Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Transportul rutier de marfa din Romania a crescut cu 69% in 10 ani, de trei ori peste ritmul UE | DoingBusiness.ro
loader
Transportul rutier de marfa din Romania a crescut cu 69% in 10 ani, de trei ori peste ritmul UE

Transportul rutier de marfa din Romania a crescut cu 69% in 10 ani, de trei ori peste ritmul UE

Romania a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de marfa transportat din Uniunea Europeana – potrivit AGERPRES

Firmele de transport si logistica au raportat, in urma cu doi ani, aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe sosele, cu 69% mai mult decat in urma cu zece ani, ceea ce reprezinta cel mai rapid ritm din UE si de peste trei ori peste media comunitara, potrivit datelor Eurostat citate de Colliers.

Romania a inregistrat cea mai mare crestere a volumului de marfa transportat din Uniunea Europeana. In 2023, firmele de transport si logistica au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe sosele, cu 69% mai mult decat in urma cu zece ani, ceea ce reprezinta cel mai rapid ritm din UE si de peste trei ori peste media comunitara. Cresterea puternica se vede si pe piata spatiilor industriale moderne inchiriable, care s-a extins de aproape cinci ori in ultimii zece ani si va ajunge in 2025 la aproximativ 8 milioane de metri patrati”, sustin consultantii Colliers.

Totusi, lipsa de autostrazi si cai ferate moderne ramane un obstacol major pentru dezvoltarea logisticii din Romania, atrag atentia specialistii Colliers, care subliniaza nevoia continuarii investitiilor mari in infrastructura.

“Nivelul de aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe sosele este apropiat de cel al Ungariei, dar de peste sase ori mai mic decat al Poloniei. Cu alte cuvinte, chiar daca Romania a inregistrat cea mai rapida crestere a transportului rutier de marfa din Uniunea Europeana, diferenta fata de economii din regiune ramane semnificativa. Daca tinem cont de populatie si de dimensiunea economiilor, volumul transportat de Romania ar trebui sa fie cel putin dublu fata de Ungaria si la jumatate din cel al Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj in urmatorii 10-15 ani, este necesar ca Romania sa continue constructia de autostrazi si modernizarea retelei feroviare, cu atat mai mult in contextul actual, in care economia interna este sub presiune. Astfel de investitii ar mai compensa din slabiciunile raportate in alte sectoare ale economiei si ne-ar pregati pentru urmatorul ciclu de crestere”, a explicat Victor Cosconel, Partner, Head of Leasing, Office & Industrial Agencies la Colliers.

Dupa anii cu livrari record de autostrazi, intervalul 2025-2026 se anunta cu un ritm mult mai lent al constructiilor si inaugurarilor, arata sursa citata.

“Aceasta incetinire ar putea pune frana dezvoltarii pietei de spatii logistice si investitiilor in spatii industriale, care au cunoscut o crestere puternica in ultimii ani, atrage atentia Colliers. In acelasi timp, datele Eurostat arata ca peste 77% din marfurile transportate rutier in Romania sunt livrari interne, una dintre cele mai mari ponderi din Uniunea Europeana. Acest lucru reflecta, cel putin partial, nivelul mai redus al exporturilor Romaniei. Exista totusi si un aspect care diferentiaza Romania in mod pozitiv fata de multe alte state europene. Daca revenim la privirea de ansamblu, doar 54% din toate transporturile de marfa se fac pe sosele, sub media Uniunii Europene de 78%, potrivit datelor Eurostat care includ doar transportul continental”, precizeaza cercetarea.

In schimb, Romania are o pondere ridicata a transportului pe cai navigabile, in special pe Dunare, unde ajunge la aproximativ 20% din total si reprezinta a doua cea mai mare valoare din UE. Colliers arata ca aceasta diversificare a modurilor de transport este un avantaj, insa nu poate compensa lipsa unei infrastructuri moderne in zonele cheie ale tarii. Consultantii Colliers subliniaza ca aceasta diversificare a modurilor de transport este un atu, insa nu poate inlocui necesitatea unei infrastructuri moderne in zonele cheie ale tarii.

“Suntem aproape de pragul de 8 milioane de metri patrati de spatii industriale si logistice inchiriabile, o performanta remarcabila daca ne gandim ca in urma cu zece ani piata crestea intr-un ritm foarte lent. Evolutia spectaculoasa din ultimii cinci ani arata ca Romania se afla intr-un ciclu accelerat de dezvoltare, beneficiind de un moment foarte favorabil, de care ar trebui sa profite pe deplin, pentru ca, in urmatorii 5-10 ani, contextul se poate schimba, fie din perspectiva finantarilor, fie a fondurilor europene”, a adaugat Victor Cosconel.

Colliers este unul dintre liderii globali in servicii de consultanta imobiliara si de management al investitiilor. Compania are venituri anuale de aproape 5 miliarde de dolari, o echipa de 24.000 de profesionisti si peste 100 de miliarde de dolari in active gestionate.

Autori

foto
AGENTIA NATIONALA DE PRESA AGERPRES
   Update cookies preferences