loader
Transformarea SMART a companiilor energetice reprezinta viitorul sectorului energetic

Transformarea SMART a companiilor energetice reprezinta viitorul sectorului energetic

Interviu cu Ondrej Safar, Country Manager - CEZ Group in Romania

Q: Care este parerea dvs. referitor la industria energetica si ce asteptari aveti pentru anul 2019? In calitate de Country Manager si CEO, care sunt principalele provocari pe care le percepeti acum in industria dvs.?

Ondrej Safar: Suntem o companie aflata intr-o perioada in care au loc schimbari in sectorul energetic –atat din perspectiva tehnologica cat si din perspectiva cererii si ofertei. Cel mai important aspect il reprezinta clientii nostri, care, in viitor, pe langa oferte bune pentru energia electrica si gaze naturale,vor astepta de la noi servicii suplimentare si informatii despre modul de eficientizare a consumului sau chiar de generare a energiei electrice proprii.

Pentru clientii nostri, oferim solutii pentru imbunatatirea eficientei energetice in sectorul privat, prin intermediul companiei noastre recent infiintate - CEZ ESCO Romania. Aceasta companie ofera servicii complete - de la consultanta la solutii de proiectare, de la management de proiect la implementarea unor proiecte cu surse energetice complexe (caldura, aer conditionat si electricitate).

Pentru a consolida expertiza noastra pe piata de eficienta energetica in Romania, la sfarsitul anului trecut am cumparat  in proportie de 100% actiunile High Tech Clima. Compania este unul dintre liderii in HVAC (Heating, Ventilation and Air Conditioning) pe piata din Romania si are clienti si contracte in intreaga Europa, inclusiv in Republica Ceha. High Tech Clima ofera de asemenea lucrari de inginerie si instalatii electrice si furnizeaza echipamente pentru fabrici, parcuri logistice, cladiri de birouri si centre comerciale.

Astfel, in rolul meu am nevoie de o privire de ansamblu si o directie generala, orientate spre performanta si sustinere a oamenilor, ajutandu-i sa-si consolideze cunostintele pe care le-au dobandit pana acum, sa creasca si sa se adapteze noilor cerinte si tehnologii.

Q: Care a fost dinamica companiei dvs. la inceputul anului 2019? Care este principala noutate pentru clientii dvs.?

Ondrej Safar: Piata energetica a suferit o serie de schimbari de reglementare. Pe langa OUG nr. 114 care a avut drept scop stabilirea unui tratament echitabil al consumatorilor, autoritatea de reglementare (ANRE) a stabilit pretul energiei pentru segmentul gospodariilor, astfel incat consumatorii casnici care au ales anterior sa intre pe piata concurentiala, pot alege acum sa se intoarca la ultimul furnizor de energie. De asemenea, ANRE propune in prezent o alternativa pentru segmentul de uz casnic, oferindu-le consumatorilor posibilitatea de a alege un furnizor de ultima instanta pentru alimentarea cu energie.

La sfarsitul anului 2018, 30% dintre consumatorii casnici au ales CEZ pe piata concurentiala. Vom vedea cum schimbarile impuse de ANRE se vor reflecta asupra noastra pe viitor. In ceea ce priveste aprovizionarea cu gaz, CEZ a incheiat anul cu aproximativ 13 000 de clienti casnici. Pentru anul 2019, vizam o crestere de 10%-20%, dar obiectivele noastre pot fi influentate de implementarea specifica a OUG 114 in sectorul gazelor naturale.

In ceea ce priveste viitorul, cred ca va fi vorba despre consumatorii finali, deoarece cei mai multi dintre ei vor devei prosumatori, datorita dezvoltarii tehnologiei. In curand va fi mai ieftin pentru consumatorii finali sa-si produca singuri energia si chiar sa o stocheze. Astfel, sectorul energetic se va schimba in mod semnificativ. Aceasta este tendinta din Europa, iar CEZ Vanzare a inceput deja implementarea unui serviciu pentru viitorii clienti din zona operationala traditionala din judetele Arges, Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Teleorman si Valcea, ajutandu-i sa obtina toate certificatele necesare pentru depunerea dosarului pentru primirea finantarii guvernamentale.

CEZ  Vanzare a stabilit, de asemenea, parteneriate cu companii cu experienta care ofera echipamente fotovoltaice si know-how. Doar la o luna de la lansare, campania Solar Power Systems lansata de CEZ Vanzare a atins numarul maxim de inregistrari. Oferta CEZ Vanzare cuprinde servicii complete de consultanta: de la documentatia de proiect (completarea cererii de finantare pentru programele dedicate instalarii sistemelor fotovoltaice pentru producerea energiei, obtinerea de aprobari si certificate) la intreaga tehnologie (panouri fotovoltaice, invertoare, materiale, panouri electrice, etc.) prin parteneri acreditati. Clientii CEZ Vanzare beneficiaza de o echipa de specialisti care ofera o garantie de 25 de ani pentru si un randament de 80% per panou, dar si doi ani de garantie pentru lucrarile de asamblare.

Q: Care este impactul transformarii tehnologice asupra companiei si industriei dvs. Dar asupra nevoilor clientilor?

Ondrej Safar: Grupul CEZ Romania este un puternic promotor al noilor tehnologii in toate ariile activitatii sale. Continuam planurile noastre de digitalizare operationala si de optimizare a proceselor incepute in anii precedenti, cand am stabilit baza pentru digitalizarea tuturor proceselor esentiale. Acum avem date digitale mai multe ca oricand. Urmatoarea noastra mare provocare este de a ne redefini modul nostru de lucru intr-un mod inteligent, folosind toate datele pe care le-am colectat, pentru a oferi o experienta mai buna clientilor.

SMART Transformation, proiectul initiat in 2016 de catre operatorul de distributie din cadrul Grupului CEZ,  este cel mai bun exemplu de tehnologii noi care sustin dezvoltarea locala a industriei. Proiectul vizeaza gestionarea eficienta a cerintelor suplimentare ale consumatorilor de energie pe de o parte, si continuarea reducerii timpului de interventie in cazul unei intreruperi a furnizarii energiei, din momentul in care operatorul de distributie primeste informatiile pentru rezolvarea reala a problemei, astfel sporind gradul de confort al consumatorilor.

Primele rezultate ale proiectului au venit chiar in primul an de implementare, cand operatorul de distributie din cadrul grupului a reusit sa reduca durata intreruperilor la mai putin de jumatate din durata intreruperilor in 2012. De asemenea, pe parcursul implementarii solutiei MWM (work mobile management), operatorul a imbunatatit atat aspectele operationale, cat  si aspectele de mediu ale activitatii sale, deoarece initiativa aceasta inlocuieste documentele pe care trebuiau sa le completeze electricienii pe teren. Astfel, tabletele inlocuiesc documentele pe care le aveau de facut electricienii si ajuta echipele operationale sa-si desfasoare activitatea zilnica oferindu-le informatii despre procedurile pe care trebuie sa le indeplineasca, o harta GIS care indica locatia retelei si ofera detaliile tehnice si o platforma SCADA.

De asemenea, dispecerii sunt intotdeauna capabili sa vada pozitia exacta a electricienilor pe teren, facand astfel posibila alocarea celei mai apropiate echipe operationale la locul unde  are loc o intrerupere a energiei. Investitiile Grupului CEZ vor continua sa fie concentrate nu numai pe imbunatatirea parametrilor operationali precum SAIDI, SAIFI si asa mai de parte, dar si pe diminuarea pierderilor din retea, beneficiarii fiind, in mod direct, consumatorii casnici si agentii economici.

Q: In calitate de manager, trebuie sa conduceti si procesul de transformare. Cum realizati acest lucru in compania dvs?

Ondrej Safar: In Grupul CEZ am avut ocazia sa lucrez cu mai multe culturi, contribuind la dezvoltarea multor proiecte strategice care au implicat si transformari. Fiecare dintre aceste culturi a fost fundamental diferita de celelalte si a adus propriile sale puncte forte. In general, puterea a venit tocmai din angajamentul oamenilor de a da cele mai bune rezultate.

Pe parcursul procesului m-am axat foarte mult pe sinergiile dintre transformarile care urmau sa fie facute, pe imbunatatirea conditiilor de munca si pe dezvoltarea companiei. De fiecare data cand oamenii au identificat aceste sinergii, puterea de a face fata unui proces de transformare s-a declansat cumva in interiorul lor. De asemenea, pot spune ca in Romania am gasit cea mai puternica si cea mai pasionata echipa cu care am lucrat vreodata si oricare ar fi obiectivul, echipa are forta de a-l realiza.

Q: Cum afecteaza criza fortei de munca si noile reglementari fiscale afacerile dvs. precum si sectorul industriei in care activati?

Ondrej Safar: Suntem constienti de faptul ca forta de munca calificata este o problema stringenta in aceasta perioada si monitorizam in mod constant situatia de pe piata muncii, in special in domeniul specialistilor tehnici, care nu mai este atractiv pentru elevi si studenti. Astfel, cu dorinta de a crea generatia viitorului si de a avea cei mai buni specialisti in echipa, Distributie Oltenia a lansat in 2016 programul “Electrician Ucenic”. Programul a pornit de la dorinta operatorului de distributie a energiei de a oferi conditii adecvate astfel incat tinerii sa faca performanta in domeniul energetic. Dupa absolvirea celor trei ani in cadrul unei scoli profesionale de electrotehnica, toti ucenicii electricieni instruiti in cadrul programului vor avea cunostinte solide in domeniul electric, atat din punct de vedere teoretic, cat si din punct de vedere practic, si vor fi pregatiti sa se integreze pe piata muncii. Cei mai buni vor avea ocazia sa fie angajati in Distributie Oltenia.

In sectorul energetic un rol important il are interpretarea si implementarea modificarilor aduse cadrului juridic si fiscal. In cadrul unui proces activ de consultare si dezbatere in jurul acestora, impreuna cu ANRE si jucatorii din domeniu, subiectele-cheie s-au axat pe tratamentul echitabil al clientilor si al consumatorilor, investitiile in retea si predictibilitatea pe termen lung a afacerii, ca sa ne asigure tuturor un mediu de afaceri favorabil. In acest moment al procesului, as spune ca am ajuns la o abordare echilibrata care protejeaza interesele clientilor si ofera companiilor informatii pentru a-si adapta planurile de afaceri in Romania.

Q: Care este sfatul dvs de "Atentie la ..."? pentru managerii marilor companii locale si antreprenori in 2019?

Ondrej Safar: Aveti grija la cerintele clientilor dvs. si la evolutia acestor cerinte. Nu este vorba despre ceea ce crezi si simti ca doresc, ci despre ceea ce vor si modul in care se exprima. Consideram obligatoriu sa confirmam mereu ca solutiile noastre imbunatatesc cu adevarat viata clientilor nostri si nu se termina intr-o gramada de sisteme in care tehnicienii  testeaza si isi folosesc abilitatile, dar nu adauga valoare experientei clientilor nostri.

Q: Pe plan personal, cum va pregatiti pentru o perfectionare permanenta ca lider? Cum iesiti din zona dvs de confort? Cum gasiti echilibrul intre munca si viata personala?

Ondrej Safar: Statutul de expat necesita sacrificii si este un statut care te poate scoate in mod repetat din zona de confort. Cand am venit pentru prima oara in Romania in 2005 eram atat de plin de entuziasm in legatura cu provocarea mea profesionala, incat am fost aproape de a face un obicei din a petrece dupa-amiazele si weekend-urile pana tarziu la birou.

A trebuit sa ma disciplinez pentru a pastra echilibrul potrivit care sa ma ajute sa performez cel mai bine in activitatea mea. Si acest lucru se poate dovedi destul de dificil, mai ales ca expat, fiind tentat sa-ti limitezi mediu social doar la comunitatea expatilor. Dar, de-a lungul anilor care au urmat, am facut progrese semnificative in provocarea mea de a trai ca un localnic  si am devenit destul de dedicat si activitatilor in aer liber. Programul meu de antrenament fizic este o buna ocazie pentru mine sa-mi limpezesc gandurile, sa imi mentin conditia fizica si in acelasi timp sa fac parte din peisajul local.

Q: Care sunt, in opinia dvs., principalele calitati ale unui bun strateg, lider al unei companii de top din Romania?

Ondrej Safar: Pentru mine, un manager de top este o persoana autentica, care incearca sa inteleaga mai intai tendintele si nu doar le urmeaza, in timp ce se bucura de ceea ce face. Si mai important, este o persoana de incredere care poate aduce impreuna, inspira si ghida oamenii din echipa, oferindu-le ocazia sa straluceasca prin aptitudinile si abilitatile lor.

Autori

foto
CEZ ROMANIA SA