• 57% dintre directorii generali se asteapta ca incertitudinea geopolitica si economica sa dureze mai mult de un an, insa sunt mai optimisti cu privire la capacitatea lor de a gestiona volatilitatea
• 72% considera localizarea/regionalizarea drept o schimbare strategica pe termen lung, multi implementand deja masuri pentru a spori eficienta operationala
• 48% intentioneaza sa realizeze tranzactii M&A anul acesta, crescand vertiginos apetitul pentru parteneriate si aliante strategice (73%)
Cea mai recenta editie a studiului EY-Parthenon CEO Outlook a relevat ca directorii generali (CEO) din intreaga lume dau dovada de rezilienta si incredere in capacitatea lor de a se adapta la un mediu economic caracterizat prin volatilitate persistenta.
57% dintre respondentii directori generali sunt de parere ca actuala incertitudine geopolitica si economica se va mentine mult dupa finalul acestui an, iar 24% considera ca se va prelungi cel putin trei ani. Cu toate acestea, valoarea indicelui de incredere, un indicator pe o scara de la 1 la 100 care cuantifica atitudinea directorilor generali la nivel global in ceea ce priveste o gama larga de aspecte economice, este de 83, cu sapte puncte mai mult fata de editia anterioara a studiului, realizata in luna mai 2025.
Datele studiului arata ca rezilienta directorilor generali nu provine din convingerea ca volatilitatea actuala se va diminua, ci reflecta faptul ca ei se acomodeaza cu incertitudinea, isi redeseneaza modelele operationale, accepta schimbarea, devin agili si gasesc noi modalitati de a obtine rezultate, in pofida instabilitatii economiei globale.
Cum sa performezi intr-un mediu de incertitudine constanta
O concluzie-cheie a studiului este ca directori generali imbratiseaza schimbarea si transformarea: 52% intentioneaza sa isi majoreze investitiile pentru a accelera transformarea portofoliului in urmatoarele 12 luni, iar alti 39% mentin un nivel de transformare similar celui din ultimii ani.
Studiul indica un consens larg ca forma economiei globale se modifica, castigand teren localizarea (producerea bunurilor in tara unde vor fi vandute) si regionalizarea (crearea unor lanturi de aprovizionare dedicate unei anumite regiuni). 72% dintre directorii generali au declarat ca vad localizarea ca pe o schimbare strategica pe termen lung, iar 63% au exprimat acelasi punct de vedere in privinta regionalizarii. Aceasta reorientare este determinata in mare masura de nevoia de a se adapta la modificarea dinamicii pietei si a asteptarilor clientilor, ceea ce ar permite companiilor sa reactioneze mai rapid la cererea locala.
Abordarea strategica pe termen lung se reflecta in planurile actuale ale respondentilor cu privire la implementarile regionale si locale: 38% au indicat ca au finalizat deja planurile de localizare, iar alti 36% sunt in curs de implementare a acestora. 21% au declarat ca au finalizat planurile de regionalizare, iar alti 35% sunt in curs de punere in practica a acestora. Majoritatea sunt de acord ca aceasta este doar o tendinta temporara, ci o schimbare semnificativa a peisajului, care reprezinta o componenta esentiala a strategiei lor pe termen lung.
Bogdan Ion, Country Managing Partner EY Romania & Moldova: „Directorii generali isi ajusteaza strategiile de M&A, concentrandu-se pe parteneriate strategice care sa le ofere flexibilitate si sa le permita sa raspunda rapid la provocarile pietei. In mediul economic actual colaborarea devine esentiala pentru a gestiona incertitudinile si a stimula cresterea. In acest context, 48% dintre directorii generali planuiesc sa initieze tranzactii M&A in acest an, reflectand o orientare clara catre integrarea resurselor si a expertizei din diverse domenii. De asemenea, 73% dintre respondenti cauta parteneriate care sa le faciliteze adaptarea la complexitatea mediuluiui economic actual, investind in localizare si tehnologie”.
Referitor la perspectivele privind incertitudinea geopolitica, opiniile directorilor generali sunt impartite: 57% sunt de parere ca aceasta va dura peste 12 luni, iar 24% se asteapta sa depaseasca trei ani. Totusi, doar 19% considera ca lipsa de predictibilitate legislativa le va afecta serios planurile, un semn al cresterii rezilientei si increderii in capacitatea de a isi conduce companiile intr-un mediu global schimbator.
Studiul a aratat ca directorii generali constientizeaza provocarile cu care se confrunta si, cu toate acestea, creste increderea in capacitatea lor de a le depasi. 79% dintre respondenti au fost de acord ca inflatia va ramane un obstacol operational major in urmatorul an, iar 78% se asteapta ca si taxele vamale sa reprezinte o provocare. Tehnologia, un motor esential al planurilor de tranzactii ale directorilor generali in acest an, ofera atat oportunitati, cat si riscuri. 69% dintre respondenti considera ca amenintarile la adresa securitatii cibernetice le perturba eforturile de a inova cu incredere, iar 70% afirma ca principala piedica in calea transformarii digitale nu este tehnologia in sine, ci reglementarile fragmentate si neuniforme de la o jurisdictie la alta.
Activitatea M&A ramane solida, cu o reorientare notabila spre aliante strategice
O veste buna pentru perspectivele tranzactiilor M&A este ca aproape jumatate dintre directorii generali (48%) se asteapta sa realizeze tranzactii obisnuite de fuziune si achizitie. Un alt indiciu al cresterii neorganice este faptul ca un procent impresionant de 73% dintre respondenti anticipeaza realizarea de parteneriate sau aliante strategice. Aceasta crestere vertiginoasa a apetitului reflecta o preferinta pentru strategii de transformare neorganica, agila, care permit companiilor sa inoveze si sa se dezvolte fara a se confrunta cu complexitatea achizitiilor integrale.
SUA ramane principala destinatie pentru activitatile M&A planificate, urmata de Canada, Marea Britanie, India si Germania. Se remarca faptul ca 41% dintre directorii generali cu planuri de tranzactii M&A vizeaza companii pentru proprietatea intelectuala sau tehnologiile detinute de acestea, ceea ce subliniaza rolul critic al inovatiei tehnologice in mediul competitiv actual.
Apetitul pentru tranzactii este ridicat in majoritatea sectoarelor, in special in petrol si gaze, asigurari si sanatate, care manifesta cel mai mare apetit pentru tranzactii M&A in urmatoarele 12 luni. In acelasi timp, sectoarele media si divertisment, bancar, minerit si prelucrarea metalelor si tehnologie sunt cele mai inclinate spre parteneriate si aliante strategice.
***
Despre EY Romania
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.
Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.
Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com
Despre studiu
FT Longitude, divizia specializata in cercetare si marketing de continut a Financial Times Group, a realizat, in august 2025, in numele organizatiei EY, un sondaj online anonim in randul a 1.200 de directori generali ai unor mari companii din intreaga lume, al carui scop este sa ofere informatii valoroase privind principalele tendinte si evolutii care au impact asupra companiilor de top ale lumii, precum si asteptarile liderilor de companii in ceea ce priveste cresterea viitoare si crearea de valoare pe termen lung.
Respondentii au provenit din 21 de tari (Brazilia, Canada, Mexic, Statele Unite, Belgia, Luxemburg, Tarile de Jos, Franta, Germania, Italia, Danemarca, Finlanda, Norvegia, SuediaMarea Britanie, Australia, China, India, Japonia, Singapore si Coreea de Sud) si cinci sectoare de activitate (produse de consum si sanatate, servicii financiare, industrie si energie, infrastructura, tehnologie, media si telecomunicatii). Structura veniturilor globale anuale ale companiilor cuprinse in studiu a fost urmatoarea: sub 500 milioane USD (20%), intre 500 milioane USD si 999,9 milioane USD (21%), intre 1 miliard USD si 4,9 miliarde USD (29%) si peste 5 miliarde USD (30%).