loader

Sentimentul de incredere in economie al directorilor executivi din companiile romanesti este in crestere

Premizele si tendintele pentru anul 2015 au fost prezentate in cadrul evenimentului ,,CEO Conference - Shaping the future’’.

Evenimentul ,,CEO Conference - Shaping the future’’ a reunit peste 200 de manageri de top din Romania si a reprezentat platforma pentru lansarea celui mai recent studiu al EY Romania despre perceptia cu privire la potentialul mediului de afaceri din Romania.Evenimentul a fost organizat la Bucuresti, in data de 19 februarie 2015 de catre doingbusiness.ro impreuna cu EY Romania.

 

Perspectivele economice si de afaceri ale Romaniei, investitiile si finantarea in scopul unei evolutii economice sustenabile, revolutia energetica, viziunea pentru crestere a managerilor romani, precum si recastigarea increderii consumatorilor au reprezentat principalele teme de dezbatere ale conferintei.

 

Dumitru Ion, Directorul General al International Business Promotion (compania care a dezvoltat portalul de afaceri doingbusiness.ro) a declarat: ,,CEO Conference reprezinta cea mai buna platforma prin care managerii de top romani au posibilitatea sa analizeze climatul economic national si perspectivele pentru perioada urmatoare, ca sa identifice parghiile pe care le au la dispozitie pentru a accelera recuperarea economica si a contura pozitiv viitorul de afaceri. Conferinta a prezentat si viziunea marilor companii multinationale cu prezenta in Europa Centrala si de Est si opinia managerilor acestora privind dezvoltarea Romaniei in anul 2015. Participarea exceptionala la eveniment si mesajele transmise in cadrul dezbaterilor fixeaza cadrul economic pentru perioada urmatoare si arata care sunt asteptarile fundamentate privind evolutiile economice. in plus, lansarea studiului EY Romania ,,O noua viziune a cresterii’’ a oferit ocazia participantilor sa afle opiniile cumulate a 202 manageri de top care conduc companii cu cifre de afaceri de la un milion de Euro la cateva sute de milioane de Euro, despre mersul economiei’’.

 

Printre participantii care au transmis mesaje privind starea actuala, tendintele si perspectivele economice din Romania pentru anul 2015, in contextul tranformarilor internationale, se numara:

 

Bogdan Ion, Country Managing Partner EY Romania: ,,Exista cateva mega-tendinte in economia mondiala, iar doua dintre acestea se manifesta din ce in ce mai puternic si in Romania. Prima mega-tendinta este convergenta digitala care obliga si business-urile romanesti sa se conecteze cu tendintele globale, iar a doua este cresterea anterprenoriatului care devine din ce in ce mai mult un antreprenoriat generat de oportunitati si nu de necesitate. Astfel, sistemul public si cel privat trebuie sa sprijine dezvoltarea ecosistemului antreprenorial, mai ales ca in Romania vedem multa energie in privinta acestui mega-trend.’’

 

Ludwik Sobolewski, CEO Bursa de Valori Bucuresti: ,,Trebuie sa imbunatatim constant conditiile de a face afaceri in Romania, sa le facem mai putin birocratice, ceea ce inseamna costuri mai mici. La nivel national, am impresia ca multe dintre resursele pe care le avem sunt folosite pentru a face lucrurile mai complicate, mai scumpe, mai dureroase. Facem multe pentru a imbunatati reglementarea, dar trebuie sa asezam si bazinul de active pentru investitorii institutionali si pentru fondurile de pensii. Sunt si vesti bune: stirea ca guvernul vrea sa introduca taxarea zero a dividendelor a ajuns imediat in presa economica din regiune (spre exemplu in Polonia). Este o masura nedureroasa pentru buget si ii poate transforma pe oameni din consumatori in investitori’’.

 

Catalin Pauna, Country Economist, World Bank: ,,Sectorul public este cel mai mare jucator investitional din economie si de aceea, calitatea politicilor pe termen lung conteaza enorm pentru traiectoria economiei. Trebuie sa ne mutam de la o politica de investitii ad-hoc spre una pe termen lung, care sa includa bugetarea bazata pe rezultate’’.

 

Ionut Dumitru, Presedinte Consiliul Fiscal: ,,Cea mai buna veste este imbunatatirea increderii consumatorilor, motivata de perspectivele de angajare si care are legatura si cu situatia din piata dobanzilor. Constatam un apetit mai mare de cheltuire in perioada urmatoare. Vedem in 2015-2016 o crestere anuala a consumului de 3%, ceea ce este o cifra buna comparativ cu ceea ce vedem la nivel european’’.

 

 

Nenad Pacek, fondatorul Global Success Advisors (care a moderat prima sesiune a conferintei), a prezentat si perspectiva marilor companii cu prezenta in Europa Centrala si de Est, asupra Romaniei: ,,Intr-un sondaj din luna decembrie am intrebat marile corporatii din lume sa ne spuna ce se asteapta in 2015 pentru statele din Europa Centrala si de Est. in 2014, 74% dintre companiile intrebate au avut cresteri ale cifrei de afaceri in Romania, iar 79% au avut si cresteri de profituri in Romania - al doilea cel mai bun rezultat din regiune, dupa Turcia. Asta atrage atentia corporatiilor si probabil acesta este motivul pentru care executivii romani vor fi contactati mai des in 2015, pentru oportunitati de afaceri’’.

 

,,CEO Conference - Shaping the Future’’ a reprezentat si platforma de lansare a editiei din 2015 din studiului EY Romania ,,O noua viziune a cresterii’’. Studiul reprezinta o perspectiva a dezvoltarii afacerilor in urmatoarele 12 luni si include asteptarile legate de profit, vanzari, numar de angajati, perspective salariale, modificari ale cererii consumatorilor si noile nevoi din piata, asa cum rezulta din chestionarea a peste 200 de manageri de top.

 

Elena Badea, Director de Marketing si Comunicare la EY Romania, coordonatoarea barometrului EY a declarat: ,,Avem un numar de 202 de raspunsuri la aceasta editie, ceea ce este un numar record si face studiul foarte relevant. Ei reprezinta 54% companii romanesti si 46% companii cu capital strain prezente in Romania. Raspunsurile au venit de la CEO, Presedinte, Managing Director si alte pozitii executive de top, iar distributia pe sectoare economice a companiilor selectate respecta ponderea de formare a produsului intern brut din Romania. Putem spune ca barometrul este un instrument relevant cu privire la sentimentul mediului de afaceri din Romania cu privire la evolutiile companiilor in acest an.’’

 

Printre rezultatele acestei editii a studiului EY ,,O noua viziune a cresterii’’ se numara:

 

* 48% dintre respondenti vad o crestere semnificativa a cifrei de afaceri din Romania, cu procente pozitive cuprinse intre 10% si 31%. Doar 5% dintre intervievati vad evolutie in teritoriu negativ a cifrei de afaceri. Analitic, in privinta cresterilor, 16% dintre intervievati vad plusuri cuprinse intre 1% si 5%, 26% vad o majorare a afacerilor intre 5% si 10%, iar 35% dintre managerii intervievati previzioneaza o crestere de 10% pana la 20% a cifrei de afaceri in anul 2015;

 

* doar 4% dintre respondenti vad o scadere a investitiilor pentru anul 2015, 19% vad o stagnare a lor, 17% previzioneaza cresteri ale investitiilor intre 1% si 5%, in timp ce 23% vad o majorare a investitiilor cu 5% pana la 10%, iar 19% vad un plus de 10% pana la 20% in raport cu anul 2014;

 

* 71% dintre respondenti vad a crestere a numarului de salariati in anul 2015, 19% prevad constanta fortei de munca angajate si doar 10% vad o scadere a numarului de angajati, de unde rezulta ca managerii chestionati materializeaza prin raspunsurile lor perceptia ca restructurarea din punct de vedere al numarului de salariati din Romania s-a incheiat;

 

* in privinta salariilor angajatilor, 87% dintre raspunsuri vad plusuri in anul 2015, 10% prevad stagnarea veniturilor de natura salariala si doar 3% anticipeaza o evolutie in teritoriu negativ. Prin urmare, cresterea salariilor in anul 2015 in companiile pe care le conduc este vazuta ca o certitudine, cea mai mare parte dintre raspunsuri (49%) previzonand o majorare a veniturilor salariale cu 1 pana la 5%, in timp ce 30% dintre managerii chestionati prevad cresteri de 5% pana la 10%;

 

* procentul celor ,,foarte increzatori’’ in cresterea segmentului de industrie in care activeaza s-a dublat fata de anul 2014, de la 7% la 15%, in timp ce 43% dintre cei chestionati sunt ,,increzatori’’ in avansul sectoarelor in care activeaza iar 35% sunt ,,destul de increzatori’’. Doar 7% nu sunt increzatori ca urmeaza o crestere;

 

* in privinta calitatilor competitorilor din piata romaneasca, 41% dintre managerii chestionati identifica drept principala calitate capacitatea concurentei de a vinde produse/servicii la preturi scazute, in timp ce 30% dintre raspunsuri indica brandul, recunoasterea companiei ca si principala calitate a competitorilor;

 

* in privinta cererii consumatorilor, doar 2% estimeaza o scadere pentru 2015, 32% vad o stagnare a cererii, iar doua treimi dintre intervievati (66%) estimeaza evolutia cererii consumatorilor in teritoriu pozitiv.

 

Intregul studiu EY Romania ,,A vision for growth 2015’’, este disponibil pe site-ul doingbusiness.ro.

 

Fotografiile realizate in cadrul ,,CEO Conference - Shaping the future’’, le puteti accesa aici.

 

Conferinta ,,CEO Conference - Shaping the future’’ a fost difuzata in direct, pe Internet, iar inregistrarile VIDEO vor fi disponibile pe www.doingbusiness.ro.

Evenimentul a fost organizat in colaborare cu EY Romania, cu sprijinul partenerului principal: Orange, si al partenerilor: Bursa de Valori Bucuresti, Allianz-Tiriac Asigurari, SAS Romania, Nuclearelectrica, VISA Romania, Regina Maria, Coface, Fondul Proprietatea, Automobile Bavaria, Regus, AirFrance | KLM, TraducemBine, Veolia Water Solutions & Technologies Romania, Leonidas, Blaxy Premium Resort & Hotel, DENT ESTET, al organizatiilor: American Chamber of Commerce in Romania (AmCham), Foreign Investors Council (FIC), British Romanian Chamber of Commerce (BRCC), Kompass Romania, Banca Mondiala, AFEER, Consiliul Fiscal, Autonom Rent-A-Car, si al partenerilor media: Agerpres, Agora, AvocatNet.ro, Business24, BusinessReview, CalendarEvenimente, Cariere, EvenimenteBiz, HotNews, Femei in Afaceri, Jurnalul de Afaceri, Magazinul Progresiv, Spatiul Construit, The Money Channel, Transilvania Business, Ziare.com.
 

Autori

foto
DOINGBUSINESS.RO SRL