Q: Conectivitatea are un impact puternic in toate domeniile de activitate, de la IMM-uri la companii multinationale. Pe masura ce companiile incearca sa gaseasca cele mai rapide si potrivite solutii de conectare ele sunt expuse unor amenintari din ce in ce mai mari - de la atacuri cibernetice la pierderi de date. Cum contribuie companiile de asigurari la reducerea acestor riscuri?
Virgil Soncutean: Dezvoltarea tehnologiei aduce oportunitati semnificative, dar si noi riscuri pe care, in trecut, nici nu le luam in calcul. Suntem mai rapizi, mai conectati la realitatea clientilor nostri, dar in egala masura si mai vulnerabili. Conform studiului “Allianz Risk Barometer 2019“ pe care Allianz il realizeaza de peste de 8 ani, in 86 de tari, incidentele cibernetice care provoaca intreruperea afacerilor se afla in topul listei privind riscurile cu un impact puternic in business la nivel global.
Atacurile cibernetice genereaza in prezent pierderi de aproximativ 600 miliarde de dolari pe an, la nivel mondial, adica aproape de trei ori PIB-ul economiei romanesti din anul 2018. Vestea buna este ca, pentru toate aceste noi riscuri, industria de asigurari pregateste produse/solutii adecvate.
Allianz-Tiriac ofera solutii de asigurare privind riscurile cibernetice ce permit companiilor sa se protejeze in caz de incalcarea confidentialitatii datelor cu caracter personal; incalcarea confidentialitatii datelor clientilor corporate; raspunderea pentru incidente cauzate de insecuritatea retelelor IT; Media liability (pentru companiile media); costuri de aparare/amenzi si penalitati in relatia cu o autoritate de regementare in domeniul protectiei datelor cu caracter personal Business Interruption pe perioada in care sistemele IT ale asiguratului sunt inactive ca urmare a unui atac cybernetic; furtul produs de Hackeri (furtul de fonduri de la terte persoane pentru care Asiguratul este responsabil) si chiar costuri de management de criza.
Cine este expus? Toate companiile mijlocii si mari: cele care detin volume mari de date cu caracter personal, cele care folosesc procese digitale in procesul de productie, companii de telecomunicatii, transportatori etc. Suntem cu totii expusi.
Q: Care este relatia dintre a crea valoare economica si a crea valoare sociala? Ce va fi mai important si de ce?
Virgil Soncutean: La nivel mondial, industria asigurarilor creaza o punte intre cresterea economica si valoarea sociala, deoarece o asigurare presupune protectia bunastarii unei societati si a membrilor sai. Industria asigurarilor are, mai presus de toate, un rol social, oferind oamenilor solutii financiare pentru a-si continua afacerile, pentru a-si proteja sanatatea si familia, intr-un moment dificil din viata, prin acoperirea unor pierderi financiare pe care individual nu le-ar putea sustine.
Avand la baza principiul mutualitatii si al solidaritatii, companiile de asigurari contribuie la pastrarea calitatii vietii.
Atunci cand industria asigurarilor creste, devine mai capabila sa protejeze oamenii si, pe cale de consecinta, economia creste chiar si in ciuda evenimentelor imprevizibile.
O societate de asigurari nu poate obtine performanta financiara fara a contribui la bunastarea sociala. Asigurarile sunt cele care dau oamenilor increderea de care au nevoie pentru a continua sa exploreze oportunitatile, pentru a indrazni mai mult.
Ne-am putea imagina oare o lume in care nu este posibil sa iti asiguri o afacere de milioane de lei in caz de incendiu sau dezastru natural? De ce ai mai incepe o afacere, daca stii ca exista riscul de a pierde totul intr-o secunda, fara posibilitatea de a recupera investitia? Asigurarea este un factor care stimuleaza curajul, te motiveaza sa-ti iei iei viitorul in propriile maine, in timp ce absenta unei asigurari este un inhibitor al cresterii.
Q: In ceea ce priveste Net Earned Premium (NEP), care va fi contributia optima pentru segmentul asigurarilor auto si segmentele non-auto si cum va ajuta digitalizarea sa ajungeti la o contributie optima?
Virgil Soncutean: Pentru a ne mentine promisiunile fata de clienti, trebuie sa ne mentinem soliditatea financiara in vremuri dificile, sa pastram un portofoliu echilibrat, sa reducem expunerea excesiva pe un anumit segment sau pe anumite tipuri de riscuri si sa ramanem flexibili.
Am invatat toate aceste lectii acum zece ani cand expunerea noastra, in ceea ce priveste asigurarile auto, a depasit 95% iar acest lucru ne-a pus in fata multor provocari. In prezent, am redus acest procent la aproximativ 50%, in timp ce compania a crescut, iar acest context ne face mult mai pregatiti sa ne protejam clientii in perioade economice volatile si turbulente. Continuam sa lucram la adaptarea companiei la noile nevoi ale clientilor si angajatilor, pentru a se plia pe mediu politic si economic actual si pe noua realitate.
De 25 de ani, Allianz-Tiriac isi protejeaza clientii pentru ca acestia sa ramana stapani pe situatie.