Politica de personal a companiilor din intreaga lume se bazeaza tot mai mult pe tehnologie pentru suplinirea deficitului de forta de munca, aproape 60% dintre acestea estimand o crestere a gradului de utilizare a inteligentei artificiale, a robotilor sau a chatboturilor, in timp ce 37% prevad o colaborare mai intensa cu dezvoltatorii si furnizorii de aplicatii mobile in urmatorii doi ani, reiese din studiul Orchestrating Workforce Ecosystems, realizat de Deloitte si MIT Sloan Management Review. De altfel, majoritatea participantilor considera benefica organizarea fortei de munca sub forma unui ecosistem, definit ca o structura alcatuita din colaboratori interni si externi, dar intre care se stabilesc multiple relatii de interdependenta si complementaritate, cu scopul de a genera valoare adaugata pentru organizatie.
Aproape toate companiile participante (93%) sustin ca asa-numitii „angajati externi”, precum furnizorii de servicii, respectiv consultanti de management sau agentii de comunicare, angajati pe perioada determinata sau pe baza de proiect, inclusiv dezvoltatori si furnizori de solutii tehnologice, fac deja parte din organizatie. Pe de alta parte, insa, doar 30% dintre companii sunt pregatite sa gestioneze o structura mixta a fortei de munca.
Principalele motive care stau la baza deciziei de a apela la resurse externe de forta munca sunt dorinta de a reduce costurile (62%), intentia de a migra catre un model de lucru la cerere, bazat pe o schema variabila de personal (41%), si atragerea mai multor angajati cu abilitati de baza (40%).
„Rezultatele studiului indica faptul ca forta de munca nu mai poate fi definita strict in termeni de angajati permanenti, cu norma intreaga, si nici macar sub forma de personal uman. Pe de alta parte, nevoia de flexibilitate, tot mai evidenta in perioada recenta pe fondul evenimentelor care au perturbat economia globala, cum ar fi pandemia de COVID-19 sau razboiul din Ucraina, determina companiile sa caute metode de optimizare a fortei de munca, in special in pietele in care aceasta este deficitara. Insa angajatorii care vor sa accelereze in aceasta directie trebuie sa se asigure ca respecta cadrul legislativ aplicabil in piata muncii din jurisdictia in care activeaza, mai permisiv sau mai restrictiv, de la caz la caz. In mod particular in Europa, e nevoie de atentie sporita in alinierea pe scara larga la aceste tendinte de constructie diferita si orchestrare a fortei de munca in organizatii, intrucat ansamblul legislativ inca nu a fost adaptat sa raspunda diferitelor provocari pe care orice practica noua le aduce, mai ales cand vorbim de relatia cu angajatii”, a declarat Raluca Bontas, Partener, Global Employer Services, Deloitte Romania.
Aproape jumatate dintre participantii la studiu (49%) considera ca structura optima de personal trebuie sa includa atat angajati interni, cat si colaboratori externi, cu conditia ca prima categorie sa fie dominanta. In acelasi timp, 74% dintre directorii chestionati sunt de parere ca gestionarea eficienta a colaboratorilor externi este esentiala pentru succesul organizatiei lor.
Totodata, 89% sunt convinsi ca este important ca forta de munca externa sa fie integrata in cea interna, pentru a forma echipe performante. Pe de alta parte, 83% considera ca asteptarile celor doua categorii sunt diferite si necesita oferte distincte in privinta beneficiilor, a recompenselor sau a flexibilitatii modului de lucru.
Responsabilitatea cu privire la strategia privind forta de munca revine intregii echipe de top management, in principal directorului executiv (45% dintre respondenti) si directorului de resurse umane (41%), dar si directorului de operatiuni, financiar, de strategie si juridic, conform studiului.
Studiul Orchestrating Workforce Ecosystems a fost efectuat de Deloitte si MIT Sloan Management Review in randul a peste 4.000 de respondenti, directori care activeaza in 29 de domenii, din 129 de tari de pe toate continentele.
Deloitte furnizeaza la nivel global servicii de audit, consultanta, servicii juridice, consultanta financiara si managementul riscului, servicii de consultanta fiscala si alte servicii adiacente catre clienti din sectorul public si privat provenind din industrii variate. Patru din cinci companii prezente in topul Fortune Global 500® sunt clienti Deloitte, prin intermediul retelei sale globale de firme membre care activeaza in peste 150 de tari si teritorii, oferind resurse internationale, perspective locale si servicii de cea mai inalta calitate pentru a aborda provocari de business complexe. Obiectivul Deloitte este sa creeze un impact vizibil in societate cu ajutorul celor peste 345.000 de profesionisti ai sai.
Deloitte Romania este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din tara noastra si ofera, in cooperare cu Reff & Asociatii | Deloitte Legal, servicii de audit, de consultanta fiscala, servicii juridice, de consultanta in management si consultanta financiara, servicii de managementul riscului, solutii de servicii si consultanta in tehnologie, precum si alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 2.600 de profesionisti.
Pentru a afla mai multe despre reteaua globala a firmelor membre, va rugam sa accesati www.deloitte.com/ro/despre.