loader
Studiu Valoria: Managerii ajusteaza perspectiva de crestere a afacerilor in 2018

Studiu Valoria: Managerii ajusteaza perspectiva de crestere a afacerilor in 2018

Conform studiului „Evolutia afacerilor din Romania in 2018” lansat azi de Valoria, 75% dintre companii, fata de 84% la inceputul anului, spun ca vor avea o cifra de afaceri in crestere in acest an.

La fiecare editie a cercetarii Evolutia afacerilor din Romania intrebam decidentii despre cresterea prognozata a cifrei de afaceri, profitului, investitiilor, nivelului salariilor in primul semestru si validam consecventa perspectivei lor in semestrul al doilea. Editia semestrului doi 2018 arata ca alterarea sentimentului de business continua. Datele comparative cu primul semestru al anului 2018 demostreaza aceasta evolutie. Pentru majoritatea respondentilor evolutia cifrei de afaceri si profitului se ajusteaza negativ. Apetitul pentru investitii a continuat, de asemenea, sa se erodeze. Oportunitatile anului 2018 – cresterea economica, a consumului si exportului – sunt contrabalansate de provocarile deficitului fortei de munca, productivitatii scazute si cresterii costurilor”, spune Constantin Magdalina, Expert Tendinte si Tehnologii Emergente, co-autor al cercetarii.

Evolutia cifrei de afaceri

Fata editia de la inceputul anului 2018, perspectiva de crestere a companiilor continua sa fie conservatoare. In semestrul al doilea vedem o scadere de 9pp (puncte procentuale) a companiilor care se asteapta la cifre de afaceri mai mari cu 5%-10%, dar si o crestere de 5pp a celor care prognozeaza o cifra de afaceri mai mica cu -10%-20%, urmata de o crestere de 6pp a celor care se asteapta la o cifra de afaceri mai mica cu 5%-10% in acest an. La nivel de industrii, cea mai mare crestere a cifrei de afaceri de 20%-30% este previzionata de 20% dintre firmele de IT, 18% dintre firmele din productia industriala si de 14% dintre firmele din comert.

Evolutia profitului

Previziunile privind evolutia profitului din a doua jumatate al anului 2018 sunt mai pesimiste decat cele de la inceputul anului. Desi 16% dintre companii (fata de 14% anterior) se asteapta ca profitul lor sa creasca cu 10%-20% in acest an, vedem scaderi de 9pp si 5pp pe palierele 1%-5% si respectiv 5%-10%. De asemenea creste de la 12% la 30% procentul companiior care spun ca profitul lor va fi mai mic in 2018. Cea mai importanta crestere a profitului, de peste 30%, o preconizeaza 30% dintre firmele din IT, urmate de 15% din productia industriala si 13% constructi si imobiliare care preconizeaza cresteri de 20-30%. 

Evolutia investitiilor

Conform rezultatelor cercetarii, in al doilea semestru din 2018, 27% dintre companii spun ca nu vor creste investitiile, fata de numai 18% in primul semestru. Observam, de asemenea, ca 49% dintre firme vor sa isi creasca investitiile cu 1%-10% fata de 46% anterior, in timp ce doar 10% dintre companii spun ca vor creste investitiile cu 20% pana la peste 30% in semestrul al doilea din 2018, comparativ cu 15% la inceputul anului. Cele mai multe firme din agricultura si alimentatie (33%) spun ca vor creste investitiile cu 5%-10% in acest an, urmate de 31% din productie industriala si 30% dintre firnele de IT.

Cercetarea Evolutia afacerilor din Romania este instrument de dialog cu mediul de business din Romania. Rezultatele acestei cercetari surprind dinamica perceptiei executivilor de top prin adaugarea rezultatelor fiecarei editii. In semestrul al doilea al anului 2018 constatam pierderea increderii ca principalii indicatori de business vor avea o evolutie favorabila. Cu unele exceptii, industrii precum productie industriala, IT, comert, servicii, agricultura, se aliniaza tendintei generale. Increderea in evolutiile favorabile scade in a doua jumatate a anului 2018. In acest an pariul companiilor pe cresterea cifrei de afaceri, profitului, sau investitiilor se face pe mize mai mici”, spune Elena Badea, Managing Director, Valoria.

Evolutia numarului de angajati

La cercetarea din a doua jumatate a anului 2018, 40% dintre companiile din Romania spun ca nu se asteapta la nici o crestere a numarului de angajati in acest an, fata de 24% la inceputul anului. In acelasi timp, doar 43% dintre companii fata de 63% anterior spun ca se asteapta ca personalul lor sa creasca in acest an. Mai mult, 17% dintre companii se asteapta ca numarul lor de angajati sa scada in in semestrul a doilea din 2018, fata de 13% in primul semestrul.

La nivel de industrii, 31% dintre firmele de productie industriala, 29% servicii profesionale, 28% comert retail si en-gross, 17% din industria de agricultura si alimentatie spun ca vor creste numarul de angajati intre 1-5% in 2018.

Evolutia nivelului salariilor

Daca la inceputul anului 2018, 17% dintre companii spuneau ca nu vor face cresteri salariale, in semestrul al doilea procentul creste la 29%. Scade cu 4pp procentul companiior care spun ca maresc salariile cu 1%-5% in 2018, fata de cercetarea din semestrul anterior. Ajustarile se regasesc si la companiile care se asteapta ca salariile sa creasca cu 5%-10% (-6pp) si la cele care se asteapta la cresteri salariale de 10%-20% (-4pp). Industriile care estimeaza cresteri ale salariilor sunt urmatoarele: 23% dintre firmele din productie industriala vizeaza cresteri de 10-20%, 22% dintre firmele de IT vizeaza cresteri de 10-20% si 20% dintre firmele din industria de agricultura si alimentatie vizeaza cresteri de 10-20%. 

Top 5 provocari si oportunitati

Cele mai importante provocari pentru companii, conform raspunsurilor la cercetarea din a doua parte a anului 2018 comparativ cu prima jumatate a anului, sunt urmatoarele: lipsa fortei de munca (61% vs 59%), cresterea productivitatii (48% vs 37%), cresterea costurilor (41% vs 21%), motivarea salariatilor (37% vs 25%) si schimbarile din domeniul fiscal (21% vs 62%),

Cele mai importante oportunitati pentru companii, conform rezultatelor cercetarii din a doua parte a anului 2018 comparativ cu prima jumatate a anului, sunt urmatoarele: cresterea economica (60% vs 72%), cresterea consumului (69%), cresterea exporturilor si deschiderea altor piete (45% vs 52%), digitalizarea si oportunitatile din online  (40% vs 41%) si accesarea fondurilor europene si a finantarilor pentru IMM-uri (29% vs 36%).