30% a vanzarilor
Cu cat creste numarul persoanelor aflate in carantina la domiciliu, coroborat cu inchiderea scolilor si obligatia parintilor care au copii mici de a sta acasa, cu atat creste vanzarea online. Inca din saptamana 2 - 8 martie, in Romania s-a raportat o crestere de 30% a vanzarilor online. Acest trend urmand doar sa se accentueze.
Potrivit estimarilor ARMO (Asociatia Romana a Magazinelor Online), sectorul de e-commerce a depasit pragul de 4,3 miliarde de euro la finalul anului 2019, cu 20-22% mai mult decat in 2018. Estimarile initiale pentru 2020 aratau ca valoarea cumparaturilor online va depasi 5 miliarde de euro, insa in situatia curenta este foarte posibil ca aceasta valoare sa fie si mai mare.
Daca ne-am obisnuit deja ca produsele electronice si electrocasnice sa fie achizitionate online, vom vedea cresteri si in alte nise, inclusiv FMCG, bunuri de larg consum si chiar alimente. Facutul de provizii creste si valoarea medie a cosului de cumparaturi. Faptul ca un client poate achizitiona mai multe kilograme de zahar, faina si conserve, iar acestea sa-i fie livrate acasa sunt puncte in plus pentru comertul online.
Alte nise care se pot astepta la cresteri sunt produse pentru copii, inclusiv jucarii, carti, continut video, jocuri de societate, pet shop, alcool si bauturi spirtoase.
De asemenea, vor incepe sa comande online si oamenii are nu aveau acest obicei. Potrivit Eurostat, doar 23% din populatia Romaniei a facut cumparaturi online in 2019, ceea ce ne situeaza pe penultimul loc din Uniunea Europeana. Acesti noi cumparatori online vor adauga semnificativ la volumul vanzarilor online.
Recomandarea pentru magazinele online este de a facilita cat mai mult procesul de achizitie, de a informa cat mai bine despre termenul de livrare si sa anunte eventualele intarzieri. Daca ofera o experienta pozitiva noului consumator online, este mult mai probabil sa-l convinga sa revina si pentru cumparaturi ulterioare.
Bugetele si strategia de marketing – ce atitudine adopta companiile pe timp de criza
Cea mai mare greseala care poate fi facuta pe timp de criza este scaderea bugetelor de marketing si promovare. Marketingul poate fi vazut ca un cost in loc de o investitie generatoare de venituri, insa cel mai rau lucru pe care poti sa-l faci pentru afacerea ta este sa nu mai comunici nimic. Ar putea suna mercantil, insa orice situatie de criza este o oportunitate pentru un brand sa se pozitioneze in fata consumatorului.
De aceea, mesajul pe care il comunica brandurile in astfel de situatii este de o importanta vitala. Acestea trebuie sa dea dovada de empatie si interes real pentru siguranta consumatorilor. Pentru ca este consumat mai mult continut video, o idee buna ar fi crearea de video si promovarea pe YouTube. Nu sunt insa recomandate campaniile agresive de vanzare, pentru ca ar putea fi o sursa de feedback negativ din partea clientilor.
Oamenii au mai mult timp de socializare, deci retele ca Facebook, Instagram sau chiar TikTok ar putea fi canale de promovare ideale. Conform analizelor, bugetele alocate de companii catre social media au crescut cu 22,2%. Trebuie tinut cont si ca acasa oamenii vor accesa internetul de pe dispozitive mobile, deci formatul trebuie sa fie ajustat. Important e ca ceea ce comunica un brand sa fie autentic si reprezentativ pentru valorile si pozitionarea lor.
Lectia cheie pentru companii: sa mentina canalele de comunicare deschise, sa vina cu mesaje optimiste, sa puna clientul si nevoile acestuia in centrul intregii strategii de comunicare pe timp de criza si sa ia toate masurile necesare pentru a se pregati cu reluarea activitatii la capacitate maxima, odata ce criza a trecut.
Despre ContentSpeed
ContentSpeed este liderul pietei autohtone pe segmentul solutiilor software personalizate pentru sectorul eCommerce. Din 2003, platforma ContentSpeed a asigurat magazine online pentru peste 750 de start-up-uri, dar si pentru branduri consacrate precum Auchan, Sephora, Diverta, Chicco, Cellini, Maxy Toys, ProfiHair Shop, Professional Farmaline, Remedium Farm, Wuerth Romania, Bere Bauturi Bucuresti, Teraplast SA.