loader

Tendintele europene in industria de externalizare de servicii (outsourcing)

Odata cu intensificarea competitiei, atat pe piata din Europa cat si la nivel global, companiile sunt din ce in ce mai interesate de externalizarea anumitor servicii, in special din zona de IT si cea a proceselor de business, aceasta masura dovedindu-se si o cale valida de reducere a costurilor

Conform studiului EY - Outsourcing in Europe, eficientizarea costurilor reprezinta, pe mai departe, factorul decisiv pentru abordarea si implementarea initiativelor de externalizare, 42% dintre respondenti declarand ca reducerea costurilor se afla in top trei motive pentru care apeleaza la externalizare.

 

Cu toate acestea, aproximativ 75% din serviciile IT continua sa fie gestionate intern, ceea ce indica faptul ca si o piata matura, cum este cea de servicii externalizate de IT arepotential mare de crestere in urmatorii ani.

 

In cadrul studiului, aproximativ 3.700 de respondenti din opt tari europene au fost chestionati cu privire la utilizarea externalizarii in afacerile lor, motivele si riscurile anticipate privind externalizarea, modelele si tendintele pe care le vad pe piata de servicii externalizate, experientele acestora cu externalizarea, precum si alte subiecte legate de externalizare.

 

Zona de IT si cea a proceselor de business - cele mai favorizate pentru externalizare

Companiile din Finlanda, Spania si Marea Britanie isi externalizeaza serviciile catre furnizori externi mai des decat celelalte tari incluse in sondaj. In aceste tari, cel mai ridicat nivel de externalizare se inregistreaza in cazul serviciilor IT, cum ar fi dezvoltarea de aplicatii, IT helpdesk, de infrastructura si testare, dar si in cazul serviciilor salariale.

In cazul celorlalte procese de business, cum ar fi vanzarile, achizitiile si resursele umane, gradul de externalizare este mai mic, insa se mentine mult mai frecvent decat in celelalte tari analizate in studiu.

 

Industriile in care se practica frecvent externalizarea

Exista o diferenta majora privind gradul de externalizare a serviciilor intre diferitele industrii. In industria produselor de consum se apeleaza mai frecvent la externalizare, comparativ cu alte industrii, ea fiind urmata de companiile din industriile auto, de telecomunicatii si cea de consultanta in management.

In conditiile in care industriile producatoare, cum ar fi cea a produselor de consum si auto, au marje mici, iar domeniul telecomunicatiilor inregistreaza venituri destul de scazute si in continuu declin, la care se adauga o concurenta acerba, atat in Europa cat si la nivel global, in toate industriile vom continua sa vedem o concentrare constanta pe reducerea de costuri si pe identificarea de noi modele de asigurare a resurselor.

 

Consultanta in management si zona serviciilor, in general, reprezinta industrii puternic concentrate pe crestere accelerata, caracterizate de operarea unor modele noi de business. Prin urmare, externalizarea este considerata o practica normala pentru multe dintre functiile si serviciile care nu sunt de baza. 

 

Motive pentru externalizare


Principalele motive invocate de respondenti pentru utilizarea externalizarii in 2013 sunt: reducerea de costuri, imbunatatirea eficientei si reducerea numarului de angajati, continuand o tendinta deja stabilita.

 

Companiile din industriile de tehnologii verzi si IT dezvolta cele mai multe servicii in-house. Marjele din industria de tehnologii verzi sunt relativ mari, ceea ce duce la diminuarea presiunii pe reducerea de costuri prin externalizare.

 

 

Companiile din industria IT sunt, prin natura activitatii lor, foarte bine pregatite pentru livrarea de servicii IT de baza, prin urmare nu este nimic surprinzator in faptul ca industria IT are cel mai mic procent de servicii externalizate, desi aceste servicii sunt cele mai frecvent externalizate in piata.

 

In mod traditional, guvernele si industriile din sectorul public nu folosesc externalizarea de servicii. Cu toate acestea, studiul EY arata faptul ca, mai nou, acestea au ajuns sa se situeze pe o pozitie de mijloc ca scor de utilizare a externalizarii de servicii.

 

Externalizarea serviciilor IT

Functia de IT este, in majoritatea cazurilor, externalizata in industriile auto, de telecomunicatii si cea producatoare de bunuri de consum. In medie, companiile din sectorul auto externalizeaza 42% din serviciile lor de IT catre un furnizor extern – acoperind, cu predilectie, operatiunile de testare, partea de programare, serviciile suport si de asistenta.

 

Externalizarea proceselor de business

Procesele de business sunt externalizate, mai ales, de segmentul de consultanta in management, de industria producatoare de bunuri de consum si de industria de petrol si gaze. Principalele procese care sunt externalizate de companiile din domeniul consultantei sunt serviciile de administrare de infrastructura si cele de salarizare.

 

Gradul de maturizare al pietei de externalizare

Aproximativ 60% dintre respondentii din Spania au afirmat ca isi externalizeaza o buna parte din procesele de business. Imediat dupa ei, cu un procent de 50%, se claseaza respondentii din Marea Britanie, urmati de cei din Germania, cu 41%. Se poate observa o corelatie interesanta intre nivelul de externalizare a serviciilor ce tin in mod esential de obiectul de activitate a companiilor si nivelul general de externalizare de servicii dintr-o tara. in acest sens, Spania, Marea Britanie si Germania se claseaza pe locurile doi, trei si, respectiv, patru din Europa in privinta nivelului general de servicii externalizate.

 

Concluzia este ca organizatiile din aceste tari au o viziune mai matura in privinta externalizarii de servicii decat cele din alte tari. Astfel, aceste organizatii nu doar ca isi externalizeaza serviciile care nu tin de activitatea lor de baza, ci sunt si dornice sa incheie parteneriate cu furnizorii externi inclusiv pentru imbunatatirea activitatii lor de baza si pe crearea de avantaj competitiv.   

 

Anumite servicii se reinternalizeaza

Esuarea masurilor de reducere a costurilor a atras dupa sine renuntarea la externalizarea anumitor servicii si reluarea acestora in cadrul companiei. in ultimii ani, au aparut tot mai multe speculatii privind revenirea la gestionare interna a tot mai multor servicii. Intrebati ce tipuri de servicii au fost re-internalizate dupa ce fusesera externalizate, participantii la sondaj au mentionat serviciile de testare si de dezvoltare de aplicatii. Peste 25% dintre respondenti au afirmat ca aceste doua servicii au fost din nou internalizate dupa ce, o buna perioada de timp au fost asigurate cu resurse externe. Principalele ratiuni invocate pentru re-internalizarea acestor servicii au fost: “esecul masurilor de reducere a costurilor”, “ratarea tintelor de eficientizare propuse” si ”insuccesul masurilor de ameliorare a calitatii”.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL