• Romania a coborat 7 pozitii in cea de-a 6-a editie a studiului "EV Charging Index" publicat de Roland Berger, pana pe locul 27 din 33 de tari analizate la nivel global, cu 42 de puncte din 100; in editia anterioara, realizata in vara anului 2024, tara noastra ocupa locul 20, cu un total de 46 de puncte
• Sondajul EV Charging Index realizat in randul coducatorilor auto de vehicule electrice din Romania arata ca doar 40% din incarcarea masinilor electrice se intampla acasa – una dintre cele mai scazute rate la nivel global, in timp ce 38% dintre soferi nu au acces deloc la un incarcator propriu; desi circa 60% dintre respondenti considera reteaua publica insuficienta, aproape jumatate mentionand ca timpii de incarcare sunt prea mari, 75% sunt in continuare interesati de achizitia unui vehicul electric, atrasi in principal de costurile totale de utilizare si intretinere reduse
• Infrastructura de reincarcare din Romania a continuat sa creasca in 2024, depasind 4.500 de puncte (+33% fata de 2023), sustinuta de investitii private si finantare publica; totusi, atingerea jalonului PNRR de circa 22.400 de puncte pana in 2026 ramane dificila, necesitand o accelerare semnificativa a implementarii
• Piata vehiculelor electrice din Romania se afla pe un trend descedent, cu aproximativ 10.000 de unitati full-electrice vandute in 2024, comparativ cu peste 15.000 in 2023; scaderea survine pe fondul reducerii subventiilor RABLA Plus, ceea ce evidentiaza dependenta ridicata a acestui segment de suportul guvernamental, mai ales in lipsa unei oferte variate de modele accesibile ca pret
Performanta Romaniei in domeniul reincarcarii vehiculelor electrice a inregistrat un declin in 2024 conform celei mai recente editii a studiului EV Charging Index realizat de compania de consultanta strategica Roland Berger. In 2024, scorul obtinut de Romania a fost de 42 de puncte din maximum de 100, in scadere cu 4 puncte. Astfel, Romania a coborat 7 pozitii, pana pe locul 27 din 33 de tari analizate la nivel global. In editia anterioara, realizata in vara anului 2024, tara noastra ocupa locul 20, cu un total de 46 de puncte. Aceasta scadere se datoreaza in principal reducerii ratei de adoptie a vehiculelor electrice, determinata de diminuarea subventiilor guvernamentale in 2024 si, ulterior, suspendarea temporara a acestora, care a generat incertitudine in piata.
Studiul Roland Berger analizeaza tendintele globale in sectorul electromobilitatii, acopera 33 de piete din cinci regiuni, fiind rezultatul interviurilor cu experti din industrie, analizei celor mai recente date de piata si a unui sondaj de opinie in randul conducatorilor auto de vehicule electrice (full electrice si PHEV) din toate tarile analizate.
China conduce in continuare clasamentul global, cu 77 de puncte din 100, in timp ce grupul tarilor aflate pe pozitiile urmatoare – cum ar fi Norvegia (76 de puncte), Roland Berger | 2 SUA (71 de puncte), Marea Britanie (69 de puncte), Germania (69 de puncte), Olanda (67 de puncte), Singapore (67 de puncte), Franta (66 de puncte), Thailanda (66 de puncte), Suedia (65 de puncte) – devine din ce in ce mai compact. Tari precum Franta si Marea Britanie au redus decalajul fata de lideri in ultimii doi ani, iar piete din Asia de Sud-Est, precum Thailanda, si-au imbunatatit considerabil scorurile. O evolutie similara se observa in regiunea MENA (Orientul Mijlociu si Africa de Nord) si pe piete emergente precum India (58 de puncte) si Brazilia (50 de puncte), ceea ce sugereaza ca, desi aceste piete au o penetrare mai scazuta a vanzarilor de vehicule electrice, recupereaza prin progrese in infrastructura de incarcare, tehnologie si satisfactia utilizatorilor.
Adoptia masinilor electrice in Romania depinde inca puternic de subventiile guvernamentale
Dupa o perioada de expansiune continua, piata auto electrica din Romania a inregistrat o contractie accentuata in 2024 si prima jumatate a 2025, influentata cu precadere de modificari si intarzieri ale programului RABLA Plus. Reducerea valorii tichetului RABLA Plus in 2024 a fost imediat vizibila in inmatricularile de vehicule electrice. Dupa ce in 2023 s-au inregistrat vanzari record de peste 15.000 de vehicule full-electrice (BEV), piata s-a contractat cu circa o treime in 2024, pana la aproximativ 10.000 de unitati. Dacia si-a mentinut pozitia de lider, cu 3.263 de unitati Spring vandute, in ciuda unei scaderi de circa 50%, urmata de Tesla, care a inregistrat o scadere de circa 20%, pana la 2.550 de unitati.
Desi segmentul BEV a scazut semnificativ, per ansamblu, piata auto din Romania a aratat o anumita rezilienta, vanzarile de masini noi fiind in crestere cu circa 5% fata de anul precedent. Acest contrast subliniaza sensibilitatea mai accentuata a segmentului BEV la modificarile subventiilor guvernamentale, care influenteaza direct ritmul de adoptie al vehiculelor electrice si deciziile de achizitie ale consumatorilor.
„Tranzitia catre mobilitate electrica in Romania se afla intr-un moment de inflexiune: desi reducerea subventiilor a incetinit pe termen scurt cererea pentru vehicule electrice, extinderea infrastructurii si maturizarea ecosistemului de reincarcare indica un potential de relansare a cresterii, conditionat de investitii adecvate si sprijin guvernamental”, declara Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger Romania.
Extinderea infrastructurii de reincarcare continua in ciuda provocarilor de piata, insa atingerea jalonului PNRR pana in 2026 ramane o tinta ambitioasa
Infrastructura de reincarcare electrica din Romania a continuat sa se extinda, cu o crestere de circa 33% fata de anul anterior, depasind 4.500 de puncte de reincarcare. Aceasta evolutie reflecta atat investitiile ambitioase ale sectorului privat, cat si angajamentele din cadrul PNRR. De exemplu, cel mai mare hub de reincarcare electrica din Romania a fost inaugurat in mai 2025 pe autostrada A1, cu 34 de puncte de reincarcare de pana la 400 kW, proiectate inclusiv pentru camioane electrice. Proiectul, finantat partial din fonduri europene, face parte dintr-o initiativa privata mai ampla de a instala 328 de puncte de incarcare ultra-rapida pana la finalul lui 2025. Totusi, atingerea jalonului PNRR de 22.400 de puncte de reincarcare pana in 2026 ramane o provocare, avand in vedere ca pana la finalul lui 2024 s-a realizat doar 20% din plan ceea ce face necesara accelerarea considerabila a implementarii.
In Romania, incarcarea publica ramane mai populara decat in restul tarilor europene analizate avand in vedere nivelul mai redus de penetrare a solutiilor home-charging
Cel mai recent sondaj EV Charging Index realizat in randul conducatorilor auto de masini electrice din Romania evidentiaza tipare distincte de utilizare si preocupari legate de infrastructura, comparativ cu alte tari analizate. Rata de incarcare acasa a vehiculelor electrice (aproximativ 40%) plaseaza Romania pe locul 31 din 33 de tari incluse in acest clasament, in timp ce 38% dintre respondenti nu au acces la niciun tip de incarcator acasa. Costul si dificultatea instalarii reprezinta principalele bariere de adoptie a solutiilor home-charging, participantii la studiu preferand astfel statiile publice de incarcare. Aceasta dependenta de reteaua publica de incarcare electrica pune presiune suplimentara pe infrastructura de incarcare si intretine nemultumirile legate de viteza si suficienta acesteia. In ciuda extinderii retelei, 60% dintre soferi considera infrastructura publica de incarcare insuficienta, iar aproape jumatate se plang de timpi mari de incarcare. Totusi, utilizarea incarcarii rapide tip DC este printre cele mai ridicate global — asigurand 26% din totalul kilometrilor parcursi — ceea ce reflecta, pe de o parte, o infrastructura fast charging relativ dezvoltata si, pe de alta parte, potentialul de crestere in zona incarcarii acasa.
In acelasi timp, tiparul de utilizare a masinilor electrice in Romania difera semnificativ de cel din alte tari europene analizate. Soferii romani de vehicule electrice se deplaseaza in general pe distante scurte: 37% dintre respondenti parcurg sub 10.000 km anual, cea mai mare pondere dintre tarile analizate si mult peste media globala de 20%. Un semnal pozitiv pentru piata este ca 75% dintre respondenti isi doresc in continuare un vehicul electric la urmatoarea achizitie, desi aceasta reprezinta una dintre cele mai scazute rate comparativ cu alte tari europene analizate. Decizia de achizitie este, in mare parte, determinata de considerente financiare: 60% mentioneaza costurile reduse de utilizare si intretinere, 50% protectia mediului, iar 30% autonomia si avantajele fiscale.
A sasea editie a studiului international poate fi consultata aici:
Informatii suplimentare cu privire la Romania sunt disponibile aici:
Link expert zoom-in pentru Romania
Roland Berger este una dintre companiile de top in consultanta strategica la nivel global, oferind un portofoliu extins de servicii pentru toate industriile si functiile de business relevante. Infiintata in 1967, Roland Berger are sediul central in Munchen. Renumita pentru experienta sa in programe de transformare, inovare si optimizare a performantei, compania isi propune sa integreze sustenabilitatea in toate proiectele sale. In Romania, Roland Berger este prezenta inca din anul 1992 prin biroul deschis la Bucuresti.