Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator Tehnologia 5G - un impuls pentru conectivitate si inovare | DoingBusiness.ro
loader
Tehnologia 5G - un impuls pentru conectivitate si inovare

Tehnologia 5G - un impuls pentru conectivitate si inovare

Autor: Marian Gheorghe, Director Markets & Business Development, EY Romania

Tehnologia 5G, esentiala in economia digitalizata contemporana, depaseste rolul de simpla platforma de comunicatii, avand un impact semnificativ asupra inovatiei in multiple sectoare. Potrivit raportului EY Reimagining Industry Futures, 33% dintre companiile la nivel global investesc in tehnologia 5G, iar peste 40% intentioneaza sa faca astfel de investitii in urmatorii trei ani. America este principalul contributor al acestui trend, cu 36% dintre companii implicate activ in investitii legate de 5G. Europa si Asia nu raman mult in urma, ambele inregistrand o crestere semnificativa intre 2024-2025.

In Europa, 32% dintre respondentii studiului global declara ca sunt in proces de implementare a tehnologiei 5G, evidentiind angajamentul regiunii de a reduce decalajul fata de SUA. Este de remarcat faptul ca aceasta valoare reprezinta o crestere, de la 26% in 2024, ceea ce arata determinarea companiilor din Europa de a-si imbunatati conectivitatea si de a-si consolida competitivitatea fata de concurenta americana.

Raportul 5G Observatory 2024 arata ca toate statele membre ale Uniunii Europene au lansat servicii comerciale 5G, iar tendinta actuala se indreapta catre implementarea retelelor 5G de tip standalone (SA), care permit activarea unor capacitati avansate. De altfel, 89% din populatia UE beneficiaza in prezent de acoperirea oferita de cel putin o retea 5G,  ceea ce le ofera si companiilor din tarile UE oportunitati semnificative de dezvoltare si inovare.

Pentru Romania, drumul catre o tehnologie 5G matura este bine conturat, insa parcursul este departe de a fi incheiat. Conform raportului EY Investitiile in Tehnologii Emergente in Romania, 42,6% dintre respondenti nu au implementat inca tehnologia 5G, ceea ce indica o rezistenta semnificativa la adoptarea acesteia. Aceasta situatie subliniaza, totodata, un potential considerabil de crestere viitoare si oportunitati semnificative pentru furnizorii de solutii 5G.

Cu 27% dintre companii care au implementat deja tehnologia 5G, rata de adoptare ramane redusa. Totusi, se estimeaza ca acest procent va creste, avand in vedere ca 18% dintre respondenti afirma ca organizatiile lor sunt in prezent in proces de adoptare. Desi nivelul de implementare este relativ scazut, perceptia asupra tehnologiei 5G este puternic pozitiva, cu peste 80% dintre respondentii din intreprinderi mici si mijlocii considerand ca o conectivitate mai rapida reprezinta un motiv major pentru a investi in aceasta tehnologie.

Chiar daca perceptia asupra tehnologiei 5G este favorabila, exista mai multe motive sistemice care contribuie la faptul ca nivelul de implementare este sub o treime. Peste jumatate (52%) dintre respondenti mentioneaza lipsa fondurilor ca un obstacol in calea investitiilor in tehnologii emergente, iar 72% considera ca guvernul nu ofera suficient sprijin pentru adoptarea acestor tehnologii. Un alt factor este ca reteaua 4G ofera deja performantele necesare pentru instrumentele utilizate de companii. Majoritatea aplicatiilor bazate pe date, din domenii precum Internetul Lucrurilor (IoT), automatizarea proceselor industriale, colaborarea in timp real, invatamantul la distanta sau interactiunile cu clientii, functioneaza eficient si cu ajutorul tehnologiei 4G.

In Romania, desi infrastructura 5G este in curs de extindere, utilizarea sa ramane limitata in afara marilor orase si a segmentului de consumatori individuali. In mediul industrial, tehnologia nu este inca perceputa ca o necesitate, ci mai degraba ca o optiune viitoare, ceea ce reduce presiunea asupra operatorilor si autoritatilor de a accelera implementarea.

Una dintre cauzele principale este lipsa unor cazuri de utilizare concrete care sa demonstreze beneficiile 5G pentru companii. In lipsa unor exemple locale de succes, IMM-urile – care formeaza coloana vertebrala a economiei romanesti – nu sunt motivate sa investeasca in tehnologii noi. In plus, multe dintre aceste firme nu dispun de competentele digitale necesare pentru a intelege si integra solutii bazate pe 5G, iar costurile percepute pentru tranzitie sunt considerate prea mari in raport cu beneficiile imediate.

In consecinta, furnizorii de servicii de comunicatii nu se grabesc sa investeasca masiv in extinderea retelelor 5G, preferand in schimb sa acorde prioritate sprijinului continuu pentru infrastructura 4G, care aduce deja imbunatatiri tehnologice semnificative fata de retelele 3G.

Pentru a depasi aceste obstacole, Romania ar trebui sa adopte un set de masuri strategice. In primul rand, este esentiala crearea de hub-uri 5G in parcurile industriale, unde companiile sa poata testa gratuit sau subventionat aplicatii precum automatizarea proceselor, monitorizarea in timp real sau mentenanta predictiva. Aceste hub-uri ar putea fi dezvoltate in parteneriat cu universitati tehnice si institute de cercetare, stimuland astfel si inovarea locala.

Un alt pilon important este educatia digitala. Campanii de informare si traininguri dedicate IMM-urilor, autoritatilor locale si profesionistilor din domenii cheie ar putea creste nivelul de intelegere si incredere in tehnologie. In plus, promovarea unor exemple de succes locale – chiar si la scara mica – ar putea avea un efect de multiplicare, incurajand alte organizatii sa urmeze acelasi drum.

In concluzie, pentru ca Romania sa valorifice pe deplin potentialul 5G, este nevoie de o abordare integrata care sa combine investitiile in infrastructura cu stimularea cererii si dezvoltarea competentelor digitale. Doar astfel tehnologia va deveni un catalizator real pentru transformarea digitala a economiei romanesti.

                                                                                                                ***

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 392.995 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 51,2 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2024. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania inca din anul 1992, EY furnizeaza, prin intermediul celor peste 1.000 de angajati din Romania si Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale.

Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenoriatului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year. Pentru mai multe informatii, vizitati: www.ey.com

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL
   Update cookies preferences