Proiectul este organizat acum în jurul echipei de curse independente „Engage Racing”, cu sustinerea BMW Group Romania si a unei serii de parteneri importanti: Renovatio e-charge împreuna cu MasterCard, Michelin, Textar, Velo, Omniasig si UniCredit Leasing.
BMW i4 îsi propune sa construiasca pe succesul MINI Electric Racing. Primul MINI electric de competitie din istorie a reusit mai multe victorii si podiumuri în Campionatele Nationale de Super Rally si de Vehicule Electrice, de multe ori în fata unei competitii importante care a inclus si automobile de competitie cu motor cu ardere interna. Titlul de Campion National Super Rally la Clasa 2A (Tractiune fata) a marcat o premiera istorica în motorsport – primul titlu obtinut de un automobil electric în confruntare directa cu masini cu motoare conventionale. Performanta MINI a inspirat, de la lansarea modelului, alte cinci modele MINI Cooper SE au luat startul în competitii nationale în motorsport, multe obtinand performante în Campionatul National de Vehicule Electrice, o competitie de pionierat în motorsportul romanesc.
Noul automobil de curse „Elsa” este o premiera mondiala absoluta – primul automobil de competitie dezvoltat pe baza modelului de serie BMW i4 M50. Echipa Engage Engineering a asigurat pregatirea proiectului de competitie cu un pachet extins de transformari, pastrand totusi sistemul de propulsie de serie, cu cele doua motoare electrice si bateria de înalta tensiune.
„Este un demers fara precedent, nu exista solutii în piata pentru ce a trebuit sa pregatim. Asta înseamna ca totul a trebuit sa fie conceput in-house”, explica Horia Platona, în calitate de inginer sef al proiectului. În echipa de dezvoltare Engage Engineering au fost implicati 9 ingineri cu diverse specializari, de-a lungul unui an de proiectare, simulari, executie si asamblare.
Conceptul masinii a fost dezvoltat pe baza unui studiu aerodinamic dezvoltat special de echipa pentru a face fata provocarilor Pikes Peak. Cursa de viteza în coasta din Statele Unite vine cu o serie de viraje deosebit de rapide la mare altitudine, unde, datorita presiune atmosferice scazute, eficienta aerodinamica scade cu pana la 40%. Ulterior echipa a dezvoltat componentele aerodinamice din carbon în Romania pe baza specificatiilor, doar o serie de elemente de la eleronul spate au fost comandate unui furnizor extern.
Echipa a trecut modelul printr-o serie extinsa de masuri de reducere de masa care au inclus usurarea usilor si hayonului, geamuri din plexiglas, un bord reproiectat, eliminarea tuturor straturilor de izolatie fonica, dar si un bord cu o consola ergonomica de curse, din fibra de carbon. În acest context echipa a integrat o serie de comenzi ale automobilului conventional într-o formula noua, simplificata, optimizata. Astfel, consola centrala special proiectata si volanul special cu butoane programabile permit pilotului sa acceseze rapid functiile importante chiar si în regim de cursa – de exemplu contactul, modurile de condus, activarea unor functii precum ventilatia sau racirea suplimentara. În acelasi timp, o parte din functiile de telemetrie dar si functii ale masinii pot fi accesate over-the-air, pe baza telefonului mobil. În acest context echipa IT a facut o serie de dezvoltari speciale care au inclus peste 15000 de linii de cod.
O serie de modificari importante au venit pe baza unor colaborari cu compania Drexler, din Germania, care a creat, dupa specificatiile echipei, diferentiale cu alunecare limitata pentru ambele punti. Compania olandeza Intrax a oferit solutia de suspensii, cu amortizare si arcuri speciale, proiectate de echipa pentru masa mai mare a automobilului electric cu baterii. Roll cage-ul, de asemenea cu specificatii Pikes Peak, mai riguroase decat cele FIA, a fost dezvoltat special pentru noul model în Polonia, pe baza observatiilor echipei Pikes Peak.
Un alt proiect special este dezvoltarea unui sunet pentru masina de competitie. Nu are doar un rol de a completa prezenta estetica a automobilului, dar are si o serie de functii practice importante: ofera un feedback direct pilotului despre regimul de deplasare si semnalizeaza acustic prezenta pe traseu pentru spectatori, ca masura esentiala de siguranta.
„Engage Racing este o poveste de echipa, suntem onorati si fericiti ca avem alaturi de noi un numar mare de experti pasionati si valorosi care ajuta proiectul cu creativitatea si competenta lor. Pe masura ce proiectul se dezvolta, avem tot mai multi oameni faini alaturi de noi, este un spirit de echipa fenomenal, care ne face puternici”, explica Anya Gherghina, Marketing Manager Engage Racing. Un alt exemplu în acest sens, care nu vine din lumea curselor, este contributia lui Marius Dascalu, un designer roman care s-a afirmat cu proiectul sau, 2Fresh Design, care a creat identitatea vizuala a Engage Racing.
Obiectivul principal al echipei ramane mai departe o participare competitiva la cursa de viteza în coasta de la Pikes Peak, SUA. „Pentru noi Pikes Peak este ceea ce este pentru alti sportivi un Campionat Mondial – cea mai importanta, faimoasa cursa de viteza în coasta din lume. Ne pregatim cu acest obiectiv în minte. Este important pentru noi sa avem o participare competitiva, care sa se dezvolte pe mai multi ani, si aici resursele sunt cea mai mare provocare”, explica Horia Platona.
„Este important pentru noi ca proiectul foloseste sistemul de propulsie al modelului de serie. Nu este un experiment exotic, ci are o legatura directa cu ceea ce clientii pot comanda din showroom-urile noastre si arata ca automobilele electrice pot fi foarte competitive pe anumite segmente de piata, asa cum sunt si în motorsport”, explica Alexandru Seremet, Corporate Communication Manager.
Evenimentul de lansare al proiectului a fost gazduit de Tiriac Collection, noul BMW i4 racing ocupand pentru o seara pozitia centrala în Galerie ieri seara, pe 27 august. La eveniment a fost prezent si Racing MIMI alaturi de o serie de trofee castigate de echipa de-a lungul timpului – o evocare a performantelor valoroase din ultimii ani. Partener al evenimentului a fost Crama Liliac care a completat experienta de seara cu o selectie speciala de vinuri.
Echipa Engage Racing: Anya Gherghina, Horia Platona, Costin Paunescu, Stefan Sterpu, Andrei Necula, Florin Luta, Liviu Nossa, Andrei Kerekes, Radu Torpan, Dan Alexandru, Alexandru Seremet, Bogdan Sararu, Marius Dascalu, Andrei Serbulea.