loader
Tendintele anului 2017 in digitalizare

Tendintele anului 2017 in digitalizare

Digitalizarea determina transformari majore la nivelul fiecarei industrii, ne afecteaza viata personala si cea profesionala.

Tendinta 1 - Experienta utilizatorului este prioritara


Numarul mare de produse si servicii il va determina pe utilizator sa prioritizeze in functie de doua criterii: experienta de consum si timpul alocat. 74% dintre retailerii globali considera ca imbunatatirea experientei de achizitie in magazine va fi decisiva, in conditiile in care peste jumatate din vanzari sunt generate online: pe mobil, prin retelele sociale sau e-commerce. Utilizarea acestor canale de achizitie evidentiaza importanta digitalizarii pentru cel de-al doilea criteriu: timpul alocat. La scara globala, 50% dintre consumatori isi doresc produse si servicii care sa le economiseasca timpul alocat cumparaturilor. Consumatorii cauta instrumente si servicii de optimizare a timpului personal sau de minimizare a timpului presupus de orice fel de achizitie si/sau actiune.


Tendinta 2 - Big Data si Small Data


In 2016 volumul de date a crescut considerabil pe baza serviciilor de cloud. Aceasta tendinta va continua si in 2017 si se va extinde prin proiecte de tip Machine Learning, Cognitive Computing si Predictive Analytics. In piata locurilor de munca vor aparea pozitii de Chief Data Officer/Architect care vor deveni tot mai cerute si mai clar structurate. Data streaming in timp real si planurile tot mai sofisticate de transfer de date vor redefini Big Data in categorii de tip fast data si actionable data. Dar in 2017 volumul de date va conta mai mult decat instrumentele relevante.


In acelasi timp Small Data apare ca o tendinta complementara Big Data si va fi valorificata tot mai mult. De exemplu Small Data permite ca prin intermediul unui etichete inteligente sa se identifice locul si cantitatea de produse existente in stoc, termenul lor de valabilitate, daca ambalajul a fost deschis si daca temperatura din depozit este optima pentru pastrarea lor. Aceste informatii sunt integrate intr-o baza de date si devin materia prima pentru Big Data, ca sa se identifice cauza-radacina a expirarii produselor sau deteriorarii lor in depozit (daca este cazul).


Tendinta 3 - Internet of things


Piata globala de e-commerce va inregistra o rata anuala de crestere de 17% pana in 2018, in timp ce comertul in magazine fizice va creste cu doar 6% pe an. Comertul traditional are provocarea de a integra tehnologia in experienta de cumparare pe care o ofera. Internetul lucrurilor vine ca solutie salvatoare la aceasta provocare. Datorita progreselor inregistrate in afisarea sincronizata a informatiilor pe dispozitive diverse – de la televizoare, laptop-uri si tablete, pana la espressoare si masini de spalat – prin conectarea automata la Internet, numarul punctelor de contact intre companii si consumatorii finali este in continua crestere. De exemplu, espressorului conectat la Internet din cafeneaua noastra preferata ii vom putea comanda cafeaua din masina, de la 5 km distanta, folosind o interfata personalizata si accesul digital. Astfel, prin dezintermediere, procesele de cumparare ale bunurilor si serviciilor vor deveni tot mai scurte si mai ieftine.

 

 


Tendinta 4 - Realitatea augmentata si realitatea virtuala


Realitatea augmentata (AR) s-a facut remarcata mai ales prin Pokemon Go. Numai ca functionalitatea AR merge dincolo de jocuri si ofera suportul pentru diferite forme de transmitere a informatiei digitale. De la ochelari care sa ofere informatii despre trafic relevante pentru un biciclist, pana la redecorarea virtuala a intregii case fara un strop de vopsea. In 2017 ne putem astepta sa folosim realitatea augmentata pentru a ne citi email-urile, ca sa postam pe Facebook sau sa descoperim cel mai bun traseu pentru deplasarea printr-un loc aglomerat. Tot acest continut il putem avea chiar in fata noastra cu ajutorul Google Glass.


Realitatea virtuala (VR) si-a demonstrat viabilitatea comerciala in 2016 prin produsele specifice lansate: HTC Vive, Oculus Rift sau PlayStation VR. Din punct de vedere al ciclului promovarii comerciale, care deseneaza nivelurile de maturitate ale unei tehnologii, VR se afla foarte sus in asteptarile consumatorilor. Promovarea depaseste realitatea, iar calitatea este in planul doi dupa noutate. In aceasta faza, pentru consumatori realitatea virtuala inseamna jocuri, distractie si video, si prea putin aplicatii functionale sau interfata pentru social media. Cel mai probabil, platformele virtuale bazate pe conexiunile telefonice mobile vor consolida utilizarea realitatii virtuale in 2017, datorita utilizarii facile si costurilor scazute.


Tendinta 5 - Inteligenta artificiala


Pentru consumator factorul timp a devenit o valoare, in vreme ce pentru companii a devenit un produs pe care il vand si pentru care consumatorul este dispus sa plateasca. Astfel, accesul rapid la bunurile si serviciile de interes pentru consumator a devenit un produs in sine si o sursa de avantaj competitiv pentru companii. Intalnim destul de des expresia “cu noi economisiti timp”. Cu alte cuvinte cumparati mai mult timp pentru voi de la noi. Inteligenta artificiala duce experienta consumatorului la un alt nivel si ii economiseste timpul. De exemplu, prin comanda vocala un turist poate comunica cu terminale computer si cere informatii despre starea vremii din locul de aterizare al avionului. Astfel de terminale computerizate capabile sa inteleaga si sa raspunda solicitarilor comsumatorilor sunt numite chatbot-uri, pot fi gasite in unele aeroporturi si sunt dovada progreselor si caracterului tot mai practic al inteligentei artificiale care va continua sa se manifeste si in 2017.


Ritmul de dezvoltare a tehnologiei este atat de rapid ca pregatirea angajatilor de multe ori nu tine pasul. Reformatarea mediului tehnologic conduce la disparitia de locuri de munca si aparitia altora noi, atrage provocari si propune oportunitati. Potrivit World Economic Forum, 65% dintre copiii aflati in scoala primara acum vor avea peste 10 ani slujbe care nu exista astazi. Aceeasi sursa afirma ca pana in 2025, 30% din auditurile financiare ale marilor companii vor fi facute cu ajutorul Inteligentei artificiale, taxele vor fi colectate prin Blockchain, iar in unele tari recensamantul va fi facut cu ajutorul Big Data.


Urmatoarea faza de dezvoltare a Internetului va consolida si mai mult legatura dintre mediul real si cel virtual. Internetul va fi accesat prin tot mai multe dispozitive si senzori, si va avea functii si caracteristici complet noi. Prin urmare tipul de activitati, instrumentele folosite, timpii de raspuns si mediul de lucru vor fi influentate decisiv de internet si de infrastructura de IT si de comunicatii. Lumea asa cum o stim nu va mai exista in cativa ani, iar revolutia „tacuta” la care asistam are un singur nume – digitalizare.