loader

Provocarea generatiei Y

S-au nascut intre 1981 si 2000. Au o perspectiva cu totul diferita fata de lume si viata, comparativ cu generatiile anterioare – „baby boomers” (1946-1964) si generatia X (1965-1980).

Tehnologia de ultima ora nu le pune nicio problema, dar au nevoie de feedback constant pentru propria dezvoltare. Pretuiesc timpul liber si viata personala, dar isi construiesc mai multe optiuni de cariera in paralel pentru ca sunt interesati de teme foarte diverse, care sa le solicite creativitatea. Ce face speciala generatia Y? Care sunt caracteristicile ei definitorii?

 

1. Au asteptari de responsabilitate sociala de la angajatori
Diferite studii globale arata ca, pana in anul 2025, 75% din forta de munca de la nivel global va fi alcatuita din membrii generatiei Y, iar 15% dintre ei sunt deja la nivel managerial. De asemenea, mai mult de 92% dintre membrii generatiei Y considera ca succesul in afaceri nu se masoara doar prin profitul generat, ci si prin implicarea sociala a companiei.

 

In Romania, un studiu similar (Studiu realizat de Griffiths School of Management, 2013) arata ca prestigiul companiei si calitatea produselor si serviciilor oferite de aceasta sunt aspecte importante pentru tinerii din generatia Y. Astfel, 81% dintre respondenti spun ca bunul renume al companiei este un criteriu pentru selectarea viitorului loc de munca, iar 94% dintre ei acorda aceeasi importanta impactului asupra mediului si calitatii pe care o au produsele si serviciile firmei la care sunt in proces de recrutare. Tot tinerii din generatia Y spun ca pe langa responsabilitatea sociala, inovatia este un criteriu cu cote mari de relevanta in alegerea unui loc de munca.

 

2. Au nevoie de mobilitatea pe care le-o ofera tehnologia si mediul digital
Acelasi studiu mentionat mai sus releva faptul ca in momentul alegerii unui loc de munca, 68% dintre respondenti, tineri din generatia Y din Romania, spun ca iau in considerare ca principal criteriu oportunitatile de dezvoltare personala si evolutie in cariera pe care acesta le ofera. Urmatorul criteriu mentionat este siguranta locului de munca (59%).

 

Pe de alta parte, 69% dintre respondentii unui alt studiu, realizat de aceasta data in S.U.A., considera ca nu este neaparat necesar sa mearga la birou in fiecare zi pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu si nu sunt interesati sa lucreze asa cum o fac parintii lor, de la 9am la 5pm. Mobilitatea pe care le-o ofera accesul la tehnologie si mediul digital, dublata de usurinta cu care acceseaza informatiile in mediul online, le da acestora posibilitatea de a-si lua biroul cu ei in orice loc s-ar afla: acasa, la cafenea, in oras, la sala de sport sau in parc.

 

La nivel global, se pare ca tinerii generatiei Y isi schimba locul de munca in medie la 2 ani, fata de cei din generatia X, la care media este de 5 ani. Lucreaza ca angajati, insa, pe termen lung, 62% sunt de parere ca scopul lor este de a face bani pe cont propriu, ca antreprenori.

 

 

 

3. Sunt consumatori exigenti
Deoarece au fost crescuti de parinti care le-au incurajat alegerile si, de cele mai multe ori, le-au structurat educatia, tinerii generatiei Y isi vor exprima fara ezitare opiniile. Accesul la internet si la tehnologie le-a dat o perceptie mai fluida asupra vietii, mediul virtual fiind parte integranta din “realitatea lor”. Ca nativi digitali, in general, nu au retineri in a-si exprima punctul de vedere cu privire la produse si servicii in mediul online si fac asta mai ales prin intermediul retelelor de socializare.


Este de precizat ca, tocmai felul lor specific de a reactiona ca si consumatori exigenti, determina companiile sa fie mai atente la relatiile cu clientii. Nu mai putin de 42% dintre respondentii la un studiu al companiei de cercetare de piata Nielsen, cu varste intre 18 si 34 de ani, au spus ca se asteapta ca firmele sa raspunda intr-un interval de timp de maximum 12 ore la reclamatiile facute de ei prin canalele de social media. Ca urmare, firmele incearca sa ii multumeasca pe tinerii generatiei Y inainte ca plangerile lor sa devina virale, fapt ce le confera multa putere in calitate de consumatori.

 

4. Au o misiune de viata prin care vor sa faca diferenta
O cercetare privind generatia Y realizata in S.U.A. de Bentley University Center a indicat ca pentru 84% dintre participanti, mai importanta decat recunoasterea profesionala este posibilitatea ca prin aportul lor sa aduca o contributie pozitiva in comunitate.

 

Multi dintre ei, pasionati de cauzele sociale, isi dedica timpul liber voluntariatului. Altii sunt implicati in proiecte personale prin care isi exprima creativitatea, fiind sprijiniti de numeroase aplicatii tehologice care au liberalizat accesul digital la creatie in muzica, fotografie, film, arte plastice (aici, un exemplu, de ultima ora este tehnologia imprimarii 3-D).

 

Fiecare generatie are experientele ei specifice care ii modeleza preferintele, aspiratiile, credintele si atitudinea fata de munca. Tinerii generatiei Y si-au facut intrarea cu dreptul in mediul de afaceri si in plan social, aducand cu ei atat un nou set de provocari pentru lideri, cat si valori care decurg din expunerea lor la intercontectarea pe care o prilejuieste tehnologia.
 

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL