loader
Studiu EY Romania: Erodarea puterii de cumparare a romanilor s-a vazut in cumparaturile pentru sarbatorile de Pasti

Studiu EY Romania: Erodarea puterii de cumparare a romanilor s-a vazut in cumparaturile pentru sarbatorile de Pasti

Calitatea si pretul – decisive in realizarea unei achizitii

Cei mai multi dintre romanii din marile orase au fost dispusi sa aloce intre 200 si 500 de lei anul acesta pentru cadourile de Pasti, aceeasi suma fiind prevazuta si pentru masa festiva de Pasti, arata cel mai recent studiu Future Consumer Index, realizat de EY Romania, la finalul lunii aprilie 2022 in randul consumatorilor romani din mediul urban, cu studii universitare si postuniversitare si venituri peste medie. Totodata, 2022 a fost un an in care nici biletele de avion, nici pachetele de vacanta nu au avut cautare. Din cate se pare, romanii sunt, asemeni respondentilor indexului global, ingrijorati de evolutia economica viitoare, astfel incat intr-o proportie covarsitoare declara ca intentioneaza sa economiseasca sume mai mari (68%) si sa investeasca in educatie (22%).

Erodarea puterii de cumparare s-a vazut in sumele alocate pentru sarbatorile de Pasti de anul acesta. Astfel, desi 63% au declarat ca nu au asteaptat o campanie de reduceri si nici nu au economisit pentru a face cumparaturile pentru masa de Pasti , majoritatea respondentilor studiului EY Romania – 65%, au spus ca au alocat intre 200 si 500 de lei anul acesta. Un procent de 28,5% dintre ei au spus ca au fost dispusi sa cheltuiasca intre 500 si 1.000 de lei. In acelasi timp, 8,7 % au aratat ca au prevazut cheltuieli de sub 200 de lei, acelasi procent indicand si ca au fost gata sa scoata din buzunar peste 1.000 de lei. Majoritatea au declarat ca au cheltuit cu 30% mai mult decat anul trecut.

In ceea ce priveste cadourile oferite anul acesta de Pasti, 44% dintre respondenti au aratat ca ele s-au situat intre 200 si 500 de lei, 21,5 % intre 500 si 1.000 de lei, 19,3 % sub 200 de lei si doar 15 % au spus ca au trecut de 1.000 de lei. Totodata, cei care au completat raspunsurile pentru studiul Future Consumer Index au aratat ca au resimtit in proportie de 37,3% o crestere a valorii cumparaturilor de anul acesta de cel putin 10-20%, in vreme ce 18% dintre respondenti au spus ca au vazut o crestere si de 30% si peste anul acesta. De asemenea, este de remarcat si ca un procent destul de important, 22%, a spus ca sumele cheltuite au fost comparabile cu cele de anul trecut.

De doi ani asteptam o revenire la normalitate. Tocmai cand parea ca suntem aproape, ne-am apropiat de o noua criza. Si, daca studiul global EY Future Consumer Index a aratat cum, intr-o perioada de crestere a inflatiei si de tulburari globale, oamenii din intreaga lume au regandit fundamental felul in care isi traiesc viata si s-au intrebat ce relatie isi doresc cu adevarat cu consumerismul si valorile acestuia, si studiul EY Romania ne arata schimbari mari in comportamentul consumatorului roman”, declara Georgiana Iancu, Partener, liderul sectorului de Retail si Produse de Consum, EY Romania. ”Am trecut destul de brusc, as zice, de la frenezia cumparaturilor si euforia sumelor mari alocate sarbatorilor de la finalul anului trecut – peste 1.500 de lei, la mai multa cumpatare in alocarile bugetare. Ba, mai mult, romanii incep sa urmeze trendul global si sa economiseasca, respectiv sa investeasca in educatie”, a mai spus Georgiana Iancu.

Studiul EY Romania arata ca, in contextul economiei actuale, cele mai importante criterii in functie de care se va lua decizia de cumparare sunt: calitatea – 65,6%, pretul – 37,3%, sustenabilitatea produselor – 20%, posibilitatea de livrare la domiciliu – 19,7%, provenienta - produsele traditionale in detrimentul unor produse de import – 18, 9%, proximitatea – 12,2%. Doar 10% dintre respondenti iau decizia de cumparare in functie de puterea brandului.

Cand li s-a cerut sa evalueze impactul situatiei actuale - criza geopolitica, sanitara, economica, majorarea inflatiei -asupra situatiei personale, cei mai multi (68%) dintre respondenti au raspuns: ”Acum incerc sa economisesc mai multi bani decat in trecut”, 48,3 % ca au reusit sa-si atinga (unele sau toate) obiectivele financiare, deoarece au economisit in timpul pandemiei, in vreme ce 19% au declarat ca li se pare dificil sa plateasca pentru produse esentiale, cum ar fi alimente, ingrijire medicala si locuinta. 60% dintre cei care au completat chestionarul au declarat ca li s-au redus investitiile, 41% ca li s-au redus dividendele, iar 22% ca au suferit pierderi financiare. ”Incertitudinea privind gestionarea costurilor de trai in crestere a determinat 60% dintre respondentii globali sa-si doreasca sa economiseasca mai mult in viitor, iar jumatate dintre ei au anuntat ca deja adoptasera acest comportament. Faptul ca tendinta se regaseste si in cazul consumatorilor romani, dar si ca aproape o cincime dintre ei se confrunta cu greutati financiare nu arata decat o noua diminuare drastica a increderii consumatorilor, care impinge si mai departe in timp revenirea asteptata a consumului”, crede Georgiana Iancu

62% dintre respondenti sunt de parere ca va dura cel putin 1-2 ani pana cand situatia economica provocata de cresterile de preturi la energie si de conflictul geopolitic nu ne va mai influenta modul in care ne traim viata, in vreme ce 18% cred ca conflictul geopolitic si criza economica vor dura cel putin 4-12 luni. De remarcat procentul mare al celor care spun ca nu pot estima – 17,2%.

In ceea ce priveste tendintele pe urmatoarele sase luni, romanii estimeaza ca vor aloca cele mai mari sume de bani pentru produsele alimentare, pentru economii si investitii, dar si pentru educatie si experiente – relaxare, divertisment si sport.

De asemenea, atunci cand vor lua decizia de cumparare, majoritatea respondentilor (intre 70-76%) declara ca vor tine cont de reputatia companiei, se vor ajuta de recenziile produselor, dar vor fi atenti si la grija companiei fata de angajati. Pe urmatoarele locuri in luarea deciziei se afla transparenta de care dau dovada companiile, dar si activitatile de sustinere a comunitatii - afirmatie valabila pentru 59,2% dintre respondenti.

Romanii au asteptari mari de la companii: ”Comportamentul companiei este la fel de important ca produsele/ serviciile vandute” cred cei mai multi dintre consumatori, pe locurile urmatoare situandu-se responsabilitatea in influentarea unor schimbari pozitive in lume si grija fata de angajati care, potrivit respondentilor studiului EY, ar trebui sa vina inaintea profitului.

Studiul EY Romania evidentiaza si preocuparile fata de mediu ale consumatorului roman. Astfel, cei mai multi s-au aratat ingrijorati fata de nivelul mare de deseuri cu care ne confruntam, dar si de gradul de poluare al apei si al aerului. Schimbarile climatice ingrijoreaza si ele un numar mare de respondenti, ca si respectarea drepturilor omului. Surprinzator, pe ultimul loc intre preocupari se afla inegalitatea bogatiei. 

Despre EY Romania

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 312.250 de angajati in peste 700 de birouri in 150 de tari si venituri de aproximativ 40 miliarde de USD in anul fiscal incheiat la 30 iunie 2021. Reteaua lor este cea mai integrata la nivel global, iar resursele din cadrul acesteia ii ajuta sa le ofere clientilor servicii prin care sa beneficieze de oportunitatile din intreaga lume.

Prezenta in Romania din anul 1992, EY este liderul de pe piata serviciilor profesionale. Cei peste 800 de angajati din Romania si Republica Moldova furnizeaza servicii integrate de audit, asistenta fiscala, juridica, strategie si tranzactii, consultanta catre companii multinationale si locale. Avem birouri in Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi si Chisinau. EY Romania s-a afiliat in 2014 singurei competitii de nivel mondial dedicata antreprenorialului, EY Entrepreneur Of The Year. Castigatorul editiei locale reprezinta Romania in finala mondiala ce are loc in fiecare an, in luna iunie, la Monte Carlo. In finala mondiala se acorda titlul World Entrepreneur Of The Year.

Autori

foto
ERNST & YOUNG SRL