loader

Reducerea cotei de TVA - intre plus si minus

Modificarile propuse in Codul Fiscal vizeaza si reducerea cotei standard de TVA de la 24% la 20% incepand cu 1 ianuarie 2016 si la 18% incepand cu 1 ianuarie 2018.

De asemenea, se propune o cota redusa de TVA de 9% la carne, peste, legume si fructe. Masurile de reducere a TVA sunt menite sa sustina si sa impulsioneze economia si sa determine o crestere a veniturilor clasei de mijloc.

 

Desi binevenita, aplicarea de la 1 ianuarie 2016 a modificarilor propuse ar crea un deficit bugetar de aproximativ 16 miliarde de lei, pe care Guvernul sustine ca il poate recupera treptat incepand cu 2015. Dupa majorarea cotei standard de TVA de la 19% la 24% in 2010, evaziunea fiscala in cazul acestei taxe a atins cote maxime. Daca se asteapta, prin opozitie, ca o reducere a cotei de TVA va conduce implicit si la diminuarea fraudei fiscale, aceasta nu este de ajuns. Este posibil ca Guvernul sa aiba solutii (nedeclarate) si ne putem astepta din nou la reduceri ale investitiilor sau la reducerea unor cheltuieli bugetare. Totusi, speram ca aceste masuri de relaxare fiscala, daca vor fi adoptate, vor fi sustinute si de o intensificare a actiunilor pentru combaterea evaziunii fiscale, precum si pentru colectarea la bugetul statului a impozitelor si taxelor.

 

Prin introducerea cotei reduse de TVA 9% pentru carne, peste, fructe si legume, Romania se alatura majoritatii statelor Uniunii Europene care au implementat o astfel de cota. De asemenea, este o masura ceruta si asteptata de mediul de afaceri care, cel putin in principiu, ar crea o competitivitate reala pe piata de profil. Speram ca aceasta reducere a cotei de TVA sa aiba efectele asteptate si din perspectiva bugetara – in principal reducerea evaziunii fiscale, cresterea consumului si, implicit, cresterea veniturilor bugetare din TVA. Dar, totodata, ca se bazeaza pe o analiza a rezultatelor obtinute ca urmare a reducerii in anul 2013 a cotei de TVA la paine si produse de panificatie

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL