loader

Strict Interzisa! Conditionarea drepturilor consumatorilor privind produsele cumparate de pastrarea ambalajului

Noile dispozitii au intrat in vigoare incepand cu data de 02.11.2015 si reglementeaza gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, in vederea prevenirii si/sau reducerii impactului asupra mediului.

In Monitorul Oficial a fost publicata Legea nr. 249 / 28.10.2015, privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, care abroga HG 621/2005, privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje si transpune Directiva 94/62/CE a Parlamentului European si a Consiliului, privind ambalajele si deseurile de ambalaje (denumita in continuare „Legea”).


Noile dispozitii au intrat in vigoare incepand cu data de 02.11.2015 si reglementeaza gestionarea ambalajelor si a deseurilor de ambalaje, in vederea prevenirii si/sau reducerii impactului asupra mediului. Sunt supuse prevederilor Legii toate ambalajele introduse pe piata, indiferent de materialul din care au fost realizate sau de destinatia acestora, precum si toate deseurile de ambalaje, indiferent de modul de generare al acestora.


Pe langa domeniul de reglementare privind gestionarea deseurilor de ambalaje, aceeasi Lege aduce lamuriri si in domeniul protectiei consumatorilor printr-o prevedere de impact, care consolideaza principiul exercitarii neingradite a drepturilor consumatorilor, in ceea ce priveste achizitionarea de produse de pe piata.

 

Prevedere care, fiind inserata intr-un act normativ privind gestionarea deseurilor, nu a fost inca asimilata cu succes pe piata comercializarii produselor.


Astfel, se impune o scurta lamurire asupra art. 16, alin. 8 din Lege, care „interzice conditionarea, sub orice forma, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumparat de pastrarea ambalajului”.


Din interpretarea prevederii de mai sus distingem urmatoarele aspecte importante:


- prevederea este aplicabila consumatorilor, atat in situatia achizitionarii de produse on-line (vanzare la distanta), cat si in mod direct, prin punctele de vanzare ale comerciantilor;


- drepturile legale ale consumatorilor nu se limiteaza la cele izvorate din certificatele de garantie ale produselor, ci se refera si la drepturile consumatorilor privind returnarea produselor, in cazul vanzarilor la distanta sau la cele nascute ca urmare a reclamarii viciilor produsului, in conditiile prevazute de Codul Civil.
 

 

Daca pana la intrarea in vigoare a Legii comerciantii conditionau deseori acordarea garantiei / returnarea produsului de prezentarea ambalajului original al acestuia, in momentul de fata, o asemenea practica este eliminata in mod expres, tocmai pentru a debloca cantitati semnificative de ambalaje pastrate in gospodarii, de catre consumatori.


Carenta legislativa anterioara permitea comerciantilor sa solicite consumatorilor ambalajul original odata cu prezentarea produsului defect. De multe ori, o astfel de conditionare crea o portita de eschivare pentru acestia de a mai inlocui produsul reclamat, avand in vedere ca multi dintre consumatori se aflau in imposibilitate de a pastra in spatiul locativ ambalajele tuturor produselor pe care le achizitionau, in special ale produselor voluminoase.


Practica unora dintre consumatori de a pastra ambalajele produselor pentru a inlatura riscul generat de politica comerciantilor de a nu primi produsul reclamat fara ambalajul original s-a dovedit ineficienta din perspectiva reutilizarii si gestionarii rationale a ambalajelor pe piata nationala.


Derivand din necesitatea de a crea mecanisme de optimizare a parametrilor privind colectarea si reciclarea deseurilor de ambalaje pe piata nationala, care sa se conformeze standardelor si tintelor europene, legiuitorul nu numai ca a identificat o sursa reala de generare de deseuri de ambalaje, dar a intervenit expres si in sensul protejarii drepturilor consumatorilor pe piata comercializarii bunurilor de consum ambalate.


In sensul constrangerii destinatarilor de a asimila si aplica in practica regula prevazuta la art. 16, alin. 8 din Lege, legiuitorul instituie sanctiuni pecuniare cu valori cuprinse intre 15.000 lei si 25.000 lei.


Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se face de catre personalul imputernicit al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor.